Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ok då har den kenneln en extra grej, Man får en ny valp vid led o höft felHD går inte under df-försäkringen.
HD går inte under df-försäkringen.
När man köper en valp. Vad är dålda fel då. Ofta fis ju en försäkrig för det.
Är det höftfel ledfel??
Min far letar nu schäfer hund
Vissa har en försäkring på även ledfel . är det samma
dom lämar 3 år garanti o ny valp.-
Alla uppfödare är skyldiga att ersätta för dolt fel i 3 år..
Däremot går inte ledfel som dolt fel (ett dolt fel är medfött och det är inte ledfel i regel.), men om föräldrarna är friröntgade så kan hundens egna försäkring täcka ev. behandling.
Vid svåra ledfel.Jo jag vet att egen försäkring täcker. Men i detta fallet så får man en ny valp om man vill ha , Om hunden avlivas .
Vid svåra ledfel.
Jag har svårt att se hur dolda fel-försäkringen är positiv för köpare, annat än att de vet att de får ersättning vid eventuellt fel.
En dolda fel-försäkring är någonting uppfödaren skaffar sig för att slippa betala reklammationer av uppfödningar under deras 3 första levnadsår.
Det är ingen bonus för köparen att valpen är dolda fel-försäkrad. Det är ett skydd för säljaren!!
Om hunden behöver avlivas på grund av HD/AD och föräldrna är fria så får man ut livförsäkringen.
Om jag nu förstår dig rätt så lämnar dena uppfödare då även en ny valp utan kostnad?
Du får alltså dubbelt livförsäkringen + en ny valp?
Det skrev jag också. Men var är positivt förutom det för köparen?Bonusen ligger i att det är ett försäkrings bolag som ersätter, finns ingen DF försäkring så måste uppfödaren själv ersätta och det kan vara svårt ibland att få ersättning.
Jo det stämmer
Ny valp av kenneln , Om man måste avliva för höftfel. Så får man ut från försäkringen.
Jag vet ett sådant fall tidigare.
Då är det något extra (generöst) som uppfödaren bjuder på.
Och vad menar du att du behöver för hjälp från uppfödaren?Och därmed är du garanterat ovän med uppfödaren och lär inte få någon mer hjälp därifrån…![]()
Vad hade det med saken att göra? Jag förstår nte denna meningen.Dessutom valpköparen har ingen kostnad för DF försäkringen, det är uppfödaren som betalar den.
Fast blir det någonting fel på valpen så betalar en seriös uppfödare för det enligt lag. Det är inga snack om saken liksom. Då spelar det ingen roll om valpen är DF-försäkrad eller inte. En seriös uppfödare är en seriös uppfödare!!Men i dag har i stort sätt alla seriösa uppfödare en DF försäkring, faktiskt väldigt ovanligt att man inte har det.