Vad heter "kroppsdelen"? Kastanj?

R

Raline

Den där lilla hovresten som sitter på baksidan av kotan, kallas den kastanj eller har den ett annat namn?? Vet ju att hovresten som sitter på insidan av benet högre upp heter det.
Sitter denbara ytligt eller går den djupare??

Anledning till att jag frågar är att min häst slitit bort sin (igår). Och när jag pratade med veterinären i morse visste jag inte vad jag skulle kalla den:confused: men han förstod iallafall vad jag menade:p

Sv: Vad heter "kroppsdelen"? Kastanj?

Tack! Visste att det hette något annat men kom inte på vad:)

Kl
Någon som vet om den växer ut igen??

oja de växer ut igen :crazy: sporrarna (och kastanjerna också för den delen) växer som ogräs på min nordis. brukar knipsa av dem med en hovtång när jag tycker de är för långa. varmblodets växer däremot väääldigt långsamt, har bara behövt ta av dem 1-2 gånger på 6 år. nordisens måste jag ta av med ungefär 2-4 månaders mellanrum.

Är det den som pilen pekar på du menar?
29467232.jpg

För den har jag alltid kallat kastanj :)

Sporren är vell den lilla saken i hovskägget? Eller är jag helt ute å cyklar? :p

Kan man verkligen klippa kastanjerna? (om de var de du pratade om xD)
Jag brukar smörja in de med Helosan eller Idomin så mjuknar de och faller så småning om av :)

Du cyklar åtminstone åt rätt håll !
Pilen visar en kastanj, sporren sitter i Hovskägget .
Jag har aldrig ens funderat på att ta bort dom , så ang helosan och klippning vet jag inte

Hej från hambo

Senast ändrad:

Kanske skulle vart lite tydligare, han har alltså tappat sporren så det finns inget kvar av den alls, bara ett fult sår han är även lite svullen och lite halt, därav samtalet till veterinären:o

Brukar annars kunna pillabort lite av hornet när det växt till en viss längd så han hade inga långa sporrar.

Ska iväg och kolla till honom nu, hoppas på att det inte svullnat mer och på ingen feber, vill gärna slippa spruta honom!

Raline:)

Hur långa får de bli?

Min gamla islänning hade väldigt långa när jag köpte honom (vi pratar 5 cm som stack utanför pälsen), men efter att jag klippt ner dom så var de normala i tillväxt. Iom köper så ändrades hästens livsstil markant. Började bli riden, fick annan foderstat osv. Kan detta påverka?

jag knipsar av både kastanjer och sporrar på nordisen, då de blir väldigt långa annars. detta på inrådan av min hovis :) bättre att jag klipper av dem än att hon fastnar nånstans och själv sliter av dem, kan bli väldigt otrevliga sår då..

Kastanjerna brukar jag låta vara kvar, de blir inte så stora på min häst, men sporrarna minskar jag ner, när de blivit väldigt långa.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
M
Hästvård JAg ska nu försöka berätta vad leden/benet sitter som jag vill ha reda på vad den heter. Tänk dej mellan hoven och kotan så går...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: Lejonelle
·
Hästvård Efter att ha haft min nya häst i 1 vecka drygt, blir han dålig. Skulle ut och rida i söndags morse när jag såg att vä bak var tjockt och...
Svar
16
· Visningar
5 515
Senast: insearchof
·
Hästvård Hej, nu var det visst dags att jag söker lite råd hos er kloka bukare. Min häst var lite svullen igår över knät, v framknä. Utsidan...
Svar
4
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka