Vad hette filmserien om ridlära som fanns i mitten/slutet av 90-talet?

Whirlie

Trådstartare
När jag var "liten" (i tonnåren) i mitten - slutet av 90-talet hade vi ofta teorilektioner med videotittning. Det fanns en serie filmer som jag tror Svenska ridsportförbundet gav ut eller var med och producerade, om dressyrridning och hoppning. Den gick igenom och visade allt ifrån god sitts till halvhalter, skolor, byten osv. Det fanns även några filmer om hoppning med olika inriktning.

Tror att bland annat Kyrka Kyrklund medverkade (kan hon ha varit kommentator??).

Är det någon som är lika gammal som jag, men med bättre minne, som vet vad jag menar? Vad heter serien och har dessa filmer följt med i utvecklingen och kommit på DVD? Finns det annars några liknande, nyproducerade filmer?

Tack på förhand!

Sv: Vad hette filmserien om ridlära som fanns i mitten/slutet av 90-talet?

Jag kommer att tänka på "I säkraste laget"

Jag tror att jag kanske vet vilken serie du menar men vet inte vad den heter. Är det den där alla filmer heter någontin i stil med "Lär dig rida" och "Lär dig hoppa"?

Jag tror jag vet. Hade fälttävlans serien på VHS med Jan Jönsson.

Jag tror jag vet. Hade fälttävlans serien på VHS med Jan Jönsson.

Ja, det borde vara samma! Och så var det en dressyrserie (med Kyra? Eller var det ngn annan? Ulla Håkansson?) och en hoppserie. Ingen som vet vad de hette? Tror det var ngt mer sofistikerat än Lär dig rida. Men jag vet inte. Frustrerande att minnas så mkt men så lite att googla på!

Det fanns en serie med video filmer som hette:
Hovvård
Betsling och dess förutsättningar
Sadeltillpassning
Hästhållning
Hästens utbildning och träning.

Men dom är från 2003.....

Spontant klingar "Ta tyglarna" i bakhuvudet... men det är väl bara boken (Bo Tibblin) som heter så.

Jag såg också dessa filmer. Men minnet är ju inte det bästa.

Senast ändrad:

Spontant klingar "Ta tyglarna" i bakhuvudet... men det är väl bara boken (Bo Tibblin) som heter så.

Jag såg också dessa filmer. Men minnet är ju inte det bästa.

Jag tror som du. Ta tyglarna. Var ett gul beige fodral fanns nog 6 eller 8 volymer. Vet att jag fick dessa när jag gick i högstadiet så någon gång 97-99.

Hugger sista knappen!¨

Tack alla för ert dektektivarbete. Ta tyglarna måste det vara (fick för mig att de hette "Ridlära" när jag försökte googla innan, och jag var sååå nära!

Hittade dem här: http://www.dressyr.com/butiken/index.html . Undrans om de fortfarande finns i lager och om man kan beställa därifrån. Ser att den finns på DVD nu för tiden.

Tusen tack igen!

Jag kommer ihåg ridlektioner med Anders Gernaadht.
Riktig gammal avdelningsridning. Jag älskade dom.
Jag googlade nu men hittar inga.

Fast det finns en dressyrserie med Kyra också. (Och fälttävlan med Janne Jönsson och hoppning med Jana Wannius.) Jag använder dem fortfarande när jag har teorilektioner på ridskolan (särskilt dressyrfilmerna) och håller andan och hoppas att de ska gå att spela en gång till varje gång. :-)
Jag tror att alla filmerna heter "Ridsportens TV-bibliotek" och att serierna heter "Dressyr med Kyra Kyrklund" resp "Hoppning med Jana Wannius" och "Fälttävlan med Jan Jönsson".

Jag kommer ihåg dem! Vi brukade låna dem av en ridklubb och sitta hemma och kika. Det var med Kyra och jag vill minnas att det fanns typ 4 st olika dressyrfilmer. Minns att jag satt och tittade på filmen om galoppombyten om och om igen för att sedan åka till stallet och försöka med min stackars häst.. :D

Jag frågade Ridsportförbundet vad de hette och om de fanns på DVD. Fick svaret att de inte finns på VHS eller DVD, men inget namn...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka