Vad heter krukväxten?

Flavor

Trådstartare
Letar efter namnet på en krukväxt jag har här hemma, köpt på ica för ett par år sedan. Tror den är väldigt vanligt, är en bladväxt med blad som växer direkt från stammen, bladen har som 7 blad kan man säga.
Väldigt svårt att beskriva och har tyvärr ingen bild.

Är lite nyfiken nämligen hur man tar sticklingar/förökar den så jag gillar växten och vill ha fler :)

Någon som har en aning om vad jag menar för växt? Jag vet att det är extremt svårt efter den lilla beskrivningen jag vet men någon här kanske har en aning om vad det kan vara!

Sv: Vad heter krukväxten?

-------raderat--------

vr-088_83824304.jpg

Senast ändrad:

Tack!

Tror det är en Paraplyaralia, gillar verkligen växten, passar mig perfekt som är lite halv slarvig med vattningen.
Har en garderobs blomma med som jag faktiskt lyckats få en stickling av genom att ställa i vatten, tog ett bra tag att få rötter (minst 4mån) men det gick.
Så hoppas på att denna kanske är lite lättare :)

Garderobsblomma behöver man inte rota i vatten, man sätter den direkt i jord och håller fuktigt.
Aralia kan man kapa och rota i vatten.

:laugh:

Jag försökte det med garderobsblomman men den tog sig inte alls, så testade att rota i vatten, tid tog det men till slut så. Skam den som ger sig!

Okej va bra då ska jag testa det senare innan vintervilan :) Ska ge den lite näring med. Tror du garderobsblomman med vill ha det eller klarar den sig utan?
Har planterat om alla växter hemma nyligen så ny bra jord har dom i alla fall.

När jag ändå är igång kan jag ju passa på att fråga om du vet om kryddörter vill ha näring, har lite basilika, oregano, persilja, timjan och dill hemma.
Oreganon ser lite vissen ut (gick precis i blom) så den kanske vill ha sig en lite dos?

Alla växter behöver näring...men om du planterat om dem nyligen så behövs det inte. Tror det är efter 2-3 månader man ska börja näringsvattna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 138
Senast: Maria D
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 682
Trädgård & Växter Vi köpte hus för några månader sen och nu börjar det växa så det knakar både på framsidan och baksidan av huset. Jag som är väldigt...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 856
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar