Vad heter färgen?

Heulwen

Trådstartare
Vi har fått hem en till jourhemskatt att rehabilitera för senare omplacering, en kille med ett något annorlunda utseende. Han har liksom en chokladbrun päls och är ganska vindögd. Har även ett lite konstigt bett men lider inte utav det.
Vad kallas hans färg egentligen? Bara brun?

fivel.jpg

fivel1.jpg

fivel_.jpg

:D
fiveltokig.jpg

Sv: Vad heter färgen?

Kan... inte... stå... emot...

HAHAHA! :rofl: :rofl: :rofl:
Han ser väldigt charmig ut, minst sagt!

:mad:

Tycker du han ser rolig ut eller??

Han har lite mindre smickrande uttryck ibland. ;)

Sol:
Tack! Då var jag inte helt fel ute som kallade honom chokladbrun då.

Kan chokladfärgen bara "dyka upp" på en huskatt? Äh jag menar, jag har aldrig sett en enfärgad huskatt med den färgen, så hur går det till?

Du Sol är bra på det här med genetiska färger och hur de kan uppkomma, vad föräldrarna behöver för färger för att få t.ex choklad. Hur vanligt är den på huskatter?

Katten är supergullig och lite speciell med sina vinda ögon :D :love:

Jag är också nyfiken på det!

Vi vet i princip inget om hans historia, som det brukar vara med hittekatter. Han gick hemlös ute på värmdö och togs in för ca 1 år sedan och efter det har han vants någorlunda vid människor, ska vara klappbar men vi tar det lugnt då han bara bott här en vecka. Är glad att han alls är framme och leker utan att vara rädd och har nosat på mig och de andra katterna. Finns en hel del arbete kvar dock.
Men undrar ändå lite över hans speciella utseende om han har någon viss typ av föräldrar bakom sig,

Choklad är inte vanligt förekommande hos huskatter. Chokladanlaget nedärvs recessivt och är en variant av svart.

Då katten i ansiktet ser ut att ha drag av siames/oriental skulle jag gissa att det finns inslag av siames/oriental/balines/seychellios. Choklad finns hos dessa raser, dock måste ju anlaget komma från båda föräldrarna så jag gissar raskattsinslag på både fädernet och mödernet. Föräldrarna behöver dock inte vara choklad själva eftersom det nedärvs recessivt.

Vindögdhet förekommer hos "siames-katterna" också så även det draget kan vara ett "rasarv".

Han ser ut att ha tjock underull vilket inte är något han ärvt från siames. Jag skulle säga att han har blandad bakgrund med inslag av katt av siamestyp.;)

Det kan ju vara så att någon haft kul och parat en siames med tex. en brittiskt korthår. Det skulle lätt förklara både färgen, vindögdheten och den tjocka pälsen men det är självklart omöjligt att säga någonting som ens är i närheten av att vara säkert.

Tack, mycket intressant. :)

Han har ganska tät och fin päls och är mycket aktiv i sitt temperament. Klänger runt som en apa och dekorerar om köket där han bor just nu. Dock har jag aldrig hört honom jama ännu så pratsam är han inte ... men vad jag har hört så tappar "vildkatter" lätt den biten och kommunicerar inte på det sättet lika mycket som katter som samspelar mer med människor.
Man får väl aldrig veta men roligt att spekulera.

Gudars vilken söt choklad-pralin:love: Jag älskar chokladfärgade katter :d
Han ser ut som en korsning mellan en britt och en oriental.

Synd att inte vår britt här hemma ser "frändskapet" med honom, han har gjort utfall mot honom. Hoppas på att det kommer lösa sig, vår britt är ju ganska mesig ändå. Vår huskatt är däremot ett föredöme, helt kolugn och det har inte vart ett enda fräs dem emellan. :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 914
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 477
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund