Vad har ...........

P

pufffan

Ni för skydd då ni kör?
Kotte brukar ha röda benskydd och jag har hjälm och säkerhetsväst, Vad har ni.

Sv: Vad har ...........

Jag har alltid benskydd fram och bak + boots i fram vid träning. Hjälm använder jag sällan vilket jag vet är jäkligt dummt. Brukar skylla på att jag inte har någon rutin på att ta på den. Har lovat mig att jag skall bättra mig på den fronten framför allt med unghästarna. Man är ju hur säkerhetsmedveten som hälst när det gäller hästarna men slarvar med sig själv vilket är jätte dumt nästan oansvarigt.
På tävling så har jag i maraton Profesional Choice benskydd+boots fram och bak. I presisionen så har jag snygga vita dressyrskydd el ibland vita lindor.
/M

Usch, jag är kass på det där. Hästen har inga skydd och jag har varken hjälm eller väst. Mycket dumt. Vid ridning så ser jag det som en självklarhet.

Pållen är helt utan skydd och jag *skäms på mig* har varken hjälm eller väst.

Har du aldrig hört:

H*n hade hatt o sjal o paraply..
H*n hade hatt o sjal o paraply.. :angel:

Den låter gav jag insperation till på en av mina körturer tydligen :D

Jag kommer nog att ha benskydd på min islänning (stryckkappor bak fleecelindor fram har en benskydd fram än och ev boots) i början iaf innan han hittat balansen...har oftast INTE benskydd när jag rider boots ibland och jag rider i RIKTIG terräng över stock och sten verkligen tvärs över kalhyggen ja...skulle nog behövas lite benskydd.

jag kommer att ha hjälm på mig ALLTID iaf tills hästen är riktigt riktigt riktigt säker nä tar nog hjälp då endå..skönt om man fryser och vadå körning sägs ju vara farligare än ridning man skulle ha benskydd o va utrustad som en ishokey spelare igentligen=)
men väst har jag aldrig inte ens i ridningen nä usch.

Hejsan!

Jag är altid så duktig att jag använder hjälm varje körtur! :D
Hästen därmot har jag inga skydd till. Men det ska jag fixa!
När det regnar är jag inne och hästen istallet :D nejdå pålle har ett körtäcke på sig och regnrock med huva på mig.
Att vi är upp till öronen klädda med reflexer är självklart i dessa tider! :D

Mvh Lisa

Ponnyn har in vanliga fall inga skydd på sig, dock fick han ha boots på sig nästan hela sommaren då hans hovar blev helkassa och skorna bara flög av hela tiden, hjälpte faktiskt!! Annars har han boots och senskydd vid maratonträning eller tävling.

Jag själv har faktiskt ALLTID hjälm när jag kör och rider och oftast när jag tömkör också (ibland skippar jag med shettisen som inte ens skulle å upp att sparka mig i huvudet om han velat...). Jag gillar min hjälm och har den ofta när jag håller på i stallet också :D Ibland har jag säkerhetsväst (maratontävling och ibland på skogsturer).

Jag har alltid benskydd både fram och bak på båda mina hästar + att jag själv alltid har hjälm.

Ponnyn har alltid höga strykkappor och boots bak, vid tuffare körning och i terrängen även neoprenedamasker och boots fram.

Själv är jag helt värdelös vad gäller säkerhetsutrustning på min egen kropp :mad: Jag har lovat mig själv att när jag köpt ny hjälm (den gamla sitter illa och ger mig huvudvärk) så ska jag alltid ha den på mig vid körning.

Knapplån*
Jag undrar då,ni som inte kör i terräng,varför har ni skydd? Alltså vilket skydd & för vilken anledning? :angel:

Jag använder skydd i förebyggande syfte och för att vissa av hästarna verkligen behöver då de strycker sig. Benskydd gör ju ingen skada och tar bara någon minut att sätta på, man vet ju aldrig när de behövs. Använder mig av ekadrons benskydd och läder boots som träningsskydd. När man pressar hästarna i dressyren så är det nästan lika stor risk att den trampar/strycker sig som när man kör ute. I maraton anser jag att man som kusk har skylldighet att skydda hästen, då man kör fort på ojämt underlag och dessutom har hästen broddad.
/M

Har hjälm vid körning med vagn, men inte om jag kör i skogen. Nu menar jag inte maraton, utan skogskörning, då förstås. Skulle jag jobba i skogen "på riktigt" var det väl huggarhjälm på.

Hästen har inga skydd, jag kör nordsvensk :rofl:
Tömkör jag har jag nästan alltid hjälm.

Ingen väst vid körning men alltid vid ridning.

Lotta

Du menar vatten täta benskydd? Dom tror jag heter eskadron elller liknande. Vet int så noga.

Jag har säkerhetsväst och hjälm.. Hästen har inga skydd.

Hästen har inga skydd, men jag har alltid hjälm vid både körning och ridning.

Jag kör alltid med ridhjälm! Inga benskydd på hästen än så länge, men det kommer jag kanske börja med om ett tag... :cool:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: iNHALE
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
878
Senast: Takire
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka