Vad jobbar ni med

Tycker det är så intressant att läsa om vad folk kan ha för olika yrken och varför dom valt det, att det även är hästmänniskor kanske spelar in på vad man vill jobba med?
Berätta hör ni! :)

Jag själv är jobbsökande då jag precis lämnat gymnasiet så mitt är inte så intressant :wtf:

Jag jobbar på ett byggvaruhus, på färgavdelningen! Fan ta mig det roligaste och bästa jobb jag haft i mitt liv. Myser runt och pratar med kunder, ger smakråd angående färger, och bryter färger enligt kundens önskemål. Målar en del också, det är allt från skyltväggar som ska användas i varuhuset till färgprover som ska visas för kunderna.:)
 
Jag är företagare och driver en blomsterhandel och en begravningsbyrå sedan 15 resp 9 år tillbaka.
Då min hobbyverksamhet med hästar och kameler blev för stor för att vara på hobbynivå tog jag in dessa i firman och har nu även "event med djur" under verksamhetsbeskrivningen. Däremot är det inget jag skyltar med utåt, det låter jag ett annat eventbolag jag samarbetar med göra. Det låter för oseriöst med begravningar och kameler under samma tak.
Jag jobbar många och långa dagar men har också förmånen att vara där jag behövs bäst och råkar det vara tillsammans med en häst i skogen så är det där man finner mig;)
 
Jag är disputerad marinekolog som just nu jobbar med forskningsfinansiering. En riktig kontorsråtta..., inte riktigt vad jag tänkt mig när jag läste på universitetet :D Egentligen inget vidare jobb när man är hästägare, jag jobbar kontorstider varje dag men har ju flex, så det går att få ihop med veterinärbesök och hovslagare, etc.
 
Jag är forskare. Funkar i princip bra att kombinera med hästar, eftersom jag kan bestämma arbetstiderna själv, och alltså kan rida dagtid. Ingen bryr sig om när jag jobbar, så länge jag levererar det jag ska i tid. Nackdelen är att det ofta är mer än heltid att hinna med, så har man barn också är det väldigt svårt att hinna med häst också. Har man inte barn är det nog egentligen ett rätt bra yrke att kombinera med hästeri, om man har någon som kan ta hand om hästen när det kör ihop sig och man måste jobba 16 timmar om dygnet eller 24 timmar i sträck någon gång.
 
Hej!

Jag jobbar som system/webutvecklare. Jag utbildade mig till det när min kropp inte orkade med att jobba med hästar längre och jag ville ha ett arbete som utmanade mig på något sätt, plus att jag gärna ville ha ett jobb som jag tjänade lite pengar så jag hade råd att ha häst och göra lite kul saker med henne också.

Det var en riktigt chansning, men jag trivs superbra. Tar ofta hem jobbet- eftersom problemlösningen är så rolig och jag alltid får de bästa ideérna i duschen.

/Lavinia
 
Jag är beteendevetare. Arbetar på hvb hem med barn och ungdomar med sexuell beteendeproblematik. Trivs väldigt bra just nu men stundomtals känner jag att jag inte har hittat helt rätt i livet än. Fungerar för det mesta bra med hästeriet om än att jag vissa dagar jobbar från morgon till sen kväll. Då kan jag byta stallpass eller köpa service. Klarar mig bra på min lön trots att jag är ensamstående m två barn o eget hus. Men är hyfsat ekonomisk och strukturerad i övrigt. Hade jag haft möjlighet så hade jag velat gå forskarutbildning inom psykologi. Men passar inte min situation just nu.
 
Telefonsupport hos en av telekomjättarna. Trivs bra, min arbetsplats har förvånansvärt låg personalomsättning för den typen av jobb, det är varierande supportärenden och socialt med kollegorna runtom. Fick mig en fast anställning också efter två års vikariat så det känns skönt.

Ibland (speciellt nu när jag är gravid) går kunderna mig dock på nerverna. Vissa har helt otroliga förväntningar på vad jag ska kunna göra för dom / vad företaget ansvarar för / vad någon annan ska kunna lösa åt dom så att dom slipper lära sig något själva.

Seriöst, hur svårt är det att öppna och läsa broschyren som följde med? Hur svårt är det att starta om en mobilj-vel?!!!

Nåja. Det funkar sisådär med hästeriet, det är heltid och en ganska lång pendling mellan hem/stall och jobb. Framtidsplanen är att göra klart min utbildning och kanske komplettera med lite pedagogikkurser, börja jobba som lärare närmare där jag bor. Får se. Tills dess pratar jag i telefon :D.
 
Telefonsupport hos en av telekomjättarna. Trivs bra, min arbetsplats har förvånansvärt låg personalomsättning för den typen av jobb, det är varierande supportärenden och socialt med kollegorna runtom. Fick mig en fast anställning också efter två års vikariat så det känns skönt.

Ibland (speciellt nu när jag är gravid) går kunderna mig dock på nerverna. Vissa har helt otroliga förväntningar på vad jag ska kunna göra för dom / vad företaget ansvarar för / vad någon annan ska kunna lösa åt dom så att dom slipper lära sig något själva.

Seriöst, hur svårt är det att öppna och läsa broschyren som följde med? Hur svårt är det att starta om en mobilj-vel?!!!

Nåja. Det funkar sisådär med hästeriet, det är heltid och en ganska lång pendling mellan hem/stall och jobb. Framtidsplanen är att göra klart min utbildning och kanske komplettera med lite pedagogikkurser, börja jobba som lärare närmare där jag bor. Får se. Tills dess pratar jag i telefon :D.
*kl*

Jag arbetar som affärsjurist på advokatbyrå. Inte ett val jag gjort pga hästeriet precis, utan pga helt andra intressen.
Skulle väl säga att det enda som funkar bra med hästägande med det yrket är lönen. ;) Älskar dock mitt jobb och skulle inte vilja byta bana för allt i världen!

Arbetar kontorstider på byråvis = sällan färre än 10-11 h per dag på kontoret (rast inkluderat), vilket innebär att jag alltid är sist kvar i stallet och vardagkvällar då jag inte har mockningshjälp av sambo eller medryttare på en av hästarna sällan lämnar stallet tidigare än kl. 22. Tack och lov mkt flexibelt när jag inte har möten eller processer, så kan jobba hemifrån eller som jag oftast gör: vara på jobbet tidigt på morgonen för att förhoppningsvis kunna gå hem vid 17. Det fungerar oftast, vilket är väldigt skönt. Men, visst blir det kvällar/nätter då jag blir kvar till midnatt -vilket inte fungerar lika bra med hästägande.

Reser en del i jobbet också, så det gäller att ha uppbackning i form av antingen snäll sambo eller flexibla stallägare som kan sälja tjänster med kort varsel. Tack och lov har jag både och, annars hade det inte gått. Sambons hjälp i stallet ett par vardagkvällar i veckan gör att vi faktiskt får en hel del tid hemma tillsammans ändå i vaket tillstånd, annars kommer jag mest hem, duschar, slänger i mig mat och stupar i säng vid 23.30 för att orka upp i tid på morgonen. Dessutom tar min medryttare båda hästarna ibland, så att jag blir helt ledig på hennes dag, inte bara halvt. :)
 
Jobbar som personlig assistent.
Sen vet jag inte mer jag ska säja utom att det är ett jobb som jag inte skulle rekomendera. Hittar man rätt så är det ett underbart jobb men det kan tära enormt och några pengar ger det verkligen inte.
Mina tider passar iaf ganska bra med att vara hästägare men man kan också ha sjuka arbetstider som inte funkar alls.

Däremot var det en väldigt intressant tråd då jag funderar på att byta jobb men har ingen aning om vad jag vill bli när jag blir stor. Bra med lite ideer :)
 
Är anställd på en biograf och jobbar även som skådespelare.
Mycket kvällar och helger, även lååååååånga dagar ofta.
Passar väl sådär med hästlivet. Brukar ofta börja vid 8 och sen sluta 24, så man får trycka in hästeriet när man har tid någonstans. Vissa dagar jobbar jag dock bara ca 6-8 timmar. :)
Jag jobbar 5-7 dagar i veckan lite beroende på hur repetitioner är upplagda osv.
Det sämsta med båda jobben är väl lönen... Passar inte riktigt en hästägares plånbok. Skådespeleriet är otroligt kul, men troligen inte det jag vill hålla på med resten av livet. Att arbeta på biograf är både kul och mindre kul. Man är väldigt insatt i filmvärden men man får mycket hot efter sig när folk inte är nöjda över åldersgränserna...
Vill i framtiden jobba med djur, vet inte riktigt som vad än bara.
 
Är anställd på en biograf och jobbar även som skådespelare.
Mycket kvällar och helger, även lååååååånga dagar ofta.
Passar väl sådär med hästlivet. Brukar ofta börja vid 8 och sen sluta 24, så man får trycka in hästeriet när man har tid någonstans. Vissa dagar jobbar jag dock bara ca 6-8 timmar. :)
Jag jobbar 5-7 dagar i veckan lite beroende på hur repetitioner är upplagda osv.
Det sämsta med båda jobben är väl lönen... Passar inte riktigt en hästägares plånbok. Skådespeleriet är otroligt kul, men troligen inte det jag vill hålla på med resten av livet. Att arbeta på biograf är både kul och mindre kul. Man är väldigt insatt i filmvärden men man får mycket hot efter sig när folk inte är nöjda över åldersgränserna...
Vill i framtiden jobba med djur, vet inte riktigt som vad än bara.

Det låter som om du jobbar dygnet runt i princip. Hur många timmar i veckan blir det egentligen?
 
I våras snittade jag på 70 timmar i veckan. Nu har jag mindre koll... Det är inte riktigt lika mycket nu dock.
Helt lagligt med eftersom det är två olika jobb. :)
 
Jobbar 3-skift som processoperatör på ett litet bioteknisk företag. Bra arbetstider, suveräna arbetskamrater och bra lön ger maximalt med plus på hästfritiden :)

Läste till civ ing just för att tjäna fett med pengar (och jag älskar att plugga!) och kunna ha häst på fritiden. Jag ville inte slava många timmar för lite pengar och inte ha råd med/orka med häst. Dessvärre insåg jag när jag började söka jobb att jag ju inte alls pallade de kraven som civ ing-jobb innebär.

Nuvarande jobb är ur min utbildning sett ett riktigt skitjobb men jag älskar det!! Strukturerat och styrt i minsta detalj ger mig ro i huvudet :) Att jobba skift är helt kalas när man har häst, jag kan alltid göra allting i dagsljus. Vi jobbar "vanligt" 3-skift och det innebär 4 nätter, börjar tidigast kl 6 måndag morgon och inga sena fredagar (ibland får vi vara kvar till typ 16, det är supersent :eek: ;)).
 
Väktare/hundförare. Tiderna fungerar oftast ypperligt med att ha häst ledigt dagtid eftersom det enbart är nattarbete, nackdelen som jag ser det är alla helger även om det brukar gå att lösa om man vill byta eller vara ledig. Annars trivs jag väldigt bra med ett väldigt fritt arbete där man väldigt mycket får lösa saker på sitt sätt och man vet aldrig hur natten kommer se ut eller vad som behöver lösas på vägen :)

/Camilla
 
Jag jobbar inte alls.

Sjukskriven på 50% och läkaren vill ha det till 100% men FK går förhoppningsvis med på 75%. Inte lätt det där. Söker jobb på övriga 50% men det lär jag nog aldrig få något om man ska vara realistisk.

Annars är jag utbildad körkusk och har licens för att köra travlopp. Och travhästar är det jag jobbat med tidigare.
Har du/ni i samarbete med AF tittat på det med att få ut dig på jobb med lönebidrag för arbetsgivaren? Så att det hade varit lättare för dig att komma ut :)

/Camilla
 
Har du/ni i samarbete med AF tittat på det med att få ut dig på jobb med lönebidrag för arbetsgivaren? Så att det hade varit lättare för dig att komma ut :)

/Camilla

Jodå :)

Jag har rätt till lönebidrag sen två år tillbaka men det har inte hjälpt något. Jag är inte attraktiv på arbetsmarknaden och kommer aldrig bli.
 
Jobbar som landskapsarkitekt på ett konsultföretag. Jobbar mest i tidiga skeden med planering och utredning inför nybyggnad eller ombyggnad av vägar och järnvägar. Kommer även in andra typer av jobb då och då, variationen är det roligaste med konsultjobbet. Trivs bra med mitt jobb även om det just nu är lite lite av växter och planteringar. Men bredden i mitt yrke gör att jag tror jag kommer kunna stanna inom det resten av livet.

Jobbar vanliga kontorstider, lite tråkigt att alltid rida i mörker vintertid men annars funkar det bra. Har ingen egen häst utan är medryttare tre dar i veckan. Skulle gärna haft en egen häst men vill då ha hjälp runt 2 dar i veckan för att få tid över till annan träning, ironiskt nog är jag inte lockad av att vara beroende av medryttare, håller mig därför till att själv vara det ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 073
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 757
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
820
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Läser en artikel i tidningen där en man belåtet berättar hur han slutat jobba, flyttat från storstaden till en mindre stad. X hade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
8 029
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp