Vad innebär det att ha överben?

M

mellon

Har tänkt köpa en häst som har överben.
Vet inte riktigt vad det kan innebära, men någon
har sagt att det kan vara bra, att det egentligen
gör benet ännu starkare.
Inatt låg jag och tänkte på detta, gör jag något
helt tokigt nu?
´Skall naturligt vis besikta hästen.
Den gamla besiktningen på den säger överben, men
att hästen för övrigt var frisk, ej halt.
Tacksam för alla svar

Sitter här med boken "Håll hästen frisk" och tänkte försöka förklara lite kortfattat. Överben är en följd av benhinneinflammation. I det akuta stadiet är hästen öm för tryck och halt, men den häst du tänker köpa verkar ju ha haft det ett tag. Då är det oftast inga problem. Hästar med överben kan vara lite stelare men om veterinären redan har besiktigat den en gång när den haft överben och sagt att den inte led av det så stämmer det nog. Är inte hästen halt av det nu lär den inte bli det sen heller.

Lycka till med hästen! (om du fullföljer köpet)

En pålagring till följd av spark eller slag kan även komma av felskoning t.ex.

Överben kan försvinna av sig självt men i detta fallet verkar det ju som att hästen har haft det länge...?
Inget annat än ett "skönhetsfel" om inte hästen har ont av det. Går den igenom besiktningen så lycka till med köpet!!

Många travare och galoppörer har ofta överben p.g.a slag.
Givetvis även andra hästar.
(Men jag sysslar mest med de typerna)
Beror ju på att de har fått ett slag eller en spark. Mitt sto har ett hyfsat stort överben på ena frambenet.
Men det är inget skadligt för henne. Oftast inget att oroa sig över,.
Men visst, det kan ju se illa ut.. innan man vet vad det är.. :)

Har läst väldigt mycket om överben eftersom min häst hade det på ena frambenet när jag köpte henne och fick ett stort överben på bakhasen efter en broddspark. Det kan alltså bero på yttre faktorer men också överträning när hästen är ung eller när senorna och ligamenten inte är tillräckligt starka. Det kan också bero på brister i exteriören så att hästen har fel rörelsemönster och kompenserar detta med ett överben för att stärka skenbenet ex. Ibland kan små små överben orsaka stor smärta ibland , oftast ett skönhetsfel. Det brukar vara när överbenet bildas som hästen är halt eller det är varmt och svullet. Sedan när överbenet har bildats blir det inaktivt och smärtar inte. Har man otur trycker det mot ngn sena och hästen blir halt. Sitter överbenet på insidan, strax under framknät kan det bero på överträning, har jag läst.
Be veterinären kolla hästen, böjprov!!
I intyget brukar det stå om hästen har ett överben. Se bara till att om veterinären inte tycker att det är ngt att bry sig om- så ska det stå i protokollet att "Överbenet saknar betydelse för hästens fortsatta användning" eller nåt sånt.

Lycka till!

Man brukar skilja på överben som uppkommit genom trauma och de som uppkommit genom belastning.

Överben på ett ställe (inte på motsvarande ställe på andra benet) och på ett ställe där en belastningsskada inte borde ha uppstått är förmodligen ett "ärr" från ett slag hästen fått någon gång - då är det ofta helt ofarligt!

Rådgör med veterinär, samt ta reda på så mycket som möjligt av de nuvarande ägarna. Om det haft hästen ett tag och ridit aktivt och hästen fungerat är det förmodligen inga bekymmer.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka