vad kan det vara? sul/strål öm?

zalleg

Trådstartare
Min häst har haft ont i muskulaturen bak. Fått massage, laserbehandling och ivärtes arnika.
Nu är hon återställd, men jag vill veta vad som orsakar det!

Igår kom det upp i stallet att hon kanske är sul öm? Och därmed spänner sig. Hon går barfota bak.
Fick förklaringen att med denna regniga period kanske hon blivit det.
Hon är helt ohalt, både på böjt spår, rakt spår, hårt underlag och mjukt underlag.
Däremot tar hon inte ut steget lika bra på stort grus, har barfotaboots på om jag ska rida ut där jag vet att det är mycket stora stenar.

Hovis kommer den 20, ska fråga henne. Be henne klämma och i så fall slå på skor bak.

Skulle detta kunna vara orsaken? Kan de bli sul/strål ömma av geggig hage?

Sv: vad kan det vara? sul/strål öm?

När det är blött och geggigt angrips ofta stålen av röta vilket leder till ömmande stråle. Att stå blött gör också att sulan mjuknar något vilket kan leda till att de blir lite extra känsliga på grus. Hur ser hovarna ut bak, de de bra skålade och strålarna helt fria från röta?

Men det är helt omöjligt att säga vad orsaken är. Det kan även bero på fel ridning, dåligt inpassad utrustning, hästen kan ha gått omkull, trampat fel osv.

Tanken var ju då att hon har ont alltid, inte bara på grus. Iom att hon haft sån muskelvärk.
Hovarna ser fina ut, är långt ifrån expert på hovar, det erkänner jag. Som sagt, ska be hovis kolla.

Jag förstår också att man inte kan säga exakt vad det är över internet, det kan vara vad som helst.

Jag har (nog) drabbats av något liknande med ponnyn som gått barfota hela sitt liv (är 11 år nu). Har varit på klinik och grejat och vi är väl inte säkra på vad som är hönan och vad som är ägget...
Det vi vet är att han är spänd i muskulaturen både i bak och i fram kring bogarna.
Dåligt musklad över ryggen.
Toppenfina hovar, hårda och stabila, ser ut som de alltid gjort och han har alltid förut gått fram på alla underlag.
Överviktig sedan något år.
Vid närmare kontroll så har nog sadeln blivit lite trång med tanke på övervikten.

Behandling med Metacam gav inte precis något tydligt märkbart resultat.

Ponnyn har varit barfot bland annat för att han varit livrädd för hovis(dålig erfarenhet tyvärr) så han sederades för skoning i fram första gången, efter att han kvicknade till var han extremt fin i rörelserna och mer villig än han varit på över ett år (vilket får mig att tro att han haft problem under en längre tid).
Hovis ställde sig lite tveksam till att det skulle varit (enbart) skornas förtjänst.

Sedan jobbar ponnyn på bra vid träning avsuttet, med ryttare blir han snabbt negativ. Här kom jag på det där med sadeln, så efter sadelbyte är det mycket bättre även med ryttare.

Har också besök av hästfysioterapeut som behandlar och ger oss stretchövningar.

Skos (med sedering) sedan även bak, jag ser ingen påtaglig förändring direkt, men i samband med ny sadel+skor bak+behandling så tycker jag att det plötsligt börjar utveckla sig till det bättre i snabbare takt.

Vi jobbar med övervikten samt att muskla upp honom ordentligt så han orkar bära oss korrekt(och inte överanstränger sig).
Hästfysioterapeuten trodde att spänningarna kunde både komma från för tung ryttare för hästens form + att han gått och spänt sig när det varit halt i hagen vintertid.
Om det är någon ömhet eller så i hoven så kommer det antagligen från överbelastning pga övervikten. Kunde också hända att skoningen ändrade balansen något så att hovlederna avlastades i fram. Smärtor i fram kan ge spänningar i bak också.

Jag tycker personligen att det känns lite obehagligt att inte egentligen hittat något exakt klockrent som förklaring på problemen, men varken veterinär, hovis eller hästfysioterapeuten är oroade så jag får väl så länge nöja mig med en multidiagnos.

Med det här långa inlägget ville jag egentligen bara säga att det kan vara så mycket, och kanske många saker som samverkar, så sök på bred front!
Lycka till!

Min har också gått barfota hela livet (blir 11 i år), fram tills september -13. Hon sliter lite väl mycket på utsidan av hoven vf, så jag bestämde mig för att sko fram.
Min massör sa att detta också kan vara anledningen till muskelvärk bak (sa inte varför).
Spånar vidare på ditt inlägg, och kanske då att hovlederna bak belastas mer än vanligt?

Jag har sett något liknande på en ponny jag jobbat med en del. Hon var extremt stel bak och inte särskilt arbetsvillig. Efter att ha klurat en del och pratat med ägarna om när det hela börjat (efter ett sommarbete) började vi misstänka subklinisk fång. Hovarna jättefina både fram och bak så det syntes absolut inget på dem. Vid ett tillfälle i somras rymde hon och åt gräs och blev då återigen seg under ett par veckor (långsamt bättre på Fenadyn). Hon är grundligt undersökt på klinik och de har inte hittat något så även veterinären tror att det rör sig om en mycket mild fång. Nu mår hon bra.

Ja om man ändå kunde få svar på exakt var och när det gör ont. Men i alla fall så har två hästar jag haft blivit bättre av skor runt om. Så det är värt att prova.

Hej!

Hästar kan vara ömma i fötterna utan att man fattar det.

Min prinsessa fick gå barfota bak när hon fick en oplanerad vila pga skada. Efter det kändes hon helt ok, hovarna höll jättebra utan skor så hon fick vara barfota bak. Så fick hon en liten hålvägg som vägrade läka (den tryckte upp underifrån hela tiden) så vi satte på skor igen och plötsligt hade jag en enormt mycket mer gåglad häst.

Hon hade inte visat nånting när hon var barfota, men det var en markant skillnad när skorna kom på.

Testa att sätta på skor så får du veta :-)

/Lavinia

Hon fick massage härom dagen igen, ont i muskulaturen bak denna gången med.
ska definitivt slå på skor när hovis kommer, så får vi se.
det kan ju vara för all jäkla gegga med, att hon halkar om omkring och spänner sig. Dom ska ju tvunget hänga vid den upptrampade grindöppningen istället för att gå någon annanstans i hagen som är relativt torr.:meh:

Min erfarenhet är att ömma muskler bak oftast kommer från låga hältor fram. Sett det många gånger, dels självupplevt med min egen och dels sett det måååånga ggr på andras hästar, där ägarna lagt en halv förmögenhet på ngn lycklig alternativare innan veterinär tillsist anlitas och hästen visar sig vara halt kotor eller knän fram.

Jag hade börjat där. :)

För att en hästpratare sa att jag inte behöver ta henne till en veterinär.
tror bara på alternativare, örter mm.

seriöst, jag tror du glömde ett par ?!?!?! (Visst ser det otrevligt ut?)

Hon har vart öm i låren, inte döende.
jag mäste börja i någon ände. Eller hur?

Ska jag ta min häst till veterinär när jag misstänker att hon är öm i hovarna? Eller halkar för mycket i hagen?

Jag vet att jag skrev att tanken slått mig att hon kan vara halt fram, men jag har även tänkt på ryggen, nacken, sadeln, bakbenen, munnen mm mm.

Men om en häst är omfotad bak lägger den väl mer vikt fram och då kan det bli en ond cirkel med ömma muskler och hältor fram?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 209
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 360
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka