vad kallas den?

Sv: vad kallas den?

man måste jämt förklara sig....

Dom brukar ha sådana huvor (vad jag vet) för at dom är rädda närdom få stänk i ögonen. En del hästar bromsar då. Man brukar inte ha dom om dom bara skyggar för saker, då finns det andra olika skyggläder att sätta på. Till exempel för ögonen eller en sådan där sopborste på nosryggen (den vet inte jag vad heter)

man måste jämt förklara sig....

Dom brukar ha sådana huvor (vad jag vet) för at dom är rädda närdom få stänk i ögonen. En del hästar bromsar då. Man brukar inte ha dom om dom bara skyggar för saker, då finns det andra olika skyggläder att sätta på. Till exempel för ögonen eller en sådan där sopborste på nosryggen (den vet inte jag vad heter)

och man kan ha boots, senskydd, knäkappor och armbågdskydd på frambenen ifall hästen skulle få för sig att slå sig.... :crazy:

(konstigt att alla elithästar klarar av sin syn)

Jag har inte kommenterat varken hennes talang eller kunskaper, utan hennes framgångar. Visst kan man tycka att hon gör fel men det fungerar ju rätt bra-i perioder. Hela Asserdalsvägen skrattade nästan ihjäl sig åt en gubbe för en del år sedan, men sedan blev en av hans hästar en världstjärna och de flesta satte skrattet i halsen.

Vad jag menar är att jag tror inte någon tog efter hans träningsmetoder, men det fungerade för den hästan. Alla hästar behöver inte stänkhuva, men jag tror faktiskt att många inte skulle tycka det var sämre med nät för ögonen när det är riktigt skitiga dagar. Jag är knappast ensam om att ha stått och försöka få ur grus ur ögonen på en häst som knappt ser något när den kommer in… Dessutom så finns många hästar som går med för lite skydd på sig. Nästan varje tävlingsdag ser jag hästar gå av banan med blod rinnande från ett framknä eller från nedre delen av bakbenen-de hade nog varit gladare med lite mer skydd.

Jag förespråkar också så lite utrustning som möjligt men inte på bekostnad av hästen. Gidde Palema gick utan skydd när han gick barfota runt om, då helt plötsligt skulle alla gå så. Jag har aldrig sett så mycket blodiga hästben som den perioden…

Alla elithästar klarar sig inte. Victory Tilly har ett skadat öga, kanske därför han inte vill gå i stänk?

men allvarligt!!???

tror du att alla hennes hästar behöver hela selkammaren på huvet??? jag tror inte ett jävla dugg på att alla hennes hästar är stänkrädda. visst är många hästar stänkrädda - och det akn jag förstå. men jag kan aldrig i mitt liv förstå att ett helt stall är stänkrädda - då är det hennes träning det är fel på!! sitter hon å kastar grus i ansiktet på hästarna då eller??

ja victor e stänkrädd - men dom klär inte på ha mer än nödvändigt för det!!! dom kör efetr hans sätt att bete sig - så han är en sån häst som skulle kunna behöft en sån huva, men den funkar antagligen inte på ahn då han är så gammal ich det sitter i hjärnan. vilket jag tror det gör påd e flesta stänkrädda hästar.

sen om min häst slår sig på knät i ett lopp - ska jag sätta på den alla skydd jag har då?? kan vara en ide att kolla upp hästen om den slått sig en gång istället för att slänga på allt jag äger. man ska väl ändå sträva efetr att hästen ska gå fri??

ja visst var gidde en modefluga!!! det har jag aldrig nekat. men ack vad mycket fina hästar det kom fram! som hela sitt liv sprungit med tunga järnskor och skytt upp över öronen. sen tar man bort både skor och skydd - och vips hästen springer 5 sek fortare och springer in 1 miljon på ett år... samanträffande??? nej. för en häst som inte behöver skydd så hämmar dom bara..

men jag har aldrig påstått att en häst som slår sig dag efetr dag ska vara utan skydd - en sån måste man skydda!! men varför tro att alla hästar gör det och sätta på allat man har iafll det skulle hända??

Har jag påstått att hennes hästar är stänkrädda? Varken du eller jag är insatt i hennes hästar, jag för min del tycker inte de är inkörda av döma av det jag sett. Det finns de som har slaggjord på alla hästar ( t ex I.B.) Inte slår hela stallet för det.

Folk har i alla tider kört barfota utan skydd med de som kan gå så. Den första min pappa hade som gick så var född 85.

Nu tycker jag att vi inte ska hålla på och diskutera detta i just denna tråden... Men jag vill åter igen tillägga att hon hade stänkhuvan på alla sina hästar för hon var rädd om ögonen på dom. Inte för att dom var stänkrädda. Hon hade en häst som var det när jag var där!

Vad det gäller alla skydd på benen så stämmer det inte. I alla fall när jag var där så hade dom flesta bara på bakbenen. Endast dom som slog sig hade på framknäna. Men när jag slutat såg jag att fler hade det sen. Jag vet inte varför, men det hade NOG med inblillning o göra tror jag.... att dom slog sig i svängarna. Men jag vet inte.

Ja och slagjord hade hon på alla. En liten säkerthetsåtgärd bara, en bekant till henne fick t ex benet avsparkat på HD travet.

Jag kanske startar en tråd nån dag om det här med utrustining....

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
247
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
614
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka