Vad har Rubinrot för grundfärg?

OBS en ren spekulation, men när jag såg honom på pappret var jag säker på att det var en fux, jag menar Rubinröd, men har faktiskt ingen aning hur det egentligen är.... :)

Hälsningar Nina

Bra teori, men namnet kommer från pappan Rubinstein och mamman Blau-Rot.

Jo, det är lätt att dra den slutsatsen. MEN, jag har knappt hittat några fuxavkommor av honom, och tittar man t ex på de här bilderna känns det inte som om hans kulle vara född fux?
http://members01.chello.se/minhemsida/rubinrot1033_bilder.htm

Men vad jag undrar är faktiskt just om han ÄR född fux? Det är eg inte jag som undrar, utan en annan, som försöker räkna ut vad det kan bli för färg på den blivande fölungen utom skimmel.

Så, eg räcker det med ja eller enj om han är fördd fux (även omd et ju vore kul att veta vad det är för färg med). och jag säger att han med ledning av bilderna INTE kan vara född fux?

.. och tittar man t ex på de här bilderna känns det inte som om han skulle vara född fux?

.. och jag säger att han med ledning av bilderna INTE kan vara född fux?
Och varför INTE, undrar jag då?
Jag har fått ett antal skimlar 'födda som fuxar' som ser ut som Rubinroth (i färg) efter ett antal år.. dessutom med svart & brunt i anfäder/-möderne!!!

Kan leta upp & scanna in bilder om så krävs :)

De som varit födda fuxar som jag sett har liksom haft kvar den röda nyansen (eller mot ljusbrunaktig) tills de blivit vita. Naturligtvis kan de varit ganska gråa under 'den perioden' i fällningen, men man har ändå tydligt sett den röda inblandningen av hår. och aldrig sett en så MÖRK som Rubinroth. Och ingen av dem har haft så mörk man/svans vid den åldern som Rubinrot.

Men fascinerande att höra att de KAN det då, för det trodde jag inte =)

Men är det INGEN som vet vad Rubinrot har för grundfärg? Har han gett några fuxföl då?

Jag vet inte vilken grundfärg han har, men här är lite info:

Fadern Rubinstein I: svart, har lämnat fuxavkommor
Modern Blau-Rot: måste vara skimmel
Farfar Rosenkavalier: mörkbrun
Farmor Antine: brun
Morfar Insider: skimmel
Mormor Blinsane II: ?
Morfarsfar Inschallah x: skimmel
Morfarsmor Blanke Welt: ?
Mormorsfar Castro: fux
Mormorsmor Blinsane: skimmel (har henne på bild)
morfars morfar Weltmeister: brun eller mörkbrun
Morfars mormor Bläcksa: ?
Mormors morfar Furioso II: mörkfux
Mormors mormor Blinka: skimmel (har även henne på bild)

Hmmm... vet inte om det direkt var till nån hjälp... Tyvärr är det dåligt med färgangivelse i mina Oldenburgerböcker...

Mvh Cissi

Ponny stoet vi har i stallet Eldorado-Snowdon Blighter. Är skimmel men född fux. Vad hennes mamma hade för färg vet jag inte. Har ju absolut inget med Rubinrot att göra utan bara en parentes.

Hon var lika mörk i sin skimmel färg som han till hon var ca 9-10 år, men sedan gick det jätte fort. Är idag helt kritvit och 17 år.

min gråskimmel är född fux, men några andra tecken på det än brunröda tagelstrån i man o svans har man inte sett sen han var bäbis. var blyertsgrå som treåring, har sen blivit ljusare och ljusare..

Åh vad uppmuntrande det är astt höra om fuxar som varit grå när de skimlat. När har då 'färgen ändrats?'. De skimmel född fux som jag sett har ju haft röda och vita och grå hår i en salig blandning tills de blivit vita. Dvs stickelhåren har varit röda hela tiden, utaom av någon anledning på knän och haser där de varit mörkgrå.

Men jag AVSKYR 'rödskimmel' (dvs en blandning av vita, grå och röda strån) och tycker de ser vederväriga ut, så jag skulle vara själaglad om min lilla behagae bli grå istället (grått är fint *s*). fram tills hon är vit.

Så när har det där isf ändrats? *nyfiken*

Min valack är född fux, idag är han kritvit, men han var rödspräcklig i mer eller mindre grad upp till fyraårsåldern. Och det röda ersattes med vitt, han var aldrig grå.

Han är (och lilltjejen blir) flugskimmel om det har ngn betydelse i sammanhanget.

Nu håller jag på att tuppa av!

Säg inte att jag riskerar att min lille fux där ute kan komma att bli skimmel!?! :crazy: NÄR vet man vilken slutfärgen blir? :confused:

;) Krocket - med ett sto (mörkfux) med några vita fläckar på magen. Hoppas verkligen att hon är för gammal för att bli flugskimmel... :angel:

det måste ha ändrats tidigt, vi köpte honom som treåring och då var han som sagt blyertsgrå. jag har sett bilder på honom som ett- och tvååring och då var han också väldigt mörk. kanske redan efter den första fällningen?

Cissiny!
Det är jag som väntar fölet efter Rubinrot! Alexandra har varit gullig och hjälpt mig med forskningen. Jätteroligt att läsa faktan om hans släktingar. :) Har du mer info??? Vad är det för Olndenburgarböcker du har? Vad står det mer att läsa i dem annant än färg? Jag vet en hel del om Rubinstein och om Inshallah AA, och dom vet man ju lämnar kvalitetshästar, men resten av familjen har jag inte hittat så mycket info om eller snarare ingen alls. Har fått lita på intuitionen helt enkelt när jag bestämde mig för Rubinrot :p Plus det som står att läsa i Rubinrots reklamblad.
Står det möjligen info om avkommors meriter och antal samt släktingarnas egna meriter och poäng på steg och extriör??? NYFIKEN!!! :rofl:

Glömde fråga en sak!
Innebär moderns fuxanlag från långt tillbaka att Rubinrot kan lämna fuxavkommor tillsallmans med ett fuxsto då alltså????????

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar