Vad kan det vara??

Fibusen

Trådstartare
Såg i dag på mitt sto att hon hade som en spricka/rand på sidan av hoven,jättekontigt,var som om det hade "spruckigt" lite (alltså inte mycket alls,utan bara att det var pyttelite trasigt längst ner,så som dom kan bli om dom tex gått barfota) längst ner mot skon,me sen gick det som en rand rakt/lite lutande upp tills hoven tog slut,kikade på den andra hoven,då var det lika dan,men ingen spricka,men en tydlig rand på vardera sida av hoven (insida,och utsida) hade tyvär ingen kamera med mig,men om nån inte förstår riktigt vad jag menar så kan jag försöka rita i paint...

Hoven med flisan hade bara en rand.

Ingen värme,ingen puls,ingen hälta,inget konstigt alls förutom detta "stäck".

Är alltså inte normala "fångränder",men blir endå nervös då hon haft fång för 3-4 år sen....Vad sjutton kan det vara??? Bör jag hålla koll på något extra,kan ju inte ha lyckats rispa dom i hagen heller tycker jag när den sitter så exakt gentemot den andra...:confused:

Sv: Vad kan det vara??

Låter som foderrand. Mina hästar får dte alltid när jag släpper dem på bete och stallar in dem.

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/hov-1.jpg?t=1278537207

På vänster hov sitter det endast en rand på utsidan,även där "flisan" är,från flisan och upp så går alltså detta streck. På höger hov är det ett streck på vardera sida,ser ut att sitta precis mitt emot varandra,dock så är det inga flisor eller något där.

Hon har ätit samma mat enda sen jag fick hem henne i januari,och äter samma kraftfoder hos mig som tjejen innan,fick även med massa hö så det vart en lång övergång till det nya höet som hon äter nu.

Går inte på bete.

Foderränder har man ju sett,men inte "lodrätt",dom var ju varit vågrätta....

Menar du något liknande det här?

16594399.jpg

Min hovslagare gissade att hästen tidigare haft en hovspricka eller att hästen på något sätt skadat den delen där nytt horn växer ut. Som ett ärr ungefär.

Det är det första stället på min häst som hoven flisas på ifall det skulle gå för långt mellan skoningarna eller om hovarna blir för torra och börjar spricka.

JA,exakt så där! :bow: Fast bara en rand på vardera sida,och inte riktigt lika tydliga som på den där bilden.

Tänkte om det kan vara något som sitter kvar sen fången? Hon fick ju även rotation eller sänkning,kommer ej ihåg riktigt nu vad det var för något,då hon ej var i min ägo närvaro då.

Rädslan är ju att det har hänt nått mer,kanske att hon haft fång igen,men jag tycker att jag borde ha märkt det...:confused: Jag är väldigt noga,och hon går i en hage med knappt synbart gräs,och äter hö som vanligt fodrat i en "höbar" så hon får inte i sig så mycket i varje tugga,utan har hö så gott som hela dagen/kvällen och står oftast där och tuggar och är inte intresserad av det pyttelilla ätbara gräset som finns. Ingen puls eller konstig värme i hovarna,och har aldrig sett/känt hälta eller något liknande..

Hästen på bilden har mig veterligen aldrig haft fång och har bara denna randen, de andra hovarna ser ut som vanligt. Såvitt jag vet så går fångränder horisontellt, men jag är verkligen inte insatt i fångens mysterier. Hoppas nån annan kan bidra med ett vettigare svar.

Ja,precis som jag tycker.ränderna går åt fel håll,hoppas som dig att någon annan kan lösa detta! :D

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 129
Senast: Milosari
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 082
Senast: Fibusen
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 340
Senast: Tarantino
·
F
Hästvård jag har problem med min häst, när jag köpte honom var han väldigt lång i sina tår vilket verkades till under sommaren, då gick han...
Svar
16
· Visningar
2 613
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka