Vad har ni på G?

Chili

Trådstartare
Såhär på sommaren är det säkert flera som passat på att piffa till stallet lite :) Tänkte att vi kunde presentera våra projekt här och givetvis visa bilder också ;)

Själv håller jag på och målar lite. Vi målade om utsidan och större delen av insidan förra året, nu tar jag det vi inte hann med. Det är tak, lite bjälkar, någon mindre vägg - och vårt garderobsrum! Det är SKITFULT! Hela stallet går med halva väggen mörkbrun och halva väggen vit, men detta rum ska vara helvitt. Väggarna måste borstas, för de är tidigare målade med kalk så det måste bort (jobbigt).
Jag har redan putsat fönstren och städat undan smuts och saker som bara legat där som ska slängas. Städade ju för ett år sen, det var inga saker som drällde överallt då :p Vill ha nya matchande garderober men det tar vi om ekonomin tillåter, det är mycket som ska fixas/inhandlas... Pappa ska få fixa ett avlopp vid vattnet sen har vi lösa planer att sätta vitt staket runt ridbanan.

Om 2 veckor ska stallet högtryckstvättas och skrubbas. :) Har tjuvstartat med att städa i sadelkammare och foderkammare, sopat ur och slängt saker som bara skräpat. Bilder kommer när vi målat klart och tvättat!
 
Sv: Vad har ni på G?

Min sambo håller på att sätta upp de sista skivorna till min uppvärmda sadelkammare.
Sen efter det ska det dras en elslinga i vattenledningen, så att jag slipper hämta vatten nere i vår källare när det är under -10 grader.
Efter det blir det box nummer 3, bra att ha en gästbox eller framtida föl! :laugh:
Annars är stallet klart, nymålat, boxarna har fått sin permamentbädd.
Ett annat projekt är ju en foderhäck till hagen och lägga allt sågspånsspill vid grinden, för den platsen blir ju väldigt sörjig på hösten/vintern.

Ja, det finns alltid något att göra. Annars kan man leta efter dem! ;)
 
Sv: Vad har ni på G?

Ja det finns alltid att göra ;) När pappa har fixat avlopp ska vi sätta upp några vattenkoppar som blivit nertagna och sätta på vattnet till dem igen. Har haft översvämningar så han vill fixa avloppet först. Ska bli sååå gött. Här kommer några bilder från förra sommarens ommålning!

Kontraster
20.jpg


9.jpg


Här har vi inte målat mer. Ca 1,5-2 m som ska målas på väggen, samt taket 'bakom fotografen' och lite väggar där också.
25.jpg
 
Sv: Vad har ni på G?

hos mig ska det målas invändigt och byggas stort täckesskåp. och måla staketet på ridbanan. har en del andra projekt också men detta är vad som måste göras.
 
Sv: Vad har ni på G?

Vi ska måla i stallet om ett par veckor och laga lite på det som är trasigt. Finns alltid att göra när man har häst. Måste fråga er som målat: vilken färg har ni använt (inomhus eller utomhus)?
 
Sv: Vad har ni på G?

Vi håller på att göra det sista vid vårat stall. Byggdes för 2 år sedan, så det blir tredje vintern hästarna står i det.
Men när hästarna väl kom in stannade det av med byggandet.:crazy:
Så nu på semestern har vi putsat utsidan på stallet, satt dit läkten på logdelen och målat den. Målat fönstrena vita och även satt dit en del fönster som fattades på logen. Har bara varit plast innan.
Sen har jag även tömt boxarna och tvättat hela stallet.
Nu har jag börjat slipa väggarna i transporten för jag ska måla om den invändigt. Är brun nu och jag vill ha vitt.
Har inga bilder i kameran sen tidigare, men kan se om jag hinner ta under dagen.
 
Sv: Vad har ni på G?

Ah en till Jönköpingsbo :) Åt vilket håll bor ni om man får fråga?

Snart ska jag åka hem och måla tak :D
 
Sv: Vad har ni på G?

Vi har byggt ett helt nytt stall från grunden så vi har haft att göra kan man säga.. :crazy:
100m2 murat upp till 2.60, 2 boxar 3 x 3,5 m och 2 boxar 3 x 3.10 m med löstagbar mellanvägg (om man skulle vilja ha en stor fölbox någon gång) sadelkammare 3 x 4 m och spolspilta.

Hålller just nu på att måla stallet invändigt (med uteakrylat) och håller även på med inredningen.

Lääääängtar tills det är tillräckligt färdigt för att man ska kunna flytta in hästarna!! :banana:

Har inga bilder nu, men ska ta i em!!
 
Sv: Vad har ni på G?

Det är skitbra med lös mellanvägg :) Det har vi till alla våra boxar. Har en grovsnickarad box också där man kan ta bort plankorna och få en enoooorm box.

Novalisa: Okej, jag bor precis utanför Jönköping, 10 min bilväg till city :)
 
Sv: Vad har ni på G?

Har idag börjat desifinera (hur det nu stavas) stallet. Är klar med halva och andra halvan tar jag en annan dag. Hela dagen har gått åt till det. Vi håller även på med ett vindskydd i hagen men regnet har gjort att vi inte kan göra helt klart. Får vänta på sol.

Hoppas även få gjort en ny avloppsbrunn och en ny dörr till den nya stalldelen, det yr in snö i den vi har nu :(
 
Sv: Vad har ni på G?

Lite bilder på utvecklingen :) Har nu målat hela balkarna och taket i stallgången. Har tak + lite på en balk kvar i två boxar.

Före (det var ju inte såhär illa, vi har ju borstat bort kalket innan vi kunde måla)
CIMG2263.jpg


Foto244.jpg


Bara balken som är målad här, nu är taket också vitt och fint :)
Foto246.jpg
 
Sv: Vad har ni på G?

Såhär på sommaren är det säkert flera som passat på att piffa till stallet lite :) Tänkte att vi kunde presentera våra projekt här och givetvis visa bilder också ;)

Jag målar alltid stallet på sommaren, men i år har jag bytt färger. :laugh:Det känns bra. från ljusgrå galler och väggar som var vita upptill och svarta nedtill har det blivit svarta galler, vita väggar upptill (mitten ungefär) och gröna väggar nedtill. De silverfärgade namnskyltarna, som matchade det ljusgr gallret förut, ska bytas ut mot bruna. Ena väggen i stallet är i naturträ. En ny blandare blev det också till spolning. Den gamla läckte (och det fanns inte reservdel eftersom den var så gammal.)Har inte tagit bilder än, men det kan jag göra idag. I sadelkammaren blir det nya tränshängare istället för de krokar jag haft. Tränshängare och namnskyltar har inte kommit än, men är på väg.
Jag blev jättenöjd.:banana:
Bilder kommer..
 
Sv: Vad har ni på G?

Vi ska måla i stallet om ett par veckor och laga lite på det som är trasigt. Finns alltid att göra när man har häst. Måste fråga er som målat: vilken färg har ni använt (inomhus eller utomhus)?

Jag använder alltid vattenspädbar utomhusfärg. (uteakrylat)
 
Sv: Vad har ni på G?

Vi ska bygga ut stallet och fixa 1-2 boxar till, sen ska jag måla om boxarna o fixa egna stamtavlor o fodertavlor åt hästarna. Sen skulle en rejäl storstädning sitta fint så man fick slänga ut lite gamla saker. Sadelkammaren ska fixas till med så jag kan hänga in alla sadlar (har 5-6 st :o) och så ska fönstren putsas.

Men viktigast är att få till dom nya boxarna tills nya pållen anländer (iofs om 1½-2 år men ändå) :D
 
Sv: Vad har ni på G?

Flyttade hem hästarna för ca 3 månder sen. Vi har byggt tre boxar i ladan, isolerat och målat vissa väggar, satt byggpapp i hödelen, gjutit betonggolv där boxarna skulle vara, samt målat boxarna.
Sadelkammaren fick vi högtryckstvätta & borsta ner allt spindel nät, sen målade vi och satt upp hyllor/hängare mm. Där har jag lite kvar att göra, sätta upp yttliggare ngn sadel hängare . Vi har även rivit ner all taggtråd och satt upp eltråd och stolpar i alla hagar, fixat ström till alla hagar & fixat med vattnet här. Samt rensat ut i ett en del av garaget som är en lösdriftsbox nu! Boxarna byggdes i furuträ, så boxarna laserade vi i en mörkbrun härlig färg, målade vitt upptill och gallerna och boxgallerna blev svarta. Vi är nöjda:)

Så nu har vi lite kvar, ska sätta upp lite mer byggpapp, har lite mer att måla&isolera i ladan och sen blir det en storstädning innan vintern kommer.
 
Sv: Vad har ni på G?

vad fint det blir. :)

håller på att städa stallet för fullt just nu. har dammat av väggar o tak samt skurat alla väggar (i boxdelen o uppbindningsdelen) o gjort rent gummimattor + golv i min pållen box. den inhyrda pållens box gjorde dess ägare. vi har två boxar kvar.. har några fönster kvar att göra rent.
sen har vi övriga delen av stallet + sadelkammaren kvar. jag har fått i uppdrag att planera ytorna för förvaring i "övriga delen" samt sadelkammaren. jättekul men svårt! stallet är en fd ladugård o den "övriga delen" är inte inbyggd ännu så det är mkt kvar att göra..
ska försöka ta bilder idag. :)

så det som ska göras i stallet är:
* tvättning, städning
* målning
* organisation av utrymmen, planering
* inreda
 
Sv: Vad har ni på G?

Här kommer bilder före och efter ommålningen.

stallet innan:
19596994.jpg


Och här är stallet ommålat. (lite mörk bild) namnskyltarna har inte kommit än annars är allt på plats.
28863473.jpg
 
Sv: Vad har ni på G?

Åh, jag har tusen saker på gång just nu, förstår inte hur jag skall hinna med allt egentligen :(

Det närmsta projektet är dock att bygga ett par portar till mitt garage/höförråd eftersom de gamla var så dåliga att jag helt sonika eldade upp dem i våras. Jag måste också bygga ett isolerat skåp i stallet där jag kan förvara vattendunkar i vinter (sadelkammaren hinner inte bli klar och jag har inte vintervatten nedgrävt till stallet ännu). Sen är det väl lite städning och målning, det obligatoriska varje sommar.

Det är väl det som jag får prioritera innan jag skall läggas in för min nackoperation..

/ Catherine - som önskar att dygnet hade 48 timmar och att hon också kunde klona sig till tre personer till
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Anläggning Vi har tegelväggar i hela stallet. Någon gång i världen har det varit sånt där vitt på dem, vad heter det? Sånt där de lade på väggarna...
Svar
8
· Visningar
1 934
Senast: tanten
·
E
Utrustning Ja, som frågan lyder, hur noga är ni? Jag känner mej som en hysterisk pedant... En tjej i stallet har lånat min transport för att...
2
Svar
21
· Visningar
3 127
Utrustning Hejsan, Nu är det så att "vi" bygger stall, det väntas bli klart om ca 1 månad.. (Skulle egentligen varit klart i Oktober :smirk: )...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: jezzscar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp