Vad kan denna häst väga?

Min maffigaste häst väger just 520 kg och den är 165 cm och full av muskler. Svårt att tro din skulle väga så mkt som i ditt första inlägg och inte så lite som måttbandet angav. Skulle gissa på 550 ungefär. Kan du inte väga den ? Skulle vara kul och veta.
För övrigt har jag aldrig sett såna måttband stämma någonsin.
 
@mamman @Grazing @Similitude @Equilina @Bluefish @RostKaptenen @Magnum @sillysinta @LenaH
Tack för alla gissningar! :D

Gick till Hööks och köpte ett sånt där viktmåttband. Men det kan inte stämma! Eller är felmarginalen väldigt många % ? :cautious:
Enligt det vägde han ca. 475 kg!! O_o :wtf: :eek:
Alltså att jag övervärderat hans vikt en smula innan, började gå upp för mig redan efter bara ett par inlägg, men inte ens 500 kg?!
Jag är själv 162 cm lång (dvs. lika lång som han är hög i mkh!) och i mitt tycke helt normalbygd. Och jag har "alltid" vägt kring 52-54 kg. I alla fall i min lilla gråa fettklump verkar det logiskt om han proportionellt sett åtminstone vägde som mig, dvs. 520-540 kg, med tanke på hur han ser ut. Men tydligen inte...:crazy:

Passade på att mäta några olika mått, och räknade vikten på olika sett utefter dessa (med hjälp av Google!)
Precis "bakom" manken (där "ryggen börjar") och runt om: 187 cm.
Längd (Bogspets - där baken tar slut): 197 cm. Vad blir det för täckesstorlek förresten? 195 cm?
Mankhöjd: 162 cm.

Om någon mer än jag också tycker vikten låter konstig så har jag faktiskt passat på och fota lilla ponnyskrutten idag.
Se och begrunda själva. 475 kg som sagt...
11129202_677191979070804_1319156758425776543_n.jpg
Oj, den var ju inte alls särskilt grov. Jag hade inte blivit förvånad om den vägde runt 500 kg, faktiskt. Vi har haft en med liknande typ och 165 cm i manken som vägde ganska exakt 500 kg i tävlingsform.
Täckesstorleken mäts från manke till svans;)
 
Kan inte länka bilder från mobilen. Men mitt stadiga fullblod av irländsk typ, inte särskilt nätt, 162 cm i mankhöjd, vägde 520 kg. Mitt nätta 157 cm fbl vägde 475 kg.

TS häst är inte särskilt grov och jag skulle gissa den ligger kring 500. Inte över 550.
Sen kan man lura sig dock.

Men ofta väger en grov och en nättare av samma size ganska lika. Annat ex. Maxad D båda två. En Welsh och en arab. Skilde 20 kg mellan dem på våg. Du hade gissat mycket mer skillnad när du såg dem.
 
Jag har en Irish sport horse på 160 cm och drar 145 i täcken. Hon väger enligt klinikvåg 518 kg. Kanske lite tyngre på bilden nedan pga gräsmagen... Enligt vikt-måttband väger hon 495kg.

Vilken söt! :love:
Men trodde att ISH bara var vita?! :eek:


Övrigt:
Intressant läsning!
Tror dock, som någon skrev, att det ändå är en viss felmarginal på de där måttbanden. Visst, 550 kg kanske också är lite i överkant, absolut. Men allt under 500 kg känns i alla fall i mitt huvud väldigt surrealistiskt...
Kom dessutom att tänka på min gamla soulmate på ridskolan. Hon var något typ "lettiskt hopplock", väldigt märkligt byggd, lång rygg men också lite sådär halvgrov. 158-159 cm i mkh. Har för mig att hon brukade ligga kring 500-525 kg. Och i alla fall därikring borde ju den här lilla irländska grabben också ligga, men vad vet jag, är ju inte veterinär-utbildad...
 
era hästar är ju tunna :p Jag har ett SWB som är av irländsk typ (kan ha att göra med att mamman är ISH) väger hmm...oerhört mycket mer enligt

viktmåttband. Här 570 kg (förra sommaren). 160 cm hög. Idag väger hon runt 530 kg, totalt omusklad (stått i 1.5 år) men fortfarande för tjock.
10491096_10152603267670030_5651492980527780456_n_zps6f2662a7.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Nyfiken i en strut här. Vilken storlek har din häst i olika saker? Och vad är det för häst? :) Jag som TS får väl äran att börja. Ras...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 339
Utrustning Jag har absolut nada koll på täcken. Ingen prisuppfattning, ingen märkeskoll, ingenting. Det enda jag vet/insett är att marknaden är en...
Svar
11
· Visningar
929
Senast: Mimsan_
·
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 549
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp