Vad kan denna häst väga?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, vad kan nedan beskrivna häst egentligen tänkas väga?
(Har tyvärr inga bra exteriörbilder....)

Häst
- 162 cm i mkh.
- Irish Sport Horse.
- Åt det lite rundare hållet, men absolut inte överviktig så.
(Bildgoogla "Irish Sport Horse" och kolla på skimlarna, typ så bred).
Således av...lätt kallblodstyp?
- Har full/x-full i utrustning. Troligen 145 cm i täcken.

Fick jag gissa själv skulle jag väl tippa på runt 700-750 kg, men det kanske är lite i överkant?
Eller egentligen spelar exakta kilon inte en så stor roll. Undrar mer då jag i framtiden tänkte frakta nyss nämnda i en transport med 650 kg i lastvikt. Och jag är rädd att han väger mer än så. :grin:
 
nej så mycket väger den nog inte. om du inte har alltför mycket annat i transporten så ska det nog gå bra
skaffa ett viktmåttband så kan du uppskatta hästens vikt. bra att veta vad hästen väger även vid beräkning av foderstat, medicinering etc
 
Min häst, en Quarter, är 146 cm hög och normalbyggd. Långt ifrån så biffig som man ofta tänker sig Quarters, väger ca 450 kg. En halvblod i stallet, ca 170 cm hög och rätt smal/omusklad, väger 700 kg (vägd nyligen på klinik).
Jag skulle tro att din väger runt 700 kg med tanke på att Irish Sport Horse ofta är lite grövre än ordinära halvblod. Folk tenderar att underskatta hästars vikt.

Ett sätt att räkna ut vikten är att mäta höjden och längden och beräkna vikten på det sättet. Exempelvis på det här sättet. http://www.hastsverige.se/sida418.html

Lycka till! :)
 
SWB på 167-167, vägt 538-540kg de senaste tre vägningarna på klinik.
IMG_9433_zps0f60a607.jpg


Var svårt att tro att din kommer upp över 650 faktiskt, inte ens mitt GROVA sto på 173 nådde över 613 kg.
Har du en klinik i närheten så hör om du får komma förbi och väga! Det gör jag ett par ggr per år med den på bilden då han har matproblematik i bagaget.
 
Har en bitig halvblodsdam på 173 cm som väger 670 kilo. Mycket svårt att tro att din ligger högre, min är bred och bastant med x-full i allt.
 
Min welshcobkorsning väger 504 kg (klinikvägd nyss) Mäter runt 150 cm och är lite bitig med en del massa utan att vara rent kallblodsaktigt tung så att säga.

Gissar vilt på kring +600 kg på din? Men inte supermycket mer?
 
Jag har haft en fullblodshäst på 173 som som mest vägde 695. I fälttävlanskondition 640. Förra halvblodshästen på 163 av rätt rejäl modell 530 och nuvarande halvblodshäst på 172 och rätt ädel 587 häromveckan.

Det är svårt att bedöma! :p
 
@mamman @Grazing @Similitude @Equilina @Bluefish @RostKaptenen @Magnum @sillysinta @LenaH
Tack för alla gissningar! :D

Gick till Hööks och köpte ett sånt där viktmåttband. Men det kan inte stämma! Eller är felmarginalen väldigt många % ? :cautious:
Enligt det vägde han ca. 475 kg!! O_o :wtf: :eek:
Alltså att jag övervärderat hans vikt en smula innan, började gå upp för mig redan efter bara ett par inlägg, men inte ens 500 kg?!
Jag är själv 162 cm lång (dvs. lika lång som han är hög i mkh!) och i mitt tycke helt normalbygd. Och jag har "alltid" vägt kring 52-54 kg. I alla fall i min lilla gråa fettklump verkar det logiskt om han proportionellt sett åtminstone vägde som mig, dvs. 520-540 kg, med tanke på hur han ser ut. Men tydligen inte...:crazy:

Passade på att mäta några olika mått, och räknade vikten på olika sett utefter dessa (med hjälp av Google!)
Precis "bakom" manken (där "ryggen börjar") och runt om: 187 cm.
Längd (Bogspets - där baken tar slut): 197 cm. Vad blir det för täckesstorlek förresten? 195 cm?
Mankhöjd: 162 cm.

Om någon mer än jag också tycker vikten låter konstig så har jag faktiskt passat på och fota lilla ponnyskrutten idag.
Se och begrunda själva. 475 kg som sagt...
11129202_677191979070804_1319156758425776543_n.jpg
 
@mamman @Grazing @Similitude @Equilina @Bluefish @RostKaptenen @Magnum @sillysinta @LenaH
Tack för alla gissningar! :D

Gick till Hööks och köpte ett sånt där viktmåttband. Men det kan inte stämma! Eller är felmarginalen väldigt många % ? :cautious:
Enligt det vägde han ca. 475 kg!! O_o :wtf: :eek:
Alltså att jag övervärderat hans vikt en smula innan, började gå upp för mig redan efter bara ett par inlägg, men inte ens 500 kg?!
Jag är själv 162 cm lång (dvs. lika lång som han är hög i mkh!) och i mitt tycke helt normalbygd. Och jag har "alltid" vägt kring 52-54 kg. I alla fall i min lilla gråa fettklump verkar det logiskt om han proportionellt sett åtminstone vägde som mig, dvs. 520-540 kg, med tanke på hur han ser ut. Men tydligen inte...:crazy:

Passade på att mäta några olika mått, och räknade vikten på olika sett utefter dessa (med hjälp av Google!)
Precis "bakom" manken (där "ryggen börjar") och runt om: 187 cm.
Längd (Bogspets - där baken tar slut): 197 cm. Vad blir det för täckesstorlek förresten? 195 cm?
Mankhöjd: 162 cm.

Om någon mer än jag också tycker vikten låter konstig så har jag faktiskt passat på och fota lilla ponnyskrutten idag.
Se och begrunda själva. 475 kg som sagt...
11129202_677191979070804_1319156758425776543_n.jpg

Bara 475 tycker jag låter lite..
Min andra häst, en betydligt nättare typ än din som mäter 154 cm, väger ca 450 kg.
 
Vägde precis ett halvblod på våg på klinik inför en operation, 165 cm, åt det grövre hållet, normalhull, 634 kg. 475 kg låter i underkant för din häst, ca 550 kg skulle jag gissa på.
 
Jag har en Irish sport horse på 160 cm och drar 145 i täcken. Hon väger enligt klinikvåg 518 kg. Kanske lite tyngre på bilden nedan pga gräsmagen... Enligt vikt-måttband väger hon 495kg.
5132-1429545078-71c86511e6a12cac472936c5a509ee4a.jpg
 
@mamman @Grazing @Similitude @Equilina @Bluefish @RostKaptenen @Magnum @sillysinta @LenaH
Tack för alla gissningar! :D

Gick till Hööks och köpte ett sånt där viktmåttband. Men det kan inte stämma! Eller är felmarginalen väldigt många % ? :cautious:
Enligt det vägde han ca. 475 kg!! O_o :wtf: :eek:
Alltså att jag övervärderat hans vikt en smula innan, började gå upp för mig redan efter bara ett par inlägg, men inte ens 500 kg?!
Jag är själv 162 cm lång (dvs. lika lång som han är hög i mkh!) och i mitt tycke helt normalbygd. Och jag har "alltid" vägt kring 52-54 kg. I alla fall i min lilla gråa fettklump verkar det logiskt om han proportionellt sett åtminstone vägde som mig, dvs. 520-540 kg, med tanke på hur han ser ut. Men tydligen inte...:crazy:

Passade på att mäta några olika mått, och räknade vikten på olika sett utefter dessa (med hjälp av Google!)
Precis "bakom" manken (där "ryggen börjar") och runt om: 187 cm.
Längd (Bogspets - där baken tar slut): 197 cm. Vad blir det för täckesstorlek förresten? 195 cm?
Mankhöjd: 162 cm.

Om någon mer än jag också tycker vikten låter konstig så har jag faktiskt passat på och fota lilla ponnyskrutten idag.
Se och begrunda själva. 475 kg som sagt...
11129202_677191979070804_1319156758425776543_n.jpg

la du bandet "diagonalt" när du mätte?
 
Räknade du efter formlerna på Hästsverige?
Det är ytterst sällan du träffar på en häst som väger 700 kg, det är oftast typ stora kallblod i fall.
 

Liknande trådar

Utrustning Nyfiken i en strut här. Vilken storlek har din häst i olika saker? Och vad är det för häst? :) Jag som TS får väl äran att börja. Ras...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 339
Utrustning Jag har absolut nada koll på täcken. Ingen prisuppfattning, ingen märkeskoll, ingenting. Det enda jag vet/insett är att marknaden är en...
Svar
11
· Visningar
929
Senast: Mimsan_
·
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 549
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp