vad kan det vara för fel

nightcrawler

Trådstartare
en bekant ska rida till en häst som ev ska säljas. men hon känner att hon sitter fast. hästen har gått ner i vikt och när den rids så är huvet långt uppe i det blå och ryggen är sänkt. han har kraftig underhals, ser mer eller mindre ut som en svan i halsen. man märker tydligt att han inte är nöjd med situationen när man sitter på han. vill gärna dra iväg. ägaren säger att han bara är pigg och att han bara är sån här. vilket jag inte tror på. han ska tydligen vara röntgad ua och tänderna är också kollade. men nått är ju fel. vad kan det vara? vet inte mer än så om hästen.

Sv: vad kan det vara för fel

Jag skulle inte ta åt mig att rida till den om inte ägaren tar den till klinik först. Inte bara röntgen utan kolla muskler, ben osv. Hur är utrustningen? Många "pigga" hästar har i själva verket ont eller trivs inte med situationen.

jo, det sa jag också till kompisen. men ägaren verkar inte så intresserad av att ödsla pengar på stackarn :( "han är bara sån". jo tjena. jag har tyvärr fått intrycket av att ägaren är väldigt oseriös alt okunnig.

Nä, hästar är inte bara sådana. Precis som du verkar misstänka låter det som att den har ont. Skulle nog behöva en ordentlig genomgång på klinik.
Oftast vill jag tro att det är okunskap det handlar om. Svårt om hästens ägare inte vill samarbeta. Hade nog lämnat hästen åter i så fall om ägaren vägrar att låta undersöka hästen, men det är ju upp till din kompis.

Felriden med fel utrustning. skadad psykiskt och/eller fysiskt av hanteringen.
Om nån köper hästen i det skicket så är den personen lika okunnig som säljaren, tyvärr för hästens välbefinnande.

Om du har tur är det utrustningen det är fel på, min häst betedde sig liknande när jag provade en sadel som inte passade, hade aldrig sett henne springa okontrollerat med huvet rakt upp tidigare, den sadelprovningen tog slut efter någon minut, jag litar på min hästs omdömme. Som sagt enkelt att kolla men tyvärr låter det som värre, eller att hästen gått med opassande utrustning en längre tid, vilket kan ge skador. Ser det bättre ut vid typ longering eller annat markarbete så skulle jag tipsa på att prova en annan sadel eller prova hästen barbacka.

Utrustningen är ganska lätt att kolla och är det inte det så har hästen ont av något annat = veterinär

utrustningen är väl inte optimal, vet inte hur det har sett ut innan. han är en holländsk import och ska ha gått 140 i holland. men det måste ha varit länge sedan. i det skicket han är nu så finns det ingen möjlighet att klara det. vet inte när han kom hit.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 065
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31