Vad innebär det att tävla i Fälttävlan

C

Cani_SWE

vad innebär det att tävla i Fälttävlan?! Jag vet inte alls vad det innebär. Har aldrig ridit på bana ute men är sååå sugen. Det finns 3 grenar det vet jag, mer än så kan jag inte. Kan någon fylla mina lyckor med information.

:bow:

på lättare fälttävlan rider man ett dressyrprogram, hoppar en banhoppningsbana och en terrängbana.
mer än så vet jag inte vad ja ska skriva..? :confused:

Sv: Vad innebär det att tävla i Fälttävlan

Fälttävlan är roligt och farligt! Men hästarna älskar det... eller, de flesta iaf! Fast jag fattar inte varför man gör såna livsfarliga hinder som dom har på de stora tävlingarna! känns onödigt... Det ska ju va roligt att rida, för både häst å människa. Inte kan det va med tanke på hästens bästa man ger sig ut på såna tävligar..!? Nä, adrenalinkickar får dom fixa utan hästar tycker jag...

ehh??? man rider fälttävlan för att det är kul!!!
å hästarna tycker åxå att de e kul!

Suck, säger jag när jag hör sånna komentarer. :smirk:
Men det är bara folk med otillräcklig kunskap om sporten som säger så.

Tyvärr visas oftast bara de dåliga sidorna med fältävlan i media och det är många som får uppfattningen om att det är typ djurplågeri :eek:
Utan hästen skulle ryttarna inte klara sig och den är det viktigaste man har. Man vill inte utsätta varken sig själv eller hästen för några risker.
Och vad det gäller hindrena är det vääldigt noga med att de ska vara så säkra som möjligt.

Visst det är farligare än dressyr men livsfarligt :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Hur kommer det sig då att både hästar och ryttare dör vid omkullridningar över hinder då? Fastnar och grejer... hästarna tycker förmodligen att det är roligare att hoppa en debutantklass än en såndär gigantisk men väldigt stora och knixiga hinder?! Men vad vet jag... jag kan inte prata med hästar.

lite intresserad av detta ja me..kanske en jätte dum fråga..men om man säger som lätt klass va e de för höjd och programm då? storhäst... tack på förhand!

Titta i den nålade tråden längst upp i fälttävlansforumet, där står det om höjder och lite annat som är bra att veta om fälttävlan.

:rofl: du e inte dumm du
när man inte kan tänka själv är de skönt att andra gör de åt en :p tackar!

Du tog lite tid på dig att svara ;)

Visst händer det olyckor ibland, det gör det i alla sporter. Fälttävlan har ju haft mycket allvarliga olyckor, men nuförtiden är man väldigt noga med att hindren ska vara säkra. Visst de är stora och tekniska men de är konstruerade så att hästen inte ska kunna fastna. Dessutom har man tagit bort distans och steeplechase innan vilket gör att hästarna är piggare.
Det är inte alls lika farligt längre.

Hästarna tycker det är kul att gå stora banor! Jag jobbar som hästskötare och har varit med på flera stora tävlingar.
Speciellt den bästa hästen ser helt överlycklig ut när han går terrängen, öronen är verkligen spikade framåt och ryttaren behöver bara styra så hoppar han allt. Jag tror aldrig jag har sett en häst se så lycklig och stolt ut som han gör när han har kommit i mål :love:
En debutantbana skulle han bara fnysa åt om han fick gå :smirk:

Tråden handlade ju inte om fälttävlan var en livsfarlig sport elr inte...

Nyrelski, vem jobbar du hos?
(alltid kul o veta, då jag har varit i samma bransch, men jag har inte så bra koll på folket här på bukefalos.)

Tyvärr sker ju olyckor i alla sporter, trav o galopp är inte så mycket mindre olycksdrabbade än fälttävlan..

*kl*

Eeh, lite gammal tråd kanske...? :rofl:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 030
Senast: EZMK
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 460
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka