Vad heter trädet som dessa kommer från?

Pazuzu

Trådstartare
Ja, vad heter trädet som de här små, prassliga "löven" som inte är löv utan någon slags frögrej antar jag som just nu (sedan någon vecka tillbaka) flyger omkring? De har någon mörk, hårdare kärna med något tunt, brunt och prassligt runtikring och de finns i massor och brukar bilda drivor. Jag undrar därför att de flyger in då och då i lägenheten och katterna blir jätteglada över nya leksaker men jag skulle behöva veta om de är giftiga innan det är fritt fram.

Jag har googlat men inte så lätt när man inte vet vad man ska välja för söktermer. :p

Nej, verkar inte vara dem. De ser större ut än de jag söker och verkar växa på buskar. "Mina" har jag sett på träd.

Ja, vad heter trädet som de här små, prassliga "löven" som inte är löv utan någon slags frögrej antar jag som just nu (sedan någon vecka tillbaka) flyger omkring? De har någon mörk, hårdare kärna med något tunt, brunt och prassligt runtikring och de finns i massor och brukar bilda drivor. Jag undrar därför att de flyger in då och då i lägenheten och katterna blir jätteglada över nya leksaker men jag skulle behöva veta om de är giftiga innan det är fritt fram.

Jag har googlat men inte så lätt när man inte vet vad man ska välja för söktermer. :p
Alm?

Jag hittar absolut ingen källa alls som säger att alm skulle vara giftigt, så jag antar att det är fritt fram. :)

Ja! Trodde jag hade googlat alla träd jag kände till, men icke. :D Återstår då bara att hitta om de är giftiga för katt.
Alm?

almfro.jpg

Människor kan äta dem i alla fall.
Från skogsskafferiet.se
"Gröna blad och frön används som i sallad. Almfrö har en svag nötsmak."

Men var bor du? Alm är ju utdöd i stora delar av landet.

Jag tänker lind, varken de eller alm är giftiga.

Jag bor i Oskarshamn (Småland) och alm finns på flera ställen i staden. Vid den här tiden brukar dessa frön flyga omkring lite varstans och komma in i t.ex. trapphus. Här är en bild på träden där det brukar ligga drivor av dessa från:
http://stadsmagasinet.se/oskarshamn/wp-content/uploads/sites/4/2014/09/Mejeriplan_liten.jpg

Jag visste inte att de var så hotade och då får jag väl säga att det är kul att de finns här, även om fröna kan vara lite irriterande att städa bort ibland. :p

Lind är det inte iaf, deras frön ser inte inte alls ut som alm. Mina ser precis ut som på bilden tanten postade.

Jag googlade runt lite och hittade denna tabell över fördelningen på jätteträd inom Oskarshamns kommun:
Art Antal
Al 9
Alm 34
Ask 134
Asp 3
Bergek 1
Bok 9
Ek 918
Gran 5
Grönpil 1
Hästkastanj 11
Jättepoppel 2
Kanadapoppel 1
Kaukasisk vingnöt 1
Lind 112
Lönn 22
Sälg 1
Sötkörsbär 1
Tall 7
Vitpil 3

Det finns bara visst 34 almar i kommunen och flest är ekarna med 918 stycken. Så vanliga trodde jag faktiskt inte ekarna var.

Jag googlade runt lite och hittade denna tabell över fördelningen på jätteträd inom Oskarshamns kommun:
Art Antal
Al 9
Alm 34
Ask 134
Asp 3
Bergek 1
Bok 9
Ek 918
Gran 5
Grönpil 1
Hästkastanj 11
Jättepoppel 2
Kanadapoppel 1
Kaukasisk vingnöt 1
Lind 112
Lönn 22
Sälg 1
Sötkörsbär 1
Tall 7
Vitpil 3

Det finns bara visst 34 almar i kommunen och flest är ekarna med 918 stycken. Så vanliga trodde jag faktiskt inte ekarna var.
Haha i min kommun hade det sett ut såhär:
Art Antal
Al 490000000
Alm 0
Ask 0
Asp 550000000
Bergek 0
Bok 0
Ek 2
Gran 49000000000
Grönpil 1
Hästkastanj 0
Jättepoppel 0
Kanadapoppel 0
Kaukasisk vingnöt 0
Lind 0
Lönn 16000
Sälg 136000
Sötkörsbär 0
Tall 7099766666668999000
Vitpil 0
Björk oändligt

Utdöd är den visst på många ställen i södra Sverige. I Skåne har vi i stort sett inget kvar.
Fast du skrev "i stora delar av landet".
Skåne är verkligen inte någon speciellt stor del av landet :D

för att vara seriös - många almar är angripna samtidigt är alm ett av de träslag som hysteriskt frösår sig och blir sly längs staket och i häckar. I min mellansvenska bygd har många almar fällts efter att de dött men det inns rätt många kvar ändå. Men almsly finns det gott om.

Kommunen har fällt minst 3-4 stycken (de på bilden) så anser de nog inte hotade här iaf, eller så bryr de sig inte. Det senare skulle inte förvåna mig det minsta då de ville fälla den hundraåriga kaukasiska vingnöten tidigare i år med hänvisning till att den var död. Efter mycket påtryckningar togs arborister dit som bedömde att det bara behövdes en del beskärning. Nu är den väldigt grön och grann för att vara död. :cool: Detsamma gäller stadens gamla hus. Nu rivs det nästan som på 50- och 60-talen. :cry:

Fast du skrev "i stora delar av landet".
Skåne är verkligen inte någon speciellt stor del av landet :D

för att vara seriös - många almar är angripna samtidigt är alm ett av de träslag som hysteriskt frösår sig och blir sly längs staket och i häckar. I min mellansvenska bygd har många almar fällts efter att de dött men det inns rätt många kvar ändå. Men almsly finns det gott om.

Det beror på, jordbruksmässigt är vi ganska stora. Åkermark i de högsta klasserna (8-10) finns tex enbart inom Skåne län.

Kommunen har fällt minst 3-4 stycken (de på bilden) så anser de nog inte hotade här iaf, eller så bryr de sig inte. Det senare skulle inte förvåna mig det minsta då de ville fälla den hundraåriga kaukasiska vingnöten tidigare i år med hänvisning till att den var död. Efter mycket påtryckningar togs arborister dit som bedömde att det bara behövdes en del beskärning. Nu är den väldigt grön och grann för att vara död. :cool: Detsamma gäller stadens gamla hus. Nu rivs det nästan som på 50- och 60-talen. :cry:
Låter som min kommun ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka