Vad kan det va för fel på min häst?

Sanette

Trådstartare
Min häst har nu under en längre tid varit sur när man spänner sadelgjorden. Även när man tar och borstar under magen så blir han sur. Detta har väl på gått ca 1/2 år och innan har han aldrig brytt sig. Det första som slog mig var att han kanske har ont i magen. Han är ofta ganska lös i magen och blir lätt stressad. Sadeln har vi kollat och den är det inte. Han har aldrig haft kolik vad jag vet och har god aptit. Hur märker man om en häst har magsår?
Mycket tacksam för alla svar!:bump:

Sv: Vad kan det va för fel på min häst?

Prova följande:

- Köp en riktigt bred sadelgjord som fördelar ut trycket bättre över musklerna under bröstkorgen. Bred = 20 centimeter eller med inbyggd magplatta.

- Lär dig massera musklerna under bröstkorgen där sadelgjorden ska ligga. Massera mjukt innan du drar gjorden.

- Spänn sadelgjorden sakta!

svea skrev:
Prova följande:

- Köp en riktigt bred sadelgjord som fördelar ut trycket bättre över musklerna under bröstkorgen. Bred = 20 centimeter eller med inbyggd magplatta.

- Lär dig massera musklerna under bröstkorgen där sadelgjorden ska ligga. Massera mjukt innan du drar gjorden.

- Spänn sadelgjorden sakta!

Han har redan en jättebred gjord. Men jag märker ingen skillnad.
Spänner gjorden endast i första hålet på stallgången. Massera ska jag prova!

Många hästar med smärta eller värk i rygg eller magområde reagerar ofta som din gör. Hade hästen varit min hade jag tagit ut en duktig ET som fick gå igenom hela hästen. Eftersom detta pågått i ett ½ år är ju något på tok. Jag hade inte väntat så länge på att kolla upp problemet.

Jag håller med BJÖRKIS. När min häst hade magsår började han matvägra och magrade av, men då hade det gått rätt långt. Däremot har jag ett sto med rubbad tarmflora, hon är lös i magen och har för lite e-colibakterier, hon är jättesur när man tar henne på magen...

Jag ska prata mend min tyska veterinär nu när han kommer hit i slutet av månaden och se vad han säger.

Har ni provat att ge pronutrin till era hästar med magproblem? Ska även ringa min foderrådgivare och höra om man kan ändra lite i foderstaten och se om han blir bättre. Varför jag inte har kollat upp detta tidigare är för att jag trodde att detta hängde samman med hans gamla skada som vi nu har fått rätt på. Och i och med det här med magen inte försvinner så tycker jag att det va dags att ta i tu med det nu när den andra skadan är borta. Så man kan utesluta det ena.

Min familjs ena häst började sura när man sadlade. Visade sig att hon hade växt ur sadeln. Kan inte minnas att hon var sur när man bara tog på magen, men det är ju inget som säger att alla hästar reagerar lika...

Kan vara värt att kolla, om inte annat för att utesluta just den orsaken.

/Ida

Väldigt, väldigt ofta beror det på, precis som sarma säger, att sadeln inte passar (längre). Så det tycker jag är det första som du bör kolla upp!! Ju längre den får gå med felaktig sadel desto större risk att den får ryggproblem etc.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar