Vad heter årets föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wintersnowdrift
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 8 349
Sv: Vad heter årets föl?

Våra föl i år heter:

Zaida e.Métall u.Zoya. Alla i den familjen heter på Z och Zaida är en återanvändning av det första stoet vi hade ur den familjen. Zaida 11660 var mormorsmor till årets lilla Zaida.

Jakline e.Métall u.Jarrah. Alla i den familjen får namn på J och Jakline är en förenkling av Jacqueline som passar bra med Joline (hennes moster som är född 04). Dessa två ska bli våra nya avelsston och då är det trevligt om namnen fungerar bra tillsammans.

Crespo e.Camaro M u.Pärla. Hennes tre sista avkommor har varit hingstar och de har fått fotbollsspelarnamn. Crespo föddes samtidigt som hans namne gjorde mål i någon viktig match. Pärlas barn får namn efter hingstens begynnelsebokstav.

Årets föl:
Courtney e Biggles u Cezanne. Alla Cezannes barn heter något på C och denna fölungen är det full fart på både på marken och i luften.

Lucille e Briar u Lillie. Lillies föl heter något på L och jag tycker det är ett vackert namn som passar denna fölunge..

Min lille ligist heter Alioth. Det är namnet på den starkast lysande stjärnan i Karlavagnen.

Jag hade några andra namn också på förslag, men när han kom ut såg vi direkt att det var en liten Alioth. Han har en liten stjärna i pannan. Dessutom finns alla bokstäverna i hans namn i föräldrarnas namn som är Trikkala och Cathageno.

Han kallas Alli eller AlleBalle :D .

Föl 1 N.Ariel welshponny av cobtyp, vi har sagoprinsesstema på hennes mamma (förra året var det Fiona som gällde)
Föl 2. Sheraton WM pappa heter Savoy så det fick bli ett hotellnamn.
Föl 3. N.Oliver WM mamman heter Olivia
Föl 4. N.Guinevere welshponny av cobtyp, här följer mamman kung Arthur och hans riddare (haft en Arthur samt en Isolde)
Föl 5. N. Hilton korsningsponny. Även här har vi följt hotelltråden
Föl 6. N Carlton, welsh sekt B, behöver jag berätta att även här är Savoy pappan :p
Tur att det inte blev mer än 6 föl i år då jag nu har slut på hotellnamn :D

Min lilla tjej heter E'mira Al-shimal och är ett litet arabsto efter Milagro(PL) och Emeralda(Emblemat/Szalea). Hennes namn betyder Nordens Prinsessa på arabiska. E'mira har ju både mammas namn Emma och pappas Milagro i sitt namn.

Emira12.jpg

Elisabeth i GBG

Min prinsessa fick heta Lilja. Mamma heter Lilly (lily; eng. för lilja) Pappa är L`Acteur. Stona på mammans sida, i fyra led, börjar på L; (Lilly) Lycinda - Lindy - Lydia - Lolita. Så jag fortsätter på det spåret.

Hon är verkligen en lilja! :p Så näpen och vacker. :love:

Enligt en annan websidas uppgifter om hur blomman lilja används:
"Används i ritualer rörande rening, skönhet, kärlek och medialitet.
Hjälper Dig betrakta allt levande utifrån en inre kärna av skönhet, renhet och kärlek."

Mycket passande tycker jag.

Hovdam

En travare till då, även om det var en mycket trött en i sommarvärmen när ena bilden togs. :D

050707_011.jpg

050709_011.jpg

Han heter Diego Star. Jag ville att han skulle heta något på D efter som mor och med den stjärnen och faderns namn blev det så.
e. Gentle Star u. Dixie Millpond

Det som inte syns på bilderna är att han blir mycket stickelhårig.

/// ghost

Mina föl heter:
Lady Athea (connemara), där vi har Lady eller Lord på alla mammans avkommor och Athea ska vara en Irländsk by/samhälle/stad. Sen går jag efter hingstarnas första bokstav, pappan heter Aladdin.
Alena (fjordhäst), hennes mamma var JÄTTE stor när hon väntade henne, såg ut som om hon skulle få flera föl men det kom endast en. Allena=ensam.
Run Run Rudolph och Oh No Not Again är bägge connemaror efter Kulan Kavat, här frångick vi att följa faderns första bokstav. När första stoet fölade och min man fick syn på fölet sa han att den måste heta Rudolf, pga sin rosa/röda mule (albino/BEC). När nästa sto fölade och det kom ut en likadan tänkte jag bara ÅÅHHH NEJ INTE IGEN.
minirudolph.jpg

Nu när man vant sig så måste jag säg att han faktiskt är riktigt fin.

quinton.jpg
(här är han 2 v gammal...född 9/5-05)

Quinton XI e. Quite Easy - Cortez -Amiral
hingst får pappans begynnelse bokstav, ston mammans....
(XI kommer från 11:a i mitt företags namn...)

Våra föl heter på stoets begynnelse bokstav;
Föl 1 Alice u. Aktris e. Downland Jaguar WSB
Föl 2 Delight u. Lady Di e. Coelenhage's Lorenzo(NWR Ridponny)
Föl 3 May-Be u Mirabelle e. Speyksbosch Dancer NWR/WPB
föl 4 Lamourgini u Liza Leontine e. Speyksbosch Dancer
föl 4 Rolex u. Romantic e. Bocelli HBL

Du får väl köra på grönsaker nästa år då :idea:
(det finns ju en kålsort som heter Savoy) ;)

emma74 skrev:
Du får väl köra på grönsaker nästa år då :idea:
(det finns ju en kålsort som heter Savoy) ;)
N. Gurka/N.Persilja :p skulle se ut det på utställningarna.......
Nästa år får vi bara 2 föl efter vår plutt Savoy. har inte betäckt så många egna ston i år och dessutom med 3 olika hingstar. MEN tack för tipset :rofl: :rofl:

Min lilla heter Lucky Thirteen, lyckonummer tretton, tur i oturen ;)
Eftersom stoet gick så mkt över tiden. När veterinären var här några dagar innan hon fölade och gjorde en undersökning så var det nästan ingen rörelse alls på fölet.
Vi fick beskedet att inte hoppas för mycket, att den antagligen inte skulle klara sig :cry:

Men några dagar senare föddes hon liten o klen, men pigg frisk och tuff :)

2 dagar gammal
Trtt.jpg

Ca: 2.5 månad
salu_flis_006.jpg

Döper mina föl efter bilar, bilmärken efter att jag träffade min biltokiga gubbe! :D
Sen ska namnet börja på pappans namns begynnelsebokstav och gärna innehålla mammans första bokstav oxå! :)

Tex: Legendh e: Lovin u: Håenflickan. Tyvärr godkände inte STC att h:et skulle vara med. "Så stavas inte Legend!!", sa dom bara. :mad:
(Han fick heller inte heta Lhexus, för det lät inte svenskt...)

Sen så har jag döpt fölen Zilveradoh och Bonneville. :)

Min lilla kille fick heta Ray-Ban efter mycket velande, Han är e: Richfield. Jag hade bestämt nnan att det skulle vara ett "märke" namn för ettåringen heter Dior e: Danone och det är ganska kul att följa samma linje, och sen hingstens första bokstav förståss.... :D

Tora skrev:
Lillan heter Tara och är u:Torana, e:Akribori. Vi ville att det skulle börja på T efter mamman och gärna likna hennes namn lite. Så först så tänkte vi på Tora (samma som mitt nick) men då saknades pappans namn på något sätt så vi bytte ut o:et till ett a i stället och vips så blev det Tara. T efter mamman och A efter pappan.
När jag skriver vi så menar jag jag och min sambo. Det är han som äger hästarna och det var han som kom på namnet Tara.

Lite roligt är det faktiskt för jag brukar kalla Tara "den lilla råttan" när hon hittar på bus (som tex smiter ut från hagen) och om man vänder på Tara så blir det a rat (råtta på engelska). Men det är en slump att det blev så det är inget som vi har tänkt på eller så utan jag upptäckte det av en slump för någon dag sedan.

Sommriga Hälsningar

Tora som är mormor till en liten råtta

Min lilla flicka ska oxå heta Tara... (Golden Tara)
Hennes mamma heter Ostara och pappa är Chess. Golden kommer från hennes morfar som är Golden Grannus (e Grannus).

Mvh Joa

Fick en hingstunge den 27/4, E: Aerline H 949
(stoets sida hel hannoveraner imp) Fick heta ARMAGNAC efter en sort i systembolagets katalog. ( Råkade sitta och läsa den samma dag.. :angel: )

Vill bara säga till elmets, jag bara :love: :love: När jag ser din fölunge. Har en cremello connemara hemma!! Det är något visst med dom. :D

:smirk:

*lånar knapp*
Mitt hingstföl e. Akribori u. Niurinda "Luxan" ue. Lux Z
Har fått namnet "Costa vadevill"
Namnet kommer från hur mkt jag kämpat för att få hans mor ridbar efter en skada... Samt att när vi äntligen bestämde oss för att betäcka så tog hon sig först på 4:e försöket :eek: ... nära bet.säsongens slut... (vi fick t o m byta hingst)
Så kosta va de ville, men det skulle bli ett föl efter mitt underbara sto! :D
Här är en bild på honom & mamma Luxan, ständigt vakande vid hans sida... (han är 1 vecka gammal på bilden)
ville1v.JPG

Senast ändrad:

Är bilden tagen hos Lisbeth karbin i morjärv??? vart bor du?

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
3 223
Senast: thoora
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 565
Senast: cili
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka