Vad har ni under sadeln?

S

salwi

Vad har ni för typ av padd eller filt under sadeln? Gärna bild och för- och nackdelar med olika sorter.

Jag har ett par olika paddar av samma sort, av vad jag tror är de vanligaste?, filttyg på ovansidan, ull/teddy på undersidan och ca 3-4 cm tjock.

Sv: Vad har ni under sadeln?

Jag har en ca 3 cm tjock filtad ullpad under sadeln med lufthål längs ryggen sedan en najavofilt mellan den o sadeln. På vintern har jag en pälsbit mellan ullpaden o sadeln.

Det man kan säga generellt är att det är viktigt att paden är tjock, du ska kunna trycka din armbåge mot paden mot en hård yta utan att känna ytans ojämnheter. Neopren undviker jag gärna för jag tycker det ger skav. Viktigt är ju också att paden gör så att sadeln ligger bra, den är ofta en bra hjälp för att om man råkar ha en sadel som inte ligger perfekt, med rätt paddning kan den göra det. Ta hjälp för att få det bra om du är osäker:-)

Till vardags har jag en Pro Choice- teddy på undersidan och filt på översidan
29952703.jpg

Till tävling har jag en Formiga Air med en showfilt ovanpå
29949496.jpg

Det viktiga är väl att sadeln ligger bra med paden, att den ligger stilla och inte ger skav. Sen tycker jag det är viktigt att man kan lufta paden vid manken och att den inte glider ner igen och ger tryck på manken.

71847.jpg

Den här har jag tillsammans med filt. Tycker den är bra då den är konturskuren, ligger bra på min häst som har ganska mycket manke..

Ja, jag behöver köpa en padd som är enklare att lufta.

71847.jpg

Den här har jag tillsammans med filt. Tycker den är bra då den är konturskuren, ligger bra på min häst som har ganska mycket manke..

Den såg bra ut, har normal manke, men behöver en padd som är bättre skuren. :)

Jag föredrar contour-paddar, då de lämnar manken fri och har bättre passform. Rider just nu med en 1" Weaver contour under sadeln, gillar den skarpt, förutom att den är lite lång då min sadel är rundskuren. Jag tycker det är svårt att hitta korta paddar som ligger bra under rundskurna sadlar, någon som har något tips?

Har ett padläge på 26 tum, med alla längre paddar får pålle skav på höfterna...har en pad som är 26x26 - vilket är lagom långt, men för smalt så måste ha en filt över, men padden gav ändå lite skav så nu har jag än ullpad närmast hästen (som är längre, vilket gör att vi ser lite knasiga ut...)

suck. skulle vilja ha en ordentligt tjock, kort, pad...

Jag har införskaffat mig en ThinLine fårskinnspad i hopp om att den inte ska ge min häst skav bak.. Tacky Too har för skarp kant som ligger och gnider och min vanliga ullpad verkade också göra det.. Så nu håller jag tummarna att denna hjälper.. Är verkligen supermjuk.. :love:
sheep.jpg

Jag har en reinsman-pad som är formad efter ryggen och manken. Superbra passform. Teddy under.. Jag gillar inte dom paddarna som är helt raka i ryggen.

Jag vill också ha en kort ordentlig pad.
Ponny har väldigt kort rygg, dessutom bred och platt utan manke.
Det jag hittat som ligger bäst är en billig ullpad som jag köpte på High Chaparall för något år sen. Den är aningen för lång, så pälsen ruggas upp baktill. Blir lite bättre om man lägger den löjligt långt fram, men det ser urfånigt ut :p

71847.jpg

Den modellen gillar jag! Håller på att spara ihop till en sån fast med neopren-aktig undersida så att man kan spola av den efter man ridit. Väldigt dyr är den jag hittat bara :grin: Men dom håller ju hur många år som helst! :laugh:

Neopren direkt mot hästen är ingen höjdare så då bör du ha en rejäl yllefilt under. För hästens skull !

Vet inte om det är just neopren men det är ett material man kan spola av. Dom paddarna jag menar säljs på R*cking s*****y som PL har. Dom jag tränar ibland för har det till alla sina hästar och är supernöjda!

ja - men jag kan inte lägga den längre fram för då skavs manen av... ett gissel med liten häst inom western tycks det ibland - jag har jättesvårt att hitta bra grejer!

Det har vi klarat oss ifrån! Jag får visserligen lyfta upp paden väldigt för att det ska gå, men manen har klarat sig.

Ja, westernutrustning är inte anpassad till små hästar.. Ingen utrustning förutom lokselar verkar vara anpassade till små, breda hästar :angel:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar