Vad heter årets föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wintersnowdrift
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 8 349
W

wintersnowdrift

Ja, vad har ni givit era telingar för namn... och varför just det namnet? :)

(Skriv gärna ras och stam också!)

//Kristin

Sv: Vad heter årets föl?

travarsto e The Bad Boy - Cocktail for Two - Lindy's Crown
fick heta Joy my Journey betyder Njut av min resa , eller gläds av min resa

joysan050612.jpg

Sharona halvblod e. Sir Schölling u. Staphanie = i den familjen har alltid stofölen fått flicknamn på hingstens begynnelse bokstav, fortsätter med den traditionen.
Super Nova halvblod e. Black Coffee u. Candle = Candles föl får namn på saker som har med ljus att göra (hon har lyckta själv och nedärver mycket vitt till fölen)
Amazon halvblod e. Lambourghini u. Antonia = här har fölen fått namn ur grekiska gudasagorna och i det fallet blev det ju dubbeltydigt med den hingsten.
Belsebub halvblod e. Black Coffee u. Nexi = då Nexi kan vara en riktig häxa mellan varven och alltid får mörka föl så har det blivit lite demoniska och magiska namn på hennes föl.

Vårt stoföl e. For Feeling - Ramiro Z heter Love for Life (Kärlek för livet)

För att det är vårt första stoföl ville vi att den skulle heta något med kärlek och givetvis något med pappans namn och det blev For Feeling

Vi har Z här på våra djur
Zoega kaffe mamma häst
2 åringen Zerolco kallas Zero (sprite sero dricka
05 an Zin Zano Z( vin kallas zano
halvblod
Funderade först på zeven up
eller zinzino kaffe sort

Min lilla bäbba ska hea Extraordinary Girl.. tycker dt e ett skitsnyggt namn å hon föddes bara 2 dagar efter att jag varit å sett Green Day :love:

80o7l.jpg
6ikty.jpg

Min goding heter Luzifer. :devil: Mamman heter Litesse och pappan Santa Cruz och jag ville ha lite av bådas namn! Fortsatt härstammning: Everest-Robin Z.

Mitt föl heter Þiggjandi från Skönaro. Han är islandshäst e Feykir från Knutshyttan (tot 8.42, ska representera Sverige på islandshästVM i augusti) u obedömt sto

cnv00007.jpg

Hingst (ISH) e. Derrymore Lad u. Miraco's Must Be Magic - han heter Miraco's Magic Attraction. Alla Must Be Magic's fol heter nagonting med Magic, sa det var ett latt namn att komma pa.

Sto (ISH) e. Felin de B'Neville u. Douras Moon ue I'm A Star - alla det stoets fol heter nagonting med Star. Eftersom folets pappa ar fransk, sa ska hon fa heta Miraco's Etoile.

Hingst (Connemara) e. Castleside Tigue u. Cailin Donn ue Boden Park Finnard. Han ska forhoppningsvis bli en framgangsrik avels hingst i framtiden, sa jag ville ha ett kommersiellt namn pa honom. Dessutom ville jag ha nagonting pa gaeliska sa det fick bli Miraco's Ghille Mear, som pa svenska blir Miraco's Hjalte (Hero pa engelska).

Vårat stoföl e. Green River xx u. Arabesque fick heta Aquarell, med A och qu som i Arabesque, och Aqua, vatten som i en flod (river).. :p Det sista är långsökt men.. ;)

aquarell2.jpg

Årets enda föl E: Santa cruz-Electro-Peadar Piper** heter Spartacuz. Dels skulle det börja på S (efter pappans namn) Dels ha ett historiskt tema (Gladiator) och mest för att han är en riktig tuffing... :smirk:

Min lilla fick heta Copycat :love: vilket ungefär betyder "härmapa" :devil:( för alla som är riktigt hajja på engelska så är det väl enligt en copycat man härmar t ex ett mord....man tar alltså efter...) . Mamman heter Chantilly och pappan är Q E. Vi döper alla våra avkommor efter mamman, dvs de börjar på C.

Två shetlandsponnyföl blev det i år, bägge svarta. Vi döper dem efter mammans begynnelsebokstav.

Gentzel - namnförslaget kom från min lillebror och anledningen till att han döptes till detta var främst för att det var roligt att han för en gångs skull engagerade sig i hästarna. (För icke sportintresserade, Gentzel är en handbollsmålvakt).
e. Wessel van de Amstelhof RS 235 u. Almnäs Gazette RS 3885

Fabiola - döpt efter den belgiska drottningen, förhoppningsvis blir det här en svensk drottning i utställningsringarna :p
e. Wessel van de Amstelhof RS 235 u. Fixy van Bunswaard RS 5144

Lillan heter Tara och är u:Torana, e:Akribori. Vi ville att det skulle börja på T efter mamman och gärna likna hennes namn lite. Så först så tänkte vi på Tora (samma som mitt nick) men då saknades pappans namn på något sätt så vi bytte ut o:et till ett a i stället och vips så blev det Tara. T efter mamman och A efter pappan.
När jag skriver vi så menar jag jag och min sambo. Det är han som äger hästarna och det var han som kom på namnet Tara.

Lite roligt är det faktiskt för jag brukar kalla Tara "den lilla råttan" när hon hittar på bus (som tex smiter ut från hagen) och om man vänder på Tara så blir det a rat (råtta på engelska). Men det är en slump att det blev så det är inget som vi har tänkt på eller så utan jag upptäckte det av en slump för någon dag sedan.

Sommriga Hälsningar

Tora som är mormor till en liten råtta

Vi har två föl i år. Våra hingstföl ska alltid börja på pappans första bokstav o stoföl på mammans första bokstav.

Stofölet e Don Romanitic u Havanna e Bellini heter Hot Romance. För några år sen fick Havanna första stofölet o det var väldigt svårt att hitta bra H-namn som inte var upptagna men så fick den första het Hot Chili o den andra Hot Stuff så nu har det blivit en liten trend att de börjar med Hot. I vanliga fall har vi aldrig specifikt engelska namn men med hennes föl får vi nog fortsätta med Hot nu! Den här är verkligen en Hot Romance!

Hingstfölet e Metall u Weltlady e Weltmeyer heter Markoupoulo. Det var platsen där alla hästgrenarna i OS i Athen gick förra året. Vi var där o hade en underbar semester så det blev ett bra namn. Hoppas nu att i alla fall några klarar att uttala det, betoningen ska ligga på Markoupoulo!

Hälsn Ann

Mina shetlandsponnyer har fått en begynnelsebokstav/år och jag började på A när jag fick mitt första shettisföl. Har haft några fölfria år och ett "undatagsår", då fölet hade ett annat givet namn än den begynnelsebokstav det skule varit då... :p
Årets begynnelsebokstav är G. Och från och med i år fick även halvbloden hänga på den trenden (senast jag hade halvblodsföl var "undantagsåret").
Säsongens enda shettisföl (e. Zeb u. Kringlan - Freddie) fick heta Ginza. Kort och koncist, med rätt begynnelsebokstav och ett inklämt "Z" efter pappa...
Halvblodsstofölet (e Pygmalion u. Loving Madonna** - Ditton Wood**) fick namnet Galathea, eftersom i den grekiska gudasagan blev Pygmalion kär i en staty som hette just så... :p
Halvblodshingstfölet (e. For Feeling u. Madame Mim - Magini) var svårast, men han fick namnet Gilbert Grape. Detta för att båda föräldrarnas namn består av två ord med samma begynnelsebokstav och då var det ju kul att försöka hitta något liknande...

wintersnowdrift skrev:
Ja, vad har ni givit era telingar för namn... och varför just det namnet? :)

(Skriv gärna ras och stam också!)

//Kristin

Lazizeeh (där azizeh, azizih - olika stavningar finnes bl.a. = kär/söt). L:et är tillgat för jag döper mina föl efetr moderns begynnelsebokstav.
Lazizeeh är f. 28/3 brun e: Milagro (PL) och u: Louizaah ue: Bomarc (US).
Arabiskt Fullblod...

mvh
Carina på Cesam Arabians

Mitt lilla sto vbl/nordis fick namnet Vretens Olivia. Vretens eftersom hon är född på gården Vreten och Olivia för att jag alltid har tyckt om det namnet. :)

martha skrev:
travarsto e The Bad Boy - Cocktail for Two - Lindy's Crown
fick heta Joy my Journey betyder Njut av min resa , eller gläds av min resa

Kan joy være et verb, da?

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
3 222
Senast: thoora
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 563
Senast: cili
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka