vad kan det va?

S

So-fiie

Halloj!

Min medryttarhäst är halt på högerbak, markerar liite i skritt , men i trav haltar han ganska ordentligt.
Han är inte direkt svullen, bara mkt gallig vid kotan, och ingen värme, kanske lite.
det här har hänt i hagen. han går med en häst till & det är 2 gamla gubbar som inte gör mkt för sig. det har lixom hänt under ett dygn oxå?

ngn som har en aning om vad det kan vara?
sträckning, ngt annat?

mkt tacksam för svar, blir så fundersam :crazy:

Sv: vad kan det va?

Ring ut hovslagaren det kan vara en hovböld.

hovslagaren!? hon ska väl kontakta ÄGAREN i första hand... största ansvaret är ju inte medryttarens utan ägarens. kontakta h*n o låt h*n ta beslut om vad som ska göras, vem som ska kontaktas mm...om jag hade haft en häst o medryttare till den skulle jag bli knäpp om de inte sa till när hästen blivit halt osv:S

hovslagaren!? hon ska väl kontakta ÄGAREN i första hand... största ansvaret är ju inte medryttarens utan ägarens. kontakta h*n o låt h*n ta beslut om vad som ska göras, vem som ska kontaktas mm...om jag hade haft en häst o medryttare till den skulle jag bli knäpp om de inte sa till när hästen blivit halt osv:S

men lilla vännen, du behöver inte bli så upprörd! :crazy:
det var ägaren som såg det, då varken hon eller jag har en aning om vad det kan vara, så tänkte jag bara fråga lite vad ni trodde.
kontakar alltid ägaren om det är ngt konstigt...

tycker inte man ska hoppa på folk innan man vet fakta.

Är det fruset och knaggligt så kan det ju vara en vrickning. Ring och rådfråga veterinär.

borde de inte vara mer varmt & svullet då?
vi tänkte vänta några dagar bara & se vad det kan vara, veterinären ska snart ut & vaccinera så då kan hon ju ta en titt på honom.

men allt är så konstigt, eftersom han var helt fräsch dan innan och så :crazy:

Det kan ta ngt dygn,dgar innan hästen halta pga en hovböld, om det nu är det, så är det ju snabbt avhjälpt. Det kan hovslagaren kolla om man har ngn i närheten, hoppas ialla fall att det inte är ngt allvarligt;)

men lilla vännen, du behöver inte bli så upprörd! :crazy:
det var ägaren som såg det, då varken hon eller jag har en aning om vad det kan vara, så tänkte jag bara fråga lite vad ni trodde.
kontakar alltid ägaren om det är ngt konstigt...

tycker inte man ska hoppa på folk innan man vet fakta.

oh förlåt...det var inte menat som ett påhopp... kände bara lite som att du som medryttare inte ska behöva ta ansvar för om hästen är halt (ta ut hovslagare mm) synd att det blev så tokigt menade ju inget illa... utan bara väl...egentligen...förlåt förlåt förlåt....hoppas det löser sig...

Det kan ta ngt dygn,dgar innan hästen halta pga en hovböld, om det nu är det, så är det ju snabbt avhjälpt. Det kan hovslagaren kolla om man har ngn i närheten, hoppas ialla fall att det inte är ngt allvarligt;)

okej, ska prata med ägaren, hovis ska endå ut snart & sko honom, så då kan han ta en titt.
Tack för hjälpen! :)

oh förlåt...det var inte menat som ett påhopp... kände bara lite som att du som medryttare inte ska behöva ta ansvar för om hästen är halt (ta ut hovslagare mm) synd att det blev så tokigt menade ju inget illa... utan bara väl...egentligen...förlåt förlåt förlåt....hoppas det löser sig...

ingen fara, redan glömt ;)

behöver inte bli svullet/särskilt varmt alls av en ordentlig vrickning. mitt halvblod vrickade sig ordentligt i hagen som unghäst, hältan va ända symtomen, och det kom "över en dag" ;) tog ca. 3 mån. innan han va helt bra igen.

Vid hovböld sitter gallan ofta över kotan upp på benet och du kan ibland känna värme i hoven eller ut från sulan. Vid vrickning beror svullnaden på vilket/vilka ligament som drabbats men vanligt är på kotledens utsida/insida och svullnaden sitter då runt själv leden och efter någon dag kan man se att den vandrar nedåt. En lindrig ligamentskada där inte trådar är av läker på ett par veckor men en allvarligare skada kan man få dras med länge. Ultraljud krävs för säker diagnos. Senskada ger ofta svullnad i form av en "banankontur" på böjsenan men gaffelbandsskada kan ge svullnad som liknar en hovböld. Kotledsinflammation ger ofta ledgalla på kotledens framsida/insida/utsida. Chipfraktur (bortslagen benflisa) är annat som kan ge hälta och galla i området.

Edit: Bäst att tillägga att det här bara är en snabb orientering om hur olika saker kan yttra sig. En veterinär förstås borde titta på det så ni får veta vad som är fel.

Senast ändrad:

glömde skriva att diagnosen (på vrickning) ställdes på kliniken av veterinär och behandling behövdes

Tack för alla svar! :)

veterinär ska ut & vaccinera snart, så då får hon ta sig en titt på benet, och hovis ska ju som sagt oxå ut & sko, så då får han kolla lite extra också!

Tack igen! :love:

Jag vill bara tillägga, eftersom du skrev "sträckning", att det finns ju inga muskler som kan översträckas i området kring kotan. Det som finns är ligament, senor och andra bindvävsstrukturer och hinnor. En typisk skada kan gå till så att hästen trampar igenom kotan, vilket kan översträcka gaffelbandet eller en böjsena, eller trampar snett/vrider till en led, vilket kan översträcka ett ligament. Ett översträckt ligament är samma sak som en vrickning. Är det allvarligt går bindvävstrådar av, läkningstiderna blir då längre. Generellt tar bindvävsskador längre tid att läka än muskelskador.

okej, tack!
är inte så duktig på hästen anatomi, får läsa på lite. men tack för att du förklara :)

tack vad gulligt av dig:) hur går det för er?

nja sådär, hovis ska ut på onsdag, så får han kolla.
har fått jättemkt bra svar av alla ,tack :love:
så får vi se om det är ngt tillfälligt, om det fortsätter får väll veterinären komma ut oxå :crazy:

nja sådär, hovis ska ut på onsdag, så får han kolla.
har fått jättemkt bra svar av alla ,tack :love:
så får vi se om det är ngt tillfälligt, om det fortsätter får väll veterinären komma ut oxå :crazy:
hoppas ni har en bra hovslagare då som inte bara gissar o så blir det fel:) (jodå jag har träffat såna...bla på hästen jag hade i somras som inte mådde så bra... hon blev halt tack vare honom:/) önskar all lycka till o hoppas pålle mår bättre snart...väntar på uppdatering:)

hoppas ni har en bra hovslagare då som inte bara gissar o så blir det fel:) (jodå jag har träffat såna...bla på hästen jag hade i somras som inte mådde så bra... hon blev halt tack vare honom:/) önskar all lycka till o hoppas pålle mår bättre snart...väntar på uppdatering:)

men usch va jobbigt ! :(
Tack så mkt, jah uppdaterar om han hittar ngt ;)

Liknande trådar

Hästvård Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter... Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr...
2
Svar
31
· Visningar
17 049
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Jag behöver verkligen hjälp och råd samt tips! Jag har en 17 årig hopphäst som för några dagar sedan var halt när jag skulle börja rida...
Svar
4
· Visningar
1 151
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 692
Hästvård I lördags var min häst tydligt halt höger bak, jag trodde det berodde på strålröta som jag hittat dagen innan och varit och pillat i...
Svar
10
· Visningar
1 693
Senast: BRAGO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp