Vad kan det vara för fel på mig?

20032003

Trådstartare
Jag har skrivit om mina problem förut. Har sökt läkare för ändtarmsbesvär och "magproblem". Har genomgått rektoskopi utan att man hittat något fel. Däremot nämnde läkaren som gjorde rektoskopin - nästan i förbifarten - att han hade känt att min livmoder var lite (väldigt lite, sa han) förstorad. Så nu går jag ju runt och nojjar över det... :(

Mina blodvärden är bra, avföringsprov var bra, jag äter och sover helt okej igen, känner mig pigg (har kommit igång med ridningen igen, yogar, går promenader, osv). MEN jag fortsätter att ha besvär från ändtarmen, även om det inte alls är samma smärta som förut. Det känns svullet innanför öppningen (läkaren sa att det var lite, lite rött där), men nu tänker jag att det kanske är livmodern som pressar ner ändtarmen så att jag får den känslan (kan det ens hända?)? Doktorn frågade om jag hade känt av ett "tryck" mot underlivet och då svarade jag "nej" för min definition av underlivet är inte riktigt där jag känner av problemen. Kanske också ska nämna att jag inte har några andra symtom från livmodern - inga konstiga flytningar, mensen är som vanligt, inte ont, osv.

Jag vågar inte googla, för då skrämmer jag bara slag på mig själv. Finns det några sätt som en livmoder kan vara förstorad på UTAN att det är något dödligt fel? Ändrar livmodern storlek under menscykeln, t.ex.? När läkaren kände var det ca 10 dagar innan jag fick mens.

Jag har en telefontid med läkaren på onsdag, och jag ska självklart ta upp detta då. Och be om en gynundersökning också.
 
Jag vågar inte googla, för då skrämmer jag bara slag på mig själv. Finns det några sätt som en livmoder kan vara förstorad på UTAN att det är något dödligt fel? Ändrar livmodern storlek under menscykeln, t.ex.? När läkaren kände var det ca 10 dagar innan jag fick mens.

Jag har en telefontid med läkaren på onsdag, och jag ska självklart ta upp detta då. Och be om en gynundersökning också.
Förlåt men var frågan uppriktigt menad - om att ngt förstorad livmoder skulle vara dödligt? Eller var det ett skämt?

Spontant tänker jag såhär att om hästars livmödrar kan se så olika ut som jag sett på hundratal och åter hundratals ultraljud - varför skulle människors livmödrar vara precis likadana allihop?
 
Har du fött barn?

Man kan få en typ av livmoderframfall som gör att livmodern, precis som du skriver, trycker på ändtarmen och väggen däremellan förtunnas. Är inte säker på om det är precis rätt beskrivet, men det heter Rectocele.

"Är det den bakre slidväggen som blivit svag (rectocele), då kommer eventuella symtom från ändtarmen istället."
 
Förlåt men var frågan uppriktigt menad - om att ngt förstorad livmoder skulle vara dödligt? Eller var det ett skämt.

Nej, inte ett skämt. Jag blir uppriktigt rädd när jag tror att det är något fel på mig... :( Och jag vet ju inte hurdan livmoder jag har haft förut. Är det här normalt för mig, eller har det hänt något?
 
Nej, inte ett skämt. Jag blir uppriktigt rädd när jag tror att det är något fel på mig... :( Och jag vet ju inte hurdan livmoder jag har haft förut. Är det här normalt för mig, eller har det hänt något?
OK.

Jag tror nog att du ska försöka vara logisk. Kroppen är levande vävnad. Du kan ha gaser i magen och det är ingen sjukdom. Du kan vara svullen när du ska ha mens. Det är ingen sjukdom.
Jag är inte läkare men jag är skapligt övertygad om att livmodern är precis som andra organ, att det finns ett intervall av utseenden och former som ligger inom en "normalvariation".

Varför fundera just på cancer, av alla diagnoser? Tror du inte att läkaren skulle satt igång en rejäl utredning om det skulle funnits misstankar? Jämför det pådrag som blir om någon hittar en knuta i bröstet. Det undersöks jättenoga och skapligt snabt - trots att den absoluta majoriteten av förändringar är helt ofarliga och "normala".
 
Har du fött barn?

Man kan få en typ av livmoderframfall som gör att livmodern, precis som du skriver, trycker på ändtarmen och väggen däremellan förtunnas. Är inte säker på om det är precis rätt beskrivet, men det heter Rectocele.

"Är det den bakre slidväggen som blivit svag (rectocele), då kommer eventuella symtom från ändtarmen istället."

Jag har läst på lite om livmoderframfall nu, och känner att tja, varför inte? Symtomen som jag har är faktiskt rätt lika, och tydligen är det inte bara kvinnor som fött barn som riskerar att drabbas. Man kan få framfall av tunga lyft (förekommer både i mitt arbete och på fritiden), av ärftliga skäl, förstoppning, osv.

Är det någon som har personliga erfarenheter av hur det känns att ha framfall, och kan berätta mer om hur det känns? Mina problem - när jag tänker på det - har nog egentligen känts av redan i somras... Då började jag från och till få känslan av att det fanns avföring i ändtarmen som inte riktigt ville komma ut. Sedan blev det ju värre i höstas, när jag även blev förstoppad i en period. Jag kan faktiskt relatera till symtomen som att det känns som att jag aldrig blir riktigt "färdig" på toa, att det ibland känns som om det stramar/spänner/sträcker i underlivet, att det kan kännas som om man "sitter på en liten boll", osv.

Nästa vecka ska jag till gyn (bokad tid hos privatgyn för det kändes som om det skulle ta låååååång tid genom den offentliga vården) - hoppas på att få svar på vad som felas mig då! Kanske kan en livmoder på "fel plats" kännas som en förstorad livmoder?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 400
Senast: Amha
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 403
Senast: Amaranthe
·
Kropp & Själ Ja, är det någon här som har erfarenhet av myom i eller på livmodern? Jag försöker ju bena ut mina problem som jag har haft sedan i...
Svar
3
· Visningar
4 144
Senast: Mona
·
Kropp & Själ Ni som har läst tidigare trådar har sett att jag - sedan i höstas - lider av skav/svullnad/sveda från ändtarmen. Har varit hos gyn som...
Svar
13
· Visningar
1 966
Senast: 20032003
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp