VAd heter leden....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mont_è
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 795
M

mont_è

JAg ska nu försöka berätta vad leden/benet sitter som jag vill ha reda på vad den heter.

Tänk dej mellan hoven och kotan så går hästen lite mer inåt (hovleden kanske) på båda sidor. På den yttersta sidan mer bakåt mot kaleden....

HAr det stället något namn? Går gaffelbandet eller djupa böjsenan så långt ner?

Förstod någon?

Sv: VAd heter leden....

JAg ska nu försöka berätta vad leden/benet sitter som jag vill ha reda på vad den heter.

Tänk dej mellan hoven och kotan så går hästen lite mer inåt (hovleden kanske) på båda sidor. På den yttersta sidan mer bakåt mot kaleden....

HAr det stället något namn? Går gaffelbandet eller djupa böjsenan så långt ner?

Förstod någon?

Förstod någon.. nja eventuellt. Menar du kronleden?
Gaffelbandet delar sig i två grenar i höjd med kotan och går från kotans baksida på varsin sida för att fästa på framsidan på kronbenet. Djupa böjsenan går på kotans baksida hela vägen ned och fäster på hovbenets undersida.

Edit: En bild kanske kan hjälpa.
http://www.fourwinds.net/resource/athrs.html
Gaffelbandet heter suspensory ligament, djupa böjsenan deep flexor tendon.

Senast ändrad:
Sv: VAd heter leden....

:D:D NÄ jag förstod väl det att det var lite svårt att förstå....:angel:

Men dte var en väldigt bra bild!
JAg tror jag är ute efter den lila linjen längst ut men behöver ha övrsättning til svenska: Superficial flexor tendon (flexes pastern):rofl:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 965
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 084
Senast: starcraft
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 294
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 719
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka