Vad ingår i dålda fel vid valp köp

Rotterö

Trådstartare
När man köper en valp. Vad är dålda fel då. Ofta fis ju en försäkrig för det.
Är det höftfel ledfel??
Min far letar nu schäfer hund
Vissa har en försäkring på även ledfel . är det samma
dom lämar 3 år garanti o ny valp.-

Sv: Vad ingår i dålda fel vid valp köp

Bästa är ju att se till att välja en kennel som avlar på friska djur givetvis, själv skulle jag inte kunna byta bort min sällskapshund efter 1 år om den visar sig ha HD/AD, hur många vanliga hundägare skulle det eg ?

HD går inte under df-försäkringen.

Detta skulle jag kolla me de olika bolagen för sig då en del faktiskt anser det som ett dolt fel OM föräldrarna är FRIA.

Däremot är det vissa raser (bland annat rottis o berner vill ja minnas) som inte längre kommer ha det som ett dolt fel.

När man köper en valp. Vad är dålda fel då. Ofta fis ju en försäkrig för det.
Är det höftfel ledfel??
Min far letar nu schäfer hund
Vissa har en försäkring på även ledfel . är det samma
dom lämar 3 år garanti o ny valp.-

En ny valp lämnas nog i så fall om den "gamla" hunden måste enligt veterinär avlivas pga av dåliga höfter o/el armbågar.
Vissa bolag täcker faktiskt en höftop om föräldrarna är fria.

Jag har oxå sett att vissa uppfödare lämnar en ny valp som garanti/el reducerat pris om den tidigare valpen inte är fri.

Kolla runt med försäkringsbolagen, dom har olika regler och ibland olika regler för olika raser.

Lycka till med sökandet.

Givetvis köper han en hund hoss en kennel som är bra. Han skall gå på bruks och utställning.
Han kollar även försäkringsbolagen. Men det är inte många som lämnar 3 års garanti dålda fel . Och ny valp om hunden får avlivas. Bett fel , fanns med där.
Givet vs kan man diskutera fram vid köp.
Bara kul att höra va ni visste o trodde här

Alla uppfödare är skyldiga att ersätta för dolt fel i 3 år..

Däremot går inte ledfel som dolt fel (ett dolt fel är medfött och det är inte ledfel i regel.), men om föräldrarna är friröntgade så kan hundens egna försäkring täcka ev. behandling.

Jag har svårt att se hur dolda fel-försäkringen är positiv för köpare, annat än att de vet att de får ersättning vid eventuellt fel.

En dolda fel-försäkring är någonting uppfödaren skaffar sig för att slippa betala reklammationer av uppfödningar under deras 3 första levnadsår.

Det är ingen bonus för köparen att valpen är dolda fel-försäkrad. Det är ett skydd för säljaren!!

Alla uppfödare är skyldiga att ersätta för dolt fel i 3 år..

Däremot går inte ledfel som dolt fel (ett dolt fel är medfött och det är inte ledfel i regel.), men om föräldrarna är friröntgade så kan hundens egna försäkring täcka ev. behandling.

Jo jag vet att egen försäkring täcker. Men i detta fallet så får man en ny valp om man vill ha , Om hunden avlivas .

Vid svåra ledfel.

Om hunden behöver avlivas på grund av HD/AD och föräldrna är fria så får man ut livförsäkringen.
Om jag nu förstår dig rätt så lämnar dena uppfödare då även en ny valp utan kostnad?
Du får alltså dubbelt livförsäkringen + en ny valp?

Jag har svårt att se hur dolda fel-försäkringen är positiv för köpare, annat än att de vet att de får ersättning vid eventuellt fel.

En dolda fel-försäkring är någonting uppfödaren skaffar sig för att slippa betala reklammationer av uppfödningar under deras 3 första levnadsår.

Det är ingen bonus för köparen att valpen är dolda fel-försäkrad. Det är ett skydd för säljaren!!

Bonusen ligger i att det är ett försäkrings bolag som ersätter, finns ingen DF försäkring så måste uppfödaren själv ersätta och det kan vara svårt ibland att få ersättning.
Eftersom DF försäkringen skyddar uppfödaren mot konsumentköplagen, kan ersättningen aldrig överstiga inköpspriset eftersom uppfödaren aldrig kan bli skyldig för mer än vad valpen är såld för oavsett vad veterinär kostnaden går på.

Detta vet jag att hundägare ibland har svårt att förstå.
Man har köpt en valp för låt oss säga 10 tusen.
Hunden får ett dolt fel av något slag och veterinär kostnaden slutar på 20 tusen.
Eftersom det är ett DF så går det inte på hundens egen försäkring utan på uppfödarens DF försäkring som i det här fallet alltså betalar ut 10 tusen.
Resten får hundägaren betala själv..
Om det däremot inte hade räknas som DF så hade hundägaren fått ut ersättning minus självrisken för hela beloppet.

Om en sjukdom räknas som DF eller ej har inget med att göra om uppfödaren har tecknat en DF försäkring eller ej.
Utan det är försäkringsbolaget i samråd med behandlade veterinär som avgör det.

Det bästa med DF försäkringen för uppfödaren är att uppfödaren aldrig behöver diskotera med valpköparen huruvida det är ett dolt fel eller ej, en del valpköpare kan vara väldigt påstridiga om det för mig ganska obegriplig orsak med tanke på DF försäkringen begränsning till inköpspriset….
Utan om valpköparen hävdar DF så säger bara uppfödaren att jag skickar in det till försäkrings bolaget så avgör dom.
Alltså behöver inte uppfödaren själv avgöra om det är ett dolt fel eller ej.
Utan DF försäkring får alltså uppfödare/valpköpare försöka komma överens själva vilket ibland kan var väldigt svårt…..

Om hunden behöver avlivas på grund av HD/AD och föräldrna är fria så får man ut livförsäkringen.
Om jag nu förstår dig rätt så lämnar dena uppfödare då även en ny valp utan kostnad?
Du får alltså dubbelt livförsäkringen + en ny valp?

Jo det stämmer
Ny valp av kenneln , Om man måste avliva för höftfel. Så får man ut från försäkringen.

Jag vet ett sådant fall tidigare.

Bonusen ligger i att det är ett försäkrings bolag som ersätter, finns ingen DF försäkring så måste uppfödaren själv ersätta och det kan vara svårt ibland att få ersättning.
Det skrev jag också. Men var är positivt förutom det för köparen?

Uppfödare skriver ofta i annonsen att valparna är dolda fel-försäkrade, men det är ju inte ett starkt försäljningsargument, det är ju ett skydd för säljaren mer än någonting annat.

Sen kan man ju ifrågasätta hur svårt det kan vara att få valppriset tillbaka av uppfödaren ifall man verkligen försöker. Vi har trots allt kronofodgsmyndigheten i Sverige via ett domstolsbeslut. När det handlar om så lite pengar blir det ju fråga om ett förenklat tvistemål där parterna företräder varandra. Det kostar ju inte mer än stämningsansökan (450:-) och tiden att vara där.

Och därmed är du garanterat ovän med uppfödaren och lär inte få någon mer hjälp därifrån…;)
Dessutom valpköparen har ingen kostnad för DF försäkringen, det är uppfödaren som betalar den.

Ja jag tycker det är ett försäljningsargument och skulle nog inte köpa valp om inte DF försäkring fanns, om det inte var någon väldigt speciell valp, försäkring är ju bara en mycket liten del i mitt val av valp så att säga.
Hadde jag hittat en valp jag verkligen ville ha, men där uppfödaren inte hade DF försäkring så hade jag självklart frågat varför och möjligen om det var ett vettigt svar ändå köpt.

Men i dag har i stort sätt alla seriösa uppfödare en DF försäkring, faktiskt väldigt ovanligt att man inte har det.
De som inte har det är i regel sådana som jag inte hade köpt valp hos i alla fall med eller utan DF försäkring, men jag är petig när jag väljer uppfödare till min kompis.

Och därmed är du garanterat ovän med uppfödaren och lär inte få någon mer hjälp därifrån…;)
Och vad menar du att du behöver för hjälp från uppfödaren?

Dessutom valpköparen har ingen kostnad för DF försäkringen, det är uppfödaren som betalar den.
Vad hade det med saken att göra? Jag förstår nte denna meningen.

Men i dag har i stort sätt alla seriösa uppfödare en DF försäkring, faktiskt väldigt ovanligt att man inte har det.
Fast blir det någonting fel på valpen så betalar en seriös uppfödare för det enligt lag. Det är inga snack om saken liksom. Då spelar det ingen roll om valpen är DF-försäkrad eller inte. En seriös uppfödare är en seriös uppfödare!!

Jag hävdar fortfarande att DF-försäkring inte är ett försäljningsargument, utan ett skydd för uppfödaren.

Har tyvärr lite bråttom så det får bli ett snabbt svar, hoppas det inte blir alltför obegribligt..:o

På din första fråga, så har jag alltid haft nära kontakt med min uppfödare resp. valpköpare.
Vi åker på tävlingar/utställningar ihop och det anordnas läger med mera.
I morgon ska jag tex på midsommarfest hos "min" uppfödare.
Vi ringer/mejlar mycket om det gemensamma intresset hunden
Och ja får mycket hjälp och tips.
Tycker sånt är guld värt, men där har vi tydligen olika åsikter.

På din andra fråga så menar jag så klart att eftersom det inte är valpköparen som betalar, så varför inte välja en uppfödare med DF, är ju trots allt vanligare att de har DF än tvärtom?

Håller med dig om att en seriös uppfödare är en som tar sitt ansvar för dolt fel på valpen.
Men som jag sa så är det ytterst få (om någon) av de seriösa, som i dag inte har en DF försäkring tror man kan räkna det till ett stort undantag, så jag hade frågat varför och utifrån svaret tagit ställning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 560
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 939
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 616
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Rimmat stekfläsk
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur