Vad kallas denna typ av huvudlag?

D

diny

På islandshästar heter det bara huvudlagsrem men när jag sökte det på engelska så hittade jag inget.
Någon som vet vad det heter?

SPATTSON%20BRIDLE.jpg

Sv: Vad kallas denna typ av huvudlag?

Hej
vad jag kan se så är det ett enöras huvudlag.
Om du tittar på högeröra så ser du att det är en rem runt det örat.

:o Såg inte att det var ett enöras.

Tyckte det var så snyggt med bara huvudlagsrem men har letat som en galning för att hitta
något utan resultat. Dock med mindre beslag. Blir till att leta tag på ett snyggt enöras och ta bort örat :idea:.

Syrran ska till USA och hälsa på så funderade på att hitta något roligt att beställa
och hon kan ta med hem. Finns så mkt snygga huvudlag och bett (om jag kan hitta något rakt i 10,5 som jag är ute efter)

nja, örat sitter ju liksom där av en anledning... Om du tar bort det finns det risk att remmen glider bak längs nacken, om du inte hissar bettet i munnen från början och det är absolut ingen vettig lösning.

Har islänning och är väldigt vanligt att bara använda en huvudlagsrem där. Har aldrig varit med om att det glidit bakåt.

undrar om det kan ha att göra med islänningars ofta rejäl hårrem, svårt att "glida" med den runt sig:idea:

Det är det säkert det som gör det. För borde vara samma sak som grimmorna som glider bakåt om de har dåligt med man.

Hittade det här som ser snyggt ut. Eller vad säjs?
12725.jpg

ser jättesnyggt ut!:love:
liknar det som jag tänkt göra till min (modifiera hans nuvarande med lite nitar tänkte jag)
jättesnyggt med matchande tyglar till...;)

Om du letar bland engelsk utrustning så finns de, men kallas antingen extra nackstycke (om man vill använda sitt vanliga träns till kandar) eller nackstycke till stigbett.

Har varit med om att även bosal med en rem glidit, även om det inte är lika vanligt.
På bosalen så hänger ju själva bosalen i remmen, och ger då mer tyngd och stadga, än när du har bett.

Om du letar bland engelsk utrustning så finns de, men kallas antingen extra nackstycke (om man vill använda sitt vanliga träns till kandar) eller nackstycke till stigbett.
Mkt snyggare om man köper till islandshästar men letade efter något flashigare att ha till hackamoret eller ev nytt bett

Finns i flera varianter men är det något bling så är det på ev pannband eller nosgrimma. Och stoet har mkt pannlugg så pannbanden syns sällan
js_7.jpg

3_698.2.1102.000.00.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det finns säkert fler modeller att välja mellan bland islandsutrustning, men jag antog att TS skulle ha till stor häst och då är isis utrustningen för liten.

Tror inte att glidningen har så mycket med manen att göra, det beror mer på vilket bett du använder. Om du använder ett vanligt tränsbett så går det nog bra att använda enbart en rem även om du riskerar att den glider så påverkar det inte så mycket hur bettet fungerar i munnen på hästen. Men om du vill rida på ett bett med skänklar där just nackremmen och kedjan under hakan verkar på hästen, skulle då nackremmen glida bak så verkar ju tränset på ett felaktigt sätt på hästen. Tror också att det är just därför remmen glider lättare när man rider på ett bett med skänklar, nackremmen rör sig ju hela tiden så fort du tar/ger efter i tyglarna. Kanske en lite rörig förklaring, men jag är urkass på att förklara saker i skrift :crazy:

förstår precis hur du tänker och tror absolut att du kan ha/har rätt:) (eftersom jag sj'lv aldrig använder bett med skänklar på min häst så tänkte jag inte så långt)

:bow:

Liknande trådar

Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 140
Senast: Badger
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 762
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar