Vad heter trädet som dessa kommer från?

Fast du skrev "i stora delar av landet".
Skåne är verkligen inte någon speciellt stor del av landet :D

för att vara seriös - många almar är angripna samtidigt är alm ett av de träslag som hysteriskt frösår sig och blir sly längs staket och i häckar. I min mellansvenska bygd har många almar fällts efter att de dött men det inns rätt många kvar ändå. Men almsly finns det gott om.
Undrar om inte de nya träden blir angripna och dör innan de hinner sätta frön? Almen liksom asken är numera rödlistad som "sårbar" vilket är ganska allvarligt.

Undrar om inte de nya träden blir angripna och dör innan de hinner sätta frön? Almen liksom asken är numera rödlistad som "sårbar" vilket är ganska allvarligt.
Får rätta mig själv här. I senaste rödlistan från 2015 är almen uppklassad till "akut hotad" vilket är steget under utdöd och asken "starkt hotad" som är steget under akut hotad. Så det ser illa ut för almen och även asken tyvärr.

Jag googlade runt lite och hittade denna tabell över fördelningen på jätteträd inom Oskarshamns kommun:
Art Antal
Al 9
Alm 34
Ask 134
Asp 3
Bergek 1
Bok 9
Ek 918
Gran 5
Grönpil 1
Hästkastanj 11
Jättepoppel 2
Kanadapoppel 1
Kaukasisk vingnöt 1
Lind 112
Lönn 22
Sälg 1
Sötkörsbär 1
Tall 7
Vitpil 3

Det finns bara visst 34 almar i kommunen och flest är ekarna med 918 stycken. Så vanliga trodde jag faktiskt inte ekarna var.

Fast det betyder ju inte att det bara finns totalt 34 almar... Det är bara träd som har en brösthöjdsdiameter på mer än 1 m som registreras. Alltså stooora träd.

Det är högst allvarligt.

Det är ju en sjukdom och sprids av insekter. Som sagt - där jag bor har flera almar i stadsmiljö dött.
Almsly växer friskt och bra ännu. I en rotklump med toppklocka som jag fick av grannen för nån vecka sedan fanns en liten almplanta. Låt oss hoppas att almsjukan går tillbaka och minskar istället för att öka som nu. Så har det ju varit med många tidigare sjukdomar och insektsangrepp genom tiderna.
jag håller tummarna. Alm är fint.

Fast det betyder ju inte att det bara finns totalt 34 almar... Det är bara träd som har en brösthöjdsdiameter på mer än 1 m som registreras. Alltså stooora träd.

Oj, tack för påpekandet! Så går det när man inte läser så noga. :o Då lär det som sagt finnas ganska många fler almar än dessa. :)

Oj, tack för påpekandet! Så går det när man inte läser så noga. :o Då lär det som sagt finnas ganska många fler almar än dessa. :)
Japp. ;) Och annars hade det nog funnits rejält fler granar än 5! :D

(Sedan att eken är såpass vanlig i listan beror nog på att 1) Den generellt är väldigt långlivad (kan bli över 1500 år, sägs det) och 2) Den har varit skyddad under stora delar av historien p g a att man hade användning för ekollonen. Senare höggs många ned, men speciellt på "adlig mark" fick de ostört stå kvar).

Sorry för off topic... Men jag måste bara fortsätta babbla om ekar... :o Hur coolt är det inte när man står vid en riktigt gammal ek, att tänka sig att det teoretiskt sett kan ha vilat en riddare med sin stridshäst under just exakt samma ek!! :laugh::p

(Sedan att eken är såpass vanlig i listan beror nog på att 1) Den generellt är väldigt långlivad (kan bli över 1500 år, sägs det) och 2) Den har varit skyddad under stora delar av historien p g a att man hade användning för ekollonen. Senare höggs många ned, men speciellt på "adlig mark" fick de ostört stå kvar).

Vad gjorde man med ekollonen?

Vad gjorde man med ekollonen?
Vet att de användes till djurfoder men även till människoföda (de går att äta om de tex kokas/rostas, och man kan tydligen baka bröd på ekollon). De är ju liksom andra frön och nötter väldigt energirika.

Vet att de varit skyddade historiskt sett, men jag kan tänka mig som du säger att "respekten" för dem levt vidare och de fått bli kvar i större utsträckning än andra träd.

Här i staden har vi ett skogsområde som heter Fagereke, med just många ekar, och som är naturreservat, men även andra partier med mycket ek. Det är så himla fint på våren med alla vitsippor. :) I kommunen jag kommer från, Vimmerby, har vi Kvilleken, som väl ska vara en av de äldsta ekarna i landet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka