Vad heter och betyder det? Om terminologin

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 225
F

FTW

Var kan man läsa om hästars exteriör och lära sig hur en bra hasvinkel ser ut jämfört mec en rak has, hur en lågställd häst ser ut jämfört med en högställd, var halsen sitter om den är lågt ansatt, hur en "lång" manke ser ut etc etc etc.

En liten bok i ord och bild hade varit fint! Finns det?

Sv: Vad heter och betyder det? Om terminologin

Hingsten Gaspari 340 är rakhasig

Gaspari340_1.jpg

Det finns en bok som heter "Hästens Exteriör" av Lars-Erik Magnusson där mycket finns beskrivet.

Görel skrev:

Gaspari340_1.jpg

Jösses, har inte tänkt tidigare på att han var SÅ rakhasig, där är ju så gott som ingen vinkel alls!

Och ändå leder han livstidsstatistiken för äldre hingstar ;)

Kanske en idé att fundera över varför man bedömer något i hästens exteriör som rätt och fel. Jag vet inte, det var bara en reflektion.

Var hittar man boken?

Beställ den på Adlibris eller liknande bokhandel på Internet.

Jag har flera bra böcker där exteriören behandlas utförligt, men tyvärr är nog de flesta utgångna ur bokhandeln. Men det finns en oslagbar (fast den är inte liten), det är Wrangels "Handbok för hästvänner" i två delar som kom ut i nyutgåva för några år sedan och finns att köpa. Gamla böcker är ofta väldigt bra i exteriörbeskrivningar, samt förklarar hur olika exteriör inverkar på brukbarheten. Leta på antikvariat!!

kessy skrev:
Jag har flera bra böcker där exteriören behandlas utförligt, men tyvärr är nog de flesta utgångna ur bokhandeln. Men det finns en oslagbar (fast den är inte liten), det är Wrangels "Handbok för hästvänner" i två delar som kom ut i nyutgåva för några år sedan och finns att köpa. Gamla böcker är ofta väldigt bra i exteriörbeskrivningar, samt förklarar hur olika exteriör inverkar på brukbarheten. Leta på antikvariat!!

Jag hittade Wrangels bok på ett antikvariat på nätet och skulle glatt beställa. Lyckligtvis noterade jag priset innan jag skickade iväg beställningen - 2.800 kronor! Nästan skojigt faktiskt. Jag har tyvärr inte 2.800.- över ...
Får nog gå till bibblan ... :idea:

Hästen är längre än den är hög, enligt Hästens exteriör-boken är en lågställd häst som en liggande rektangel medan en högställd är mer kvadratisk. Sedan har AVN:s ordf modifierat uttrycket något till att en högställd häst inte behöver vara kort i ryggen men däremot ska ha mycket "luft under magen", d v s ha långa ben. Den svartvita bilden visar också ett vanligt förekommande exteriört "fel", frambenen är väldigt korta och hästen kommer naturligt i nerförsbacke och kan därmed få svårare att bära sig än om den hade mer jämna fram- och bakben.

Dessutom skulle jag vilja säga att den har kort kors och lång, svag, "öppen" länd, kort manke, välansatt hals och ganska långa kotor.

Görel skrev:

Gaspari340_1.jpg

Om Gaspari skulle jag säga:
Vackert huvud, brett ansatt (dock välplacerad) välformad hals, omarkerad manke, kort rygg, välmusklad länd (ser nästan konstigt ut?), något plant kors, rakhasig, korta skenor, djup bål, kanske något brant bog?
Någon annan?

Eller så går man på en exteriörkurs... :idea:

Har varit på två stycken själv. Antar att det inte är någon idé att skriva namnet på föreläsaren här. Mycket teori men vi fick även bedömma några hästar själva. Mycket lärorikt!

Japp det kan man göra, ska själv på en i STHLM trakten i februari :angel: Vill ni vara med så pma mig :idea:

Liknande trådar

Avel Jag har nästan blivit gråhårig av att läsa hingstkataloger och surfa runt på nätet i den evinnerliga jakten på den perfekta hingsten...
Svar
11
· Visningar
1 177
Senast: Masse
·
Avel Ska betäcka vårt KWPN sto förhoppningsvis på nästa brunst. Problemet är att vi ännu inte valt någon hingst, eller jo, det har vi gjort... 2
Svar
21
· Visningar
2 244
Senast: Spirit
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 983
Senast: shady
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 474
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka