Vad innebär foderponny?

L

Liinisen

Hej allihopa! Jag har funderat på foderponny rätt så länge... Jag är 12 år och vill gärna ha en stor B eller liten C ponny eftersom jag är rätt så kort... ca 1.50 bara... Jag vill ju ha foderponny som sagt men inte pappa... Mamma skulle kanske kunna gå med på det :smirk:

Nu undrar jag vad det innebär att ha foderponny!? :confused:
Vilka kostnader tar jag och vad står ägaren av ponnysen för? Om jag nu får ha foderponny så ska den antagligen flytta till min kompis stall så jag måste ju betala stallhyra. Men försäkring och skoning och sånt... Vem betalar det? Och brukar det kosta nåt att ha själva ponnyn?

Tack på förhand, Lina :banana:

Sv: Vad innebär foderponny?

När jag hyrt ut mina ponnyer på foder har jag avtalet att jag betalar försäkringen men allt annat står fodervärden för, tex. uppstallning, skoning, foder, träning osv. Om utrustning går sönder ska fodervärden laga det på ett bra sätt eller köpa nytt av samma kvalitet. Samma sak om det kommer bort. Men fodervärden behöver inte betala nåt till mej för att ha hästen.

Sen gör ju alla olika och vissa hästägare betalar inte ens försäkring och andra betalar allt utom tex. stallplats. Men jag tror att de flesta gör ungefär likadant som jag gör.

Så kort sagt: att ha foderhäst är alltså som att ha egen häst bara det att man inte lägger ut köpesumma och att man inte har rätt att göra precis vad man vill.

Sv: Vad innebär foderponny?

Tack för de snabba svaret!
Jag hittade en foderponny här på bukefalos :) en B-ponny
Den var svart med bläs och smäcker :D
Du kanske har sett annonsen! den var superfiin! den bodde i Tullinge i Stockholm :) själv bor jag lite utanför nyköping så det ta ju ungefär 2 h dit!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar