Vad innebär Rutinerad ryttare för dig?

Som många skrivit innan så är det nog ofta så att man sållar bort många med att skriva att rutinerad ryttare krävs.
Jag själv letar också häst och har inte bråttom med detta alls, vilket innebär att många ofullständiga eller luddigt skrivna annonser tyvärr går bort. Jag la iallafall ut en köpesannons och fick MASSOR av svar. Många av dessa var hästar som låg ute på annons och som jag inte ens funderat att svara på.

Min förra häst hade vem som helst kunnat skritta, trava o galoppera i ridhuset. Men för att hon skulle komma till sin rätt krävdes absolut en duktig ryttare, även vid uteritter.

När det står "ej nybörjare" reagerar jag inte lika. För mig är det nån som i princip precis börjat med hästar. Dvs ingen kunskap varken teoretiskt eller praktiskt. Ridit nått år på ridskola o inte suttit på så många hästar. Svag inverkan och så.

Jag har lärt mig att om en luddig annons fångar uppmärksamheten så kan man alltid mejla och fråga av vilken anledning hästen kräver rutinerad ryttare det kan ju vara alltifrån att den är tittig när man rider ut, bockar, kastar sig eller är ostadig, till att den är känslig o lätt blir spänd.
 
Tack igen för era svar :-)

Anledningen till att jag undrade var för att jag ville ha en hint om huruvida det skulle vara lönt för mig att svara på dessa annonser.

Jag ser fortfarande mig själv som nybörjare, vilket jag i viss mån också är. Jag är 31 år gammal och började rida på ridskola i september för snart två år sedan. Innan dess hade jag ridit en termin på ridskola som barn samt lite turridning.

På dessa två år har jag dock hunnit med mycket, och lärt mig mycket (något min borderline hjälpt mig med då jag har en tendens att nästan maniskt suga i mig kunskap). Jag har hunnit vara medryttare, köpa min medryttarhäst, ha egna medryttare, ha en skadad häst som senare fick fång och fick tas bort. Jag har behövt ta tunga och svåra beslut och lära mig mycket om sådant jag helst inte skulle vilja veta (hästsjukvård). Jag har hela tiden fram till i mars parallellt med hästägandet ridit på ridskolan. Jag har ridit för instruktör på min egen häst (ett fuxsto av väldigt fuxig och stoig karaktär) en gång i veckan. Jag har hoppat några clear rounds på ridskolehästar och jag har ridit några dressyrtävlingar (LC) med min egen häst med godkända resultat (runt 64%). Jag har hjälpt min kompis att hitta knapparna på sin häst både genom att rida den åt henne och genom att "vara instruktör".

Jag tycker själv att jag å ena sidan är nybörjare och inte kan alls mycket. Ingenting. Dåligt självförtroende antar jag.
Å andra sidan tänker jag att om jag har kommit såhär långt på så kort tid, vart ska det då sluta? Vi skulle debutera i LB precis när hon blev skadad, LC red vi (med godkända %) för första gången när jag ridit ganska precis i ett år. Min första clear round (60-70cm) hoppade jag när jag ridit i bara sju månader.

Vad tycker ni, är det lönt att jag svarar på dessa annonser? Jag vill ju ha en läromästare, en trygg kompis att utvecklas med och på sikt kanske tävla lite mer seriöst på. Men jag avskräcks, precis som många av er skriver, när annonserna är utformade på det sättet..
I mitt huvud behöver jag en ren nybörjarhäst, men så kanske inte är fallet?
 
I ditt fall så är antalet år inte så intressanta i sammanhanget tycker jag. Du verkar ha hunnit med en hel del i kombination med att du förmodligen har talang! Fokusera istället för vad det är för typ av häst som du känner passar dig och leta efter det 'helt enkelt'. Vill du inte avskräcka en säljare i telefon så säg bara att du red när du var barn och har tagit upp ridningen på senare tid igen :)

Lycka till!
 
I ditt fall så är antalet år inte så intressanta i sammanhanget tycker jag. Du verkar ha hunnit med en hel del i kombination med att du förmodligen har talang! Fokusera istället för vad det är för typ av häst som du känner passar dig och leta efter det 'helt enkelt'. Vill du inte avskräcka en säljare i telefon så säg bara att du red när du var barn och har tagit upp ridningen på senare tid igen :)

Lycka till!

Tack!

Jag vet ju vilken typ jag vill ha, och har hittat ett flertal hästar som verkar passa mig. Men så är det det där retliga ingen nybörjarhäst eller kräver rutinerad ryttare som avskräcker mig..
 
Tack!

Jag vet ju vilken typ jag vill ha, och har hittat ett flertal hästar som verkar passa mig. Men så är det det där retliga ingen nybörjarhäst eller kräver rutinerad ryttare som avskräcker mig..

Fast om de menar det de skriver (och inte bara försöker skrämma bort rookies och såna som inte kan förverkliga säljarens egna drömmar) så kanske man ska bli avskräckt också... Ridning är svårt nog som det är tycker jag och även om jag ser mig som en rutinerad ryttare så vill jag ha en häst som är snäll, pigg, cool, arbetsvillig, trevlig och går att rida även av en nybörjare. Absolut inga tjuriga eller skojfriska bockmaskiner eller tryck-på-exakt-rätt-knapp-hästar för min del! Men du kanske gillar lite 'spännande' hästar? :)

Ut o provrid!
 
Som sagt så ring eller mejla o hör om det verkar intressant i övrigt! De vill ju sälja sina hästar! Om det enbart står att drn inte passar nybörjare tycker jag inte du ska bry dig. Det borde vara en omskrivning för en ryttare som har dålig kunskap generellt, samt rider med dålig balans o svag inverkan vilket vissa hästar inte trivs med o vissa fixar det galant!
 
Tack igen för era svar :-)

Anledningen till att jag undrade var för att jag ville ha en hint om huruvida det skulle vara lönt för mig att svara på dessa annonser.

Jag ser fortfarande mig själv som nybörjare, vilket jag i viss mån också är. Jag är 31 år gammal och började rida på ridskola i september för snart två år sedan. Innan dess hade jag ridit en termin på ridskola som barn samt lite turridning.

På dessa två år har jag dock hunnit med mycket, och lärt mig mycket (något min borderline hjälpt mig med då jag har en tendens att nästan maniskt suga i mig kunskap). Jag har hunnit vara medryttare, köpa min medryttarhäst, ha egna medryttare, ha en skadad häst som senare fick fång och fick tas bort. Jag har behövt ta tunga och svåra beslut och lära mig mycket om sådant jag helst inte skulle vilja veta (hästsjukvård). Jag har hela tiden fram till i mars parallellt med hästägandet ridit på ridskolan. Jag har ridit för instruktör på min egen häst (ett fuxsto av väldigt fuxig och stoig karaktär) en gång i veckan. Jag har hoppat några clear rounds på ridskolehästar och jag har ridit några dressyrtävlingar (LC) med min egen häst med godkända resultat (runt 64%). Jag har hjälpt min kompis att hitta knapparna på sin häst både genom att rida den åt henne och genom att "vara instruktör".

Jag tycker själv att jag å ena sidan är nybörjare och inte kan alls mycket. Ingenting. Dåligt självförtroende antar jag.
Å andra sidan tänker jag att om jag har kommit såhär långt på så kort tid, vart ska det då sluta? Vi skulle debutera i LB precis när hon blev skadad, LC red vi (med godkända %) för första gången när jag ridit ganska precis i ett år. Min första clear round (60-70cm) hoppade jag när jag ridit i bara sju månader.

Vad tycker ni, är det lönt att jag svarar på dessa annonser? Jag vill ju ha en läromästare, en trygg kompis att utvecklas med och på sikt kanske tävla lite mer seriöst på. Men jag avskräcks, precis som många av er skriver, när annonserna är utformade på det sättet..
I mitt huvud behöver jag en ren nybörjarhäst, men så kanske inte är fallet?

Det viktigaste här tycker jag är att du är lite lagd åt det rädda hållet och poängterar att du vill ha en trygg kompis.
Det är så dumt på alla vis att köpa "för mycket" häst. Både för mycket energi, för stor känslighet, för stor storlek, för mycket gång, för låg utbildningsgrad/i behov av mycket utbildning etc..
Hellre då köp en häst som du känner dig trygg på och vågar göra saker, känner att du lyckas och hittar självförtroende.
Blir den till sist för trist för dig både i form av känslighet, gång etc så byt häst då. Just för att känslan är så viktig i ridningen.

Jag har just i dagarna faktiskt varit med en elev som köpt ny häst.
Hon är rädd och hennes förra var hennes första häst. Hon fick höra att den var så fin och bra och blabla av e som då rådde henne.. Och på sätt och vis var den ju det(förutom att den var trasig vid köp ;)..). Men ja - den var fin på så sätt att den hade bra stam och var väl en snygg modell etc. Men den var för henne för ung, för energisk, för känslig, för mycket gång och för stor.
Det blev bara ett stort magplask och en känsla av misslyckande.
Nu när hon skulle köpa häst har jag varit stenhård och säkert för larvig i mångas ögon, även hennes stundtals, med att hon ska ha mindre häst sas. Just för att hitta glädjen och tryggheten med häst igen.
Det blev till slut en D-ponny med normal gång i mellanålder. Många fattar nog inte alls varför en vuxen kvinna som vill rida dressyr ska ha en sån.
Men efter att ha haft den i några dagar så vet iaf hon det. Hon har fnissat, skrattat och njutit konstant. Ridit ut själv, på banan själv och tom hoppat något litet skutt.
Jag har ratat alla annonser med hästar som med någon form av omskrivning inte sägs vara prolemfria.
Att man skriver: har humör, är mycket pigg/älskar att springa/kan bocka av glädje, kräver dt och det bettet/den och den handen eller hanteringen etc etc är i mina ögon omfta omskrivningar för problem i hästen. Ofta som en orädd ryttare utan tvekan kan skita i, en rutinerad lika så. Men för en osäker ryttare kan det leda till så mycket onödig stress och ångest och framför allt begränsningar.
Jag anser också att ofta är de hästar som skrivs kräva rutinerade ryttare såna som har lite olösta issues. Ibland är de bara känsliga. Men oavsett känner jag att de stryks om de ska vara till en försiktig ryttare.
De ska ha hästar som tål att an gör lite fel, tål att man spänner sig utan att de ska trigga etc.

Om man anser sig behöva skriva ut i annonsen att hästen är si eller så är det ofta rätt tydligt.

För mig är mentaliteten mycket viktigare för såna ryttare än hästens utbildningsgrad. Och då pratar jag inte om att hästens ridtid/hur många timmar den burit ryttare. För det är viktigt att den gjort mycket. Men att den är just skolad är mindre viktigt än att den är rätt mentalt.

Så tänker jag. Det behöver så klart inte bli en liten ponny. Men jag tycker nog att man iaf stryker unghästar och de som man skriver kräver vissa saker.
 
Nu har jag i och för sig bara varit ute efter medryttare och inte köpare men jag säger alltid att jag vill ha en rutinerad, vänlig men bestämd medryttare. Däremot har inge av de tre medryttare som jag har haft varit särskilt duktiga på rida i termer av avancerade övningar och knappt ens att få hästen att gå i form. Den rutin just jag behöver till min häst handlar visserligen om erfarenhet av olika dilemman att lösa men mest om trygghet. Min häst är ett lite ryckigt och knyckigt och envist sto som blir rädd om ryttaren blir stressad och när hon blir rädd handlar hon lite halvt huvudlöst. Är man trygg på hästryggen är hon lugn eller lugnar ner sig på två röda om hon har jagat upp sig över något.

En kompis till mig som inte har satt sin fot på en ridbana och aldrig har tagit en lektion i hela sitt liv är den mest rutinerade ryttare jag har känt. Hon kan verkligen rida alla sorters hästar och kan dra ut och galoppera i full fart barbacka första gången hon sitter på dem även om de normalt mest brukar stå på bakbenen eller skicka av folk till höger och vänster. Hon skulle naturligtvis aldrig få köpa uppfödningen som ägaren vill ska tävla men hon skulle naturligtvis rent kunskapsmässigt få köpa vilken "stolle" som helst. Så det där med rutin är verkligen ett ord med olika innebörder.
 
Har undrat exakt samma sak!

"Aldrig dum" för mig tolkas som: tex hästen är riktigt pigg och ibland lite stark, men han skulle aldrig med mening vilja få av sin ryttare. Tex en häst i stallet här kan bara riktgt jobbig pigg och stark ibland men jätte snäll. Han "glömmer" bara av att det faktiskt sitter en ryttare på ryggen ibland. Han skulle aldrig kasta av en liksom. Man måste bara jobba igenom honom på rätt sätt. Han vill så mkt på en gång och tycker om att jobba.

Eller en busig liten ponny som ibland blir så glad och pigg för att äntligen få hoppa och det är så roligt så hästen gör av sig med lite glädje genom ett bocksprång! Men den är inte dum!

En dum häst har ingen respekt för ryttaren och VILL/FÖRSÖKER få av sin ryttare genom att göra bockserier TROTS att man kanske säger ifrån. Jag provred en sådan, så fort jag bestämde och krävde lite av honom (detta fall att hålla honom på spåret och ställa honom) så gjorde han bockserier tills jag flög av.

Rutinerad ryttare har jag svårt att tolka. Min häst kan alla sitta upp på och rida, lugn, snäll och trygg. Lulla runt och bara åka.
Men vill man RIDA och få han att JOBBA då behöver man vara rutinerad ;) Jag brukar bli avskräckt och inte våga visa intresse för annonser där det står att man bör bara rutinerad för då tror jag automatiskt att hästen är för svår för mig eller att ägaren vill ha en duktig tävlingsryttare. Fast jag har egen häst och ridit mycket (men inte tävlat)
 
Jag tänker att en rutinerad ryttare till en "snäll" häst handlar om en häst som gärna undviker arbete. Att man måste kunna rida ordentligt om man vill göra annat än att gå runt på ridbanan med långa tyglar.
Det kan också vara en häst som kanske är lite tittig ute och att man som ryttare då behöver veta att det bara är att sitta kvar så ordnar det sig.
Skriver man om en "enkel" häst som behöver rutinerad ryttare läser jag inte in att man ska kunna hantera bockare/stegrare/problemhästar. Utan mer kunna få den att jobba och kunna hantera om den skulle vägra gå över en bro i skogen eller liknande.

En "dum" häst tycker jag är en häst som medvetet håller på med dumheter. En häst som tjurar ihop och sparkar mot skänkeln tex. Eller en häst som bara bestämmer sig för att "här går jag inte" utan att den är rädd. Såg en häst på en P&J som hoppade skitfint på framhoppningen, sen ute på banan bara bestämde den sig för att det minsann inte tänkte ens gå i närheten av ett hinder. Det handlade inte om att den inte ville hoppa, den tänkte inte ens titta på hindren. Den bara backade och krånglade. Det tycker jag är dumheter.
Hästen jag rider gillar att springa fort och blir stark. Han kan dra iväg men jag VET att jag alltid får stopp. Då tycker jag inte det är dumheter. En häst som däremot alltid drar iväg i full galopp, där det inte finns minsta broms, så fort man är på väg hem mot stallet, den håller på med dumheter.
En del hästar lär sig ju snabbt vad man kan göra för att slippa arbete också, det tycker jag också är dumheter.

Fast det tycker inte jag låter som dumheter, det kan vara så enkelt som att hästen inte vågar vara själv på banan, eller att den blir rädd för publik/högtalare/allt annat som finns på en tävlingsbana. Jag har varit med om en del hästar som inte har haft nerver för tävlingsbanan, utan betett sig ungefär som du beskriver, och de har helt blivit osäkra och rädda av tävlingssituationen. På framhoppningen går det bättre, för där har man hästpolare, färre hinder, inga flaggor, ingen publik, etc.
 
Våra hästar kan "vem som helst" rida en stund utan att ställa krav. Eller kanske t o m en gång i veckan. Förutsatt att de i övrigt rids och hanteras av någon som vet vad de kräver för att trivas och fungera.

Om en känslig eller mer svårriden häst ska fungera varje dag under en lång tid så krävs det väldigt mycket mer av ryttaren (och den som har hand om hästen) än vad som krävs vid ett enstaka ridtillfälle. Det kan vara detta som den som anger "rutinerad ryttare" är ute efter. Det är ju inte ovanligt med en "smekmånad" när man köpt ny häst och kan dra nytta av tidigare ryttares arbete.
 
Läser annonser ibland och står det rutinerad ryttare så tänker jag mej en häst som har som vana att stegrar/bockar/sticker eller en häst med nerverna på utsidan och när den reagera så händer det mycket i kropp och huvud och/eller lätt stressad (hjärnan går i total spinn) för små saker.

Märker att jag har högre krav på vad jag ser som rutinerad när jag läser denna tråd.

Har jobbat med hästar, har två utbildningar inom häst, har haft egen sedan 00, fött upp en egen som jag ridit in och hjälpt till att rida in andras hästar och ponnyer men ser mej inte som rutinerad utan långt ifrån.
 
För mig är det så att en rutinerad ryttare/hästmänniska har kunskap och känsla (och kanske också mod...) för att veta vad man ska göra om hästen gör något annat än att "gå rakt fram och göra det man ber den om".

Det finns hästar som testar sin ryttare, som liksom aldrig slutar med det. En av mina första egna hästar var en sån (som hade haft övertag över ägaren före mig), hon gjorde ett halvhjärtat försök att vända hemåt ungefär var tionde gång man red ut med henne, i alla de 8 år jag hade henne. För mig var det bara att upplysa henne om att det inte var okej (tryck med skänkeln och inte tillåta att hon vände), så var saken ur världen. Men en mindre rutinerad ryttare hade förmodligen hamnat hemma på stallplan igen och inte kommit ut i skogen med henne fler gånger. Och då hade hon också förmodligen blivit betraktad som "dum", eftersom hon genom istadighet hade visat att hon inte accepterar vad ryttaren vill.

Och skillnaden mellan glädjebockar och att "vara dum" är väl just att det senare är för att hästen av någon anledning upptäckt att den slipper göra som ryttaren vill om den "bråkar". Vissa hästar är ju hårdare och kräver mer bestämd ryttare medan andra är hur milda och okomplicerade som helst.
 
Det viktigaste här tycker jag är att du är lite lagd åt det rädda hållet och poängterar att du vill ha en trygg kompis.
Det är så dumt på alla vis att köpa "för mycket" häst. Både för mycket energi, för stor känslighet, för stor storlek, för mycket gång, för låg utbildningsgrad/i behov av mycket utbildning etc..
Hellre då köp en häst som du känner dig trygg på och vågar göra saker, känner att du lyckas och hittar självförtroende.
Blir den till sist för trist för dig både i form av känslighet, gång etc så byt häst då. Just för att känslan är så viktig i ridningen.

Jag har just i dagarna faktiskt varit med en elev som köpt ny häst.
Hon är rädd och hennes förra var hennes första häst. Hon fick höra att den var så fin och bra och blabla av e som då rådde henne.. Och på sätt och vis var den ju det(förutom att den var trasig vid köp ;)..). Men ja - den var fin på så sätt att den hade bra stam och var väl en snygg modell etc. Men den var för henne för ung, för energisk, för känslig, för mycket gång och för stor.
Det blev bara ett stort magplask och en känsla av misslyckande.
Nu när hon skulle köpa häst har jag varit stenhård och säkert för larvig i mångas ögon, även hennes stundtals, med att hon ska ha mindre häst sas. Just för att hitta glädjen och tryggheten med häst igen.
Det blev till slut en D-ponny med normal gång i mellanålder. Många fattar nog inte alls varför en vuxen kvinna som vill rida dressyr ska ha en sån.
Men efter att ha haft den i några dagar så vet iaf hon det. Hon har fnissat, skrattat och njutit konstant. Ridit ut själv, på banan själv och tom hoppat något litet skutt.
Jag har ratat alla annonser med hästar som med någon form av omskrivning inte sägs vara prolemfria.
Att man skriver: har humör, är mycket pigg/älskar att springa/kan bocka av glädje, kräver dt och det bettet/den och den handen eller hanteringen etc etc är i mina ögon omfta omskrivningar för problem i hästen. Ofta som en orädd ryttare utan tvekan kan skita i, en rutinerad lika så. Men för en osäker ryttare kan det leda till så mycket onödig stress och ångest och framför allt begränsningar.
Jag anser också att ofta är de hästar som skrivs kräva rutinerade ryttare såna som har lite olösta issues. Ibland är de bara känsliga. Men oavsett känner jag att de stryks om de ska vara till en försiktig ryttare.
De ska ha hästar som tål att an gör lite fel, tål att man spänner sig utan att de ska trigga etc.

Om man anser sig behöva skriva ut i annonsen att hästen är si eller så är det ofta rätt tydligt.

För mig är mentaliteten mycket viktigare för såna ryttare än hästens utbildningsgrad. Och då pratar jag inte om att hästens ridtid/hur många timmar den burit ryttare. För det är viktigt att den gjort mycket. Men att den är just skolad är mindre viktigt än att den är rätt mentalt.

Så tänker jag. Det behöver så klart inte bli en liten ponny. Men jag tycker nog att man iaf stryker unghästar och de som man skriver kräver vissa saker.

Precis sådär tänker jag, och det är just en sådan häst jag är ute efter. Min förra häst var till viss del för mycket häst för mig i ridningen, och det är inte kul. Jag kunde inte hantera henne (i ridningen) när det var minusgrader ute och när det stod hoppning på schemat. Nu vill jag ha en häst som jag kan hantera alltid. Men ofta tycker jag att hästen framstår som nästan sådär perfekt i annonsen, till sista raderna där det står att den behöver en rutinerad ryttare.. :banghead:
 
Hur är egentligen en häst som är dum? Finns det ens dumma hästar?

Jag tror inte det finns dumma hästar. Hästar är hästar och de gör sällan saker utan anledning eller bara för att "vara dum" eller "för att jävlas". Hästar har olika temperament och personligheter och alla hästar passar inte med alla människor. Hästar som blir missförstådda eller hanteras fel (utifrån sina förutsättningar) kan reagera på olika sätt. Jag red ett sto en gång som var fruktansvärt frustrerad på människor. Hon ansågs "dum" och hon var farlig, hon jagade ut folk ur hagen och attackerade när de longerade henne. Hon krävde att man var extremt tydlig, konsekvent och visste vad man ville. Man var också tvungen att vara rättvis, hon "tog ingen skit". Få människor klarar det, jag gjorde det inte fullt ut trots att jag visste vad jag hade att göra med. Jag behöver en häst som har lite mer överseende med att jag är otydlig ibland.

Mitt kallblod däremot, han köpte ganska mycket "fladdrighet" av ryttaren men kunde bli orolig och nervös om han märkte att människan inte hade koll. En sådan situation var tunga fordon, han blev nervös, jag blev nervös och sen var cirkusen igång. Medan vi, i andra situationer, stärkte varandra.

Min nuvarande häst, en tvååring, är en perfekt gyllene medelväg för mig. Hon är känslig och perceptiv, läser av mig helt, men hon har mer självförtroende än kallblodet.

Men detta är som sagt bara min syn på ämnet "dumma hästar".
 
Då jag är på jakt efter en ny kompis lusläser jag många hästannonser varje dag. Samma fraser återkommer i många och jag undrar helt enkelt hur ni tolkar dessa?

1. I många annonser står det att hästen är snäll och lätt, läromästare, vem som helst kan rida den, skulle passa som mor-dotter-häst, osv samtidigt som det står att den kräver en rutinerad ryttare och/eller att den inte är en nybörjarhäst.

Vad innebär rutinerad ryttare och ej nybörjarhäst för er?

2. I många annonser nämns hästens sämre sidor och avslutas med ett men aldrig dum. Typ, kan ta några bocksprång efter hindret, men är aldrig dum. Kan bli pigg och het ute, men är aldrig dum. Osv.

Hur är egentligen en häst som är dum? Finns det ens dumma hästar?


Vore intressant att höra era svar :-)
Ej nybörjarhäst ät i min bok en häst som behöver en duktig och van ryttare för att inte ta över.

En rutinerad ryttare tolkar jag som ngn som kan hjälpa en häst att muskla sig och bygga upp sig istället för tvärtom. Den har även erfarenhet nog att klara av situationer som kan uppstå tex om hästen blir skrämd osv
 
Ej nybörjarhäst ät i min bok en häst som behöver en duktig och van ryttare för att inte ta över.

En rutinerad ryttare tolkar jag som ngn som kan hjälpa en häst att muskla sig och bygga upp sig istället för tvärtom. Den har även erfarenhet nog att klara av situationer som kan uppstå tex om hästen blir skrämd osv

Detta skriver jag också under på. Häromdagen såg jag en annons där det stod att nybörjare kunde rida hästen - för att poängtera att den var lugn och snäll - men att den behövde en rutinerad ryttare för att den skulle arbeta ordentligt i form. Så det behöver ju inte alltid betyda att hästen är stökig, utan att man vill ha en medryttare/sälja hästen till någon som vet vad den gör.

Har sett någon annan medryttarannons med liknande upplägg. Mindre rutinerad ryttare = endast rida ut. Rutinerad = träna och tävla. Så då rör det ju sig om att man inte vill att hästen ska felridas. Nu kan ju förvisso en häst felridas i skogen också, men jag förstår poängen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså hur ska man tolka hästannonser??? I många annonser står det ungefär: ..snäll och trevlig häst i all hantering, lätt att lasta...
2
Svar
30
· Visningar
2 751
Senast: Fille
·
L
Hästhantering Jag köpte en arab valack för ca 10 mån sedan. Jag tycker aldrig att vi har fått den rätta kontakten med varandra. Enligt förra ägaren så...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 642
Senast: lotta2
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 690
Senast: Lobelia
·
C
Islandshäst I många annonser står det "ej nybörjarhäst", eller "kräver erfaren ryttare", om hästar som annars står, ska vara snälla & lätthanterade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 936
Senast: Ör_Hjalmur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp