Vad heter färgerna?

Sv: Vad heter färgerna?

Det är tre hanar!

Mamman är blåsköldpaddsspotted!

Pappor finns det nog flera tänkbara en är i alla fall röd och lite långhårig!

Är det någon av dessa färger som inte förekommer på båda könen?

ugglan-003.jpg

Här är mamman!

Om mamma är blåpadda betyder det att fadern är "fullfärg" (dvs ej diluterad) eftersom en unge är röd.
Pappa kan alltså vara svart, röd eller helvit (om han är röd eller svart under det vita). Han är troligen inte vitfläck, men kan vara det.

Om några veckor bör du kunna se om kattungarna är mönstrade (rött och creme brukar få tydliga spökmönster).

Pojkar får bara färg från mammakatt, så det enda vi kan lista ut är alltså att pappan troligen är röd eller svart.

Förutom det MsLuna skriver så kan det även vara olika pappor på kullen, katter är kluriga små djur ;)
Hade den röda eller den cremefärgade varit honor hade vi kunnat fastslagit att pappa var röd. Men eftersom alla är hanar så kan vi inte göra det.

*kl

greykatt.jpg

greykatt2.jpg

vad säger färgexperterna? :D
(ursäkta för de kassa bilderna fö, min kära moder har inte kontroll på kameran alltid :grin:;))

Svartvit unge, kanske svartsköldpadd och vit? Ser inte så bra.
Mamman har troligen haft nån form av infektion eller annat problem (märks inte alltid) som har gjort att pälsen blekts ner. Den kommer återta den mörka färgen närmaste månaderna.

Fevercoat, feberpäls, kallas det bland uppfödare.

:eek:

det där.. lät inte bra.
Föddes idag, precis innan kattmadamen skulle kastreras lyckades hon få till det med någon kattherre :grin:

nåja, det är alltså ingen bestående färg?

Det behöver inte vara illa, det händer då och då även inom den hårt övervakade raskattaveln att det föds ungar med fevercoat. Vissa kan väl få det även efter födseln tror jag, med mjölken.
Nej, det är inte bestående, den kommer försvinna med tiden. Tyvärr ;)

Då kommer det bli en intressant stilstudie hur den lilla och hennes färg utvecklar sig :D
Tack för hjälpen!

edit: modern är fö svartsköldpadd ;)

Tack för alla svar, roligt att lära sig om kattfärger!

Här kommer fler ungar, alla är hanar! Är den som är nästan vit en creme?
090606_piratpojkarna.jpg

090606_piratpojkar.jpg

Här är mamman som unge!
piratfroken_fram.jpg

Pappa är vitfläck i alla fall, troligen röd/creme men det går inte att säga säkert. Baserar det mest på att alla blev rödpigmenterade. Den ljusa är creme, ja. Eventuellt silver eftersom den är så ljus.
Det ser även ut som om några ungar är mönstrade, så är pappan också mönstrad.

Pappa är vitfläck i alla fall, troligen röd/creme men det går inte att säga säkert. Baserar det mest på att alla blev rödpigmenterade. Den ljusa är creme, ja. Eventuellt silver eftersom den är så ljus.
Det ser även ut som om några ungar är mönstrade, så är pappan också mönstrad.

Håller med om vitfläck, samt mönstrad.
Dock kan han ha vilken färg som helst, eftersom pojkar bara ärver färg från mamman. Det man vet säkert är att både mamma och pappa bär på dilution, eftersom en unge är creme.

Håller med om vitfläck, samt mönstrad.
Dock kan han ha vilken färg som helst, eftersom pojkar bara ärver färg från mamman. Det man vet säkert är att både mamma och pappa bär på dilution, eftersom en unge är creme.

Precis som jag skrev ;)
Men att alla blev röda kan tyda på att pappan är röd/creme. Utan garantier.

Mamman Piratfröken har en vit fläck ungefär stor som en enkrona, bär hon då också anlaget för vitfläck eller måste det vara större. Det är det vita som sticker fram lite under "hakan" på bilden.

Mamman Piratfröken har en vit fläck ungefär stor som en enkrona, bär hon då också anlaget för vitfläck eller måste det vara större. Det är det vita som sticker fram lite under "hakan" på bilden.

Så pass lite vitfläck brukar ibland kallas för recessiv vitfläck. Vitfläck är egentligen ett dominant anlag men dominant vitfläck ner nästan alltid mer vitt än en enkrona på halsen (eller magen). Den mycket låggradiga vitfläcken kan poppa upp hos katter som inte har vitfläcksföräldrar, därav namnet recessiv vitfläck men det är väl inte helt säkert att det handlar om en ärftlig form av vitfläck.

Men för att göra en lång historia kort så tror jag ändå att pappan är vitfläck, just för att mamman har så pass lite. Kattungarna ser ut att ha mer vitt än mamman.

Nu är de lite större och man ser mer av tigreringen (heter det så på katter?).

Är inte öronen ovanligt små och trubbiga?
Finns det någon ras som har sådan öron, en möjlig far har sådan små och trubbiga öron.

ugglans_090612.jpg

piratfr_090613.jpg

ugglans_09061_gra.jpg

ugglans_090613_roda.jpg

Nu är de lite större och man ser mer av tigreringen (heter det så på katter?).

Är inte öronen ovanligt små och trubbiga?
Finns det någon ras som har sådan öron, en möjlig far har sådan små och trubbiga öron.

http://www.ecuriemy.com/image/kattungar/2009/ugglans_090612.jpg
http://www.ecuriemy.com/image/kattungar/2009/piratfr_090613.jpg
http://www.ecuriemy.com/image/kattungar/2009/ugglans_09061_gra.jpg
http://www.ecuriemy.com/image/kattungar/2009/ugglans_090613_roda.jpg[/IMG]

Tycker det ser ut som vanliga kattungeöron? Att kattungarna har nått som inte ser ut som mamma katt betyder inte att det är raskatt i dom. Alla verkar tro det, men så är det faktiskt inte. Huskatter kan se ut precis hur som helst.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
867
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
385
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
713
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama