Vad kan det kosta?

Fibusen

Trådstartare
Har lite funderingar på att åka och röntga framhovarna på "min" häst. Hon hade fång för flera flera år sen,och fick då en hovbenssänkning.

Hon känns jättefräsch nu,men jag är endå lite nyfiken på hur hovbenet ser ut,och antar att en röntgen inte täcks av försäkringsbolaget.

Det jag mest är nyfiken på är såklart om sänkningen ser ut som då,gått tillbaka lite,eller om det kanske har blivit värre.

Hade inte hästen i "min ägo" när hon fick fång,och har inte sett bilderna,men skulle säkert kunna få tag på dom av ägaren.

Är bägge fram som jag vill ha röntgade.
Tänkte också ha dom och visa nuvarande hovslagaren.

Vad bör man räkna på? tusentals,eller tiotusentals kronor?

Sv: Vad kan det kosta?

Det kostar definitivt inte tiotusentals kronor. Jag har för mig att det kostade 4-5 000 för röntgen av alla fyra hovar, undersökning av veterinären och hovslagaren. En del av detta ersattes av försäkringen. Nu kan jag komma ihåg lite fel men ändå i den storleksordningen.
Nu tror jag olika kliniker tar olika mkt betalt så ag hade ringt och frågat.

Däremot så vet jag inte om jag hade gjort det om jag var du. Om du tänker mkt på hur hovarna ser ut inuti och kanske inte vågar rida hästen ordentligt pga detta osv så är det nog bra att få reda på det. Men om hästen hela tiden har mått bra och det inte har varit några problem och allt funkar bra så är det kanske inte så stor mening med det.

I vilket fall som helst så måste veterinären få de gamla bilderna annars går det nog inte att bedöma hur pass mkt bättre det har blivit.

Jag har också lite funderingar på detta. Min häst fick belastningsfång i våras och veterinären gjorde inget annat än att ge smärtstillande (han hade en stor infekterad sårskada samtidigt) och sa att vi skulle linda hästens ben. Han hade ingen typisk "fångställning" och veterinären sa inget om röntgen.

Nu är hästen skadad igen och i morgon ska jag ringa till veterinären och eventuellt kommer vi få röntga hasen och då tänkte jag att man kanske kunde röntga hovarna samtidigt. Jag ska rådfråga veterinären angående det i morgon men det vore kul att höra vad det kostar. Eller är det onödigt att röntga hovarna?

(förlåt för trådkap)

På 'min' klinik skulle det för rtg kosta 1250 kr + moms (4 bilder, dvs 2 på var hov eller en på vardera hov om man vill kolla runt om). Sen klinikavgift (380 kr eller ngt + moms har jag fr mig den är) samt lugnande (ca 200 kr + moms).
Vill man ha mer än 4 bilder, som ligger i paketpris, så kostar varje bild 184 kr + moms.

Dvs i runda slängar 2200 - 2500 kr inkl moms.

Oj,det var inte farligt! Men då är utan att försäkringsbolaget gått in va?

Den kliniken jag har närmast är en atg-klinik,kan det skilja mycket i pris tror du mot vad du har fått?

Tycker veterinären att man är konstig om man bara åker in och ber om röntgen? Dom vill kanske göra en grundligare undersökning också,istället för att bara röntga och åka hem? :confused: Det är ju som sagt det enda jag vill göra,för skadan är ju skedd och behandlad när den kom,så det går väll inte att göra så mycket mer åt det nu?

Var på ATG-klinik och röntgade fyra hovar på fånghäst 090219. Det kostade då 2450 kr (försäkringsbolaget ersatte sedan 278 kr av detta). Då ingick klinikavgift = 350 kr, röntgen 4 bilder = 1505 kr och direktreglering = 105 kr + moms 490 kr.

Oj,det var inte farligt! Men då är utan att försäkringsbolaget gått in va?

Den kliniken jag har närmast är en atg-klinik,kan det skilja mycket i pris tror du mot vad du har fått?

Tycker veterinären att man är konstig om man bara åker in och ber om röntgen? Dom vill kanske göra en grundligare undersökning också,istället för att bara röntga och åka hem? :confused: Det är ju som sagt det enda jag vill göra,för skadan är ju skedd och behandlad när den kom,så det går väll inte att göra så mycket mer åt det nu?

Ja, det är helt utan försäkringsersättning, det är vad kliniken debiterar.

Nej de tycker inte man är konstig alls om du kommer in 'bara' för röntgen i ditt läge - jag lovar =)

Jag skulle inte gjort det, om hästen är fräsch och hovarna normala (dvs ej långa tår eller platta/konkava sulor).
Därför att OM hoven skulle se avvikande ut så kanske du inte vågar träna som du gjort och då ökar risken kraftigt för ett återfall.

Röntgen i all ära men det är ändå den faktiska bilder av hur hästen ser ut och rör sig som är viktigt. Och du säger ju att hästen är jättefräsch. :)

Å andra sidan så är det nog många med mig som inte vågar rida på ordentligt när man inte vet vilka förutsättningar man har att göra med.

Jag tycker absolut att TS ska åka in för en koll om det är så att tanken finns.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 386
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 408
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 614
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka