Vad har ni på G?

Sv: Vad har ni på G?

Tänkte bara uppdatera med att stallet nu är högtryckstvättat och städat :) Allt bråte som legat i gömde hörn är antingen placerat där det ska vara eller inväntar soptippen. Där vi inte kan tvätta är det rensopat och städat endast.

Har inga nya foton, men det är ju samma visa som förra året :p

Före
13.jpg


Efter
24.jpg


15.jpg
 
Sv: Vad har ni på G?

Jag ska bygga en lösdrift, måste börja nästa helg, börjar verkligen bli dags! Då ska vi hyra en liten lastmaskin och börja flytta massa grejer som står på platsen.

Men det är inte så farligt som det låter, vi bygger i en befintlig vinkel, så jag har redan 2 av 3 väggar och det ska upp ett tak. Själva lösdriften blir på 32-34 kvadrat, okej för 4 stora hästar enligt SJV, men jag ska bara ha 2 där.
 
Sv: Vad har ni på G?

jag har tidigarei våras renoverat sadelkammaren. Den blev vit med en ljusblå fondvägg.
http://i301.photobucket.com/albums/nn70/midskogsdurito/SP_A0170.jpg
http://i301.photobucket.com/albums/nn70/midskogsdurito/SP_A0172.jpg

Stallet mitt går i ljusgrått med vit överdel och galvade galler. Jag har planer på att måla gallrena svarta och sen ska den vita överdelen målas om till riktig vit, nu är den lite mer gulvit.
:)


Vad tycker ni? hade ni behållit gallrena galvade (dom passar ju ändå rätt bra till det gråa) eller hade ni målat dom svarta? Det är ju lite takbalkar och dörrfodringar som redan går i svart...
SP_A0372.jpg

SP_A0442.jpg
 
Sv: Vad har ni på G?

vad fint ni har det! :) ljust o stilrent.

hm.. jag kan inte bestämma mig om det skulle bli snyggare med svart galler eller inte.. det är fint som det är nu, men frågan är om det kanske skulle bli snyggare med mer kontraster. du har inte photoshop som du kan leka lite med o se hur det skulle bli?
 
Sv: Vad har ni på G?

Jag hade lätt behållit de galvaniserade gallerna. Både för att det ser snyggt och fräscht ut och för att, av praktiskt skäl, slippa stå och ha meck med att måla dem.
Men mest för att det är så fräscht :D
 
Sv: Vad har ni på G?

tack :) gillar att det är så pass ljust, man tänker inte så mkt på att takhöjden faktiskt är så låg som den är. Fast nu står det ju bara ponnys där i så :-) det är det godkänt för!

jag kunde inte riktigt bestämma mig jag hellre men var in till granne som också har ljusgrått i sitt stall, fast dom håller på och bygger nu. och hon höll på att måla sina galler svarta och det vart jättefint :laugh:

så idag har jag börjat måla ;) just för att få lite kontraster, allt det grå smälter in i varann och blir ju bara grått :p
sugen på en förändring, stallet har sett ut så här i 5 år!

så här ser det ut nu, det är inte klart än.
SP_A0506.jpg

SP_A0507.jpg

SP_A0508.jpg


blir fint när det blir klart!
 
Sv: Vad har ni på G?

*kl*

Ah, kul tråd:laugh:

Mitt stall är under ständig renovering, och bli aldrig klart känns det som:D
Men från att för 3 år sedan varit ett grisstall som inte bivit städat sen det byggdes på 70-talet, med ett decimetertjockt lager av skit och ingrodd halm på golvet, igengrodda fönster, betongfoderrännor, utgödslingsrännor m.m. är det nu ett öppet, ljust och luftigt stall som hästarna stormtrivs i. Till en början byggde vi själva boxar i trä som var tänkta att hålla första året för att sedan bytas ut mot murade sådana, men det har faktiskt inte blivit av då de håller fortfarande.

Detta har jag planerat att göra i år innan hästarna kommer in: (shit, inte så långt kvar:eek: vart tog sommaren vägen?)

*Byta ut några plankor i boxväggarna, samt måla boxarna utvändigt
*Klä och isolera den nya innerväggen vi byggde förra året som delar av stallet från resten av byggnaden som nu agerar potatislager
*Måla ytterdörren samt dörren till foderrummet
*Måla ena väggen som ej hanns med förra året
*Tillverka nya dörrar till boxarna, mest för syns skull då de ej matchar varandra
*Måla alla synliga järnstolpar och järnbalkar som bär upp byggnaden. Är svarta/rostiga idag, ska få sig en omgång med silvrig hammarlack för enkelhetens skull
*Göra/beställa nya galler till fönstrena.
*Göra iordning den nya skötselplatsen som blivit sedan väggen kom upp
*Dra om vattnet, finns nu bara vatten i sadelkammaren, är lite slabbigt att behöva skvätta ner där inne och ha slangar liggandes
*Nya fodertunnor
*Ny radio, IP-klassad byggradio
*Be vår elektriker se över elen
*Ny hage

Och säkert mycket mer... Shit, hur ska jag hinna:o Lovar att ta med kameran nästa gång jag tar ett arbetspass i stallet, förra gången kom den med, men inte minneskortet:angel: Om ni har tur finns där även 3 år gama kort där vi mockar grislort i 30-gradig värme:rofl:
 
Sv: Vad har ni på G?

tack :laugh: !!
Jag är jättenöjd!

Har kommit lite längre men nu är färgen slut och har inte hunnit köpa mer, ska göras i helgen :)
SP_A0510.jpg
 
Sv: Vad har ni på G?

superfint! har du bild på när det är klart? eller du kanske inte har hunnit klart alltä än?

delvis kl
hur går det för er alla?
jag ska ut i stallet idag o städa. tänkte fota lite också, finns massa saker man kan göra :d
 
Sv: Vad har ni på G?

Nu har vi äntligen Fått tillräckligt klart för att hästarna ska kunna flytta in! :banana:

Efter mycket tjat & gnat & kompromisser mellan mina önskemål & sambons bygglust ser det ut såhär:

10118_130178088157_668973157_2392168_5395283_n.jpg


Detta var innan vi fått upp några lampor, därav lite mörkt :D

5616_123635458157_668973157_2311219_1769233_n.jpg


Sadelkammaren, har numer fått in garderober & byråer så jag får plats att stuva undan nästan alla prylar

10118_130178098157_668973157_2392170_143737_n.jpg


Spolspiltan... dock inte färdigmålad ännu, "bara" 2 lager färg till!

10118_130787183157_668973157_2400681_5146023_n.jpg


Hästarna i sina nya boxar för allra första gången!! :love:

[ursäkta bildbomb... :o]
 
Sv: Vad har ni på G?

kl

Vad fin ni har det ni som visat bilder!

Jag som flyttade in på min lilla gård i juli har inte hunnit så längt med hästarnas boende :o
Mitt eget kök och badrum har blivit lite prioriterat!


Mitt ställe är inte använt som hästgård innan så det är lite att pula med, än så länge är bara en del av hästarnas vinterhage stängslat så det som ska göras är följande:

-Stängsla klart vinter hage
-Röja ut delen av ladugården som ska bli lösdrift (står lite gamla maskiner och tegelpannor där nu.
-plocka ut det befintliga trägolvet och grusa botten i lösdrift och uppställningsplats
-el, finns ingen belysning i själva ladugården, varken inne eller ute så jag ska ha upp ytterbelysning runt ladugården och lysrörs armaturer i lösdriften samt uppställnigsplatsen.
-finns redan ett isolerat rum till sadelkammare men det skulle jag gärna vilja måla om innan jag sätter upp alla krokar och hängare samt lägga ett nytt golv då ett borstat betong golv inte är det lättaste att hålla rent.
-vattenledning med värmeslinga i så jag slipper dra runt på massa slangar.
-stängsla mindre hage till våren som ska vara fölhage.

Senare projekt som inte är akuta är att grusa upp runt hela ladugården för att öka framkomligheten och undvika lera, gärna ett tak på baksidan, gör en stall plan samt göra 2 boxar i fölstorlek.

Men jag tar lite pö om pö, på det stora hela så är det viktigast att få hagen färdigstängslad och lösdriften urrensad och grusad så hästarna har utrymme och är "lagliga".
Vattnet känns också viktig för att underlätta mitt eget arbete :)
 
Sv: Vad har ni på G?

kl

imorrn blir det städning i stallet, ska göra rent gummimattor som ligger i stallgången.
tänkte även ta lite bilder, behöver lite tips om hur man kan utnyttja alla utrymmen..
 
Sv: Vad har ni på G?

Kul med lite projekt! Vi har nya grejer på gång nu, dock ingen stor budget som vanligt så det sker lite pö om pö...

Nytt gavelfönster, då det gamla blåstes ut vid nån storm :o Gick i tusen bitar såkalrt.
Grusa utanför stalldörren, dvs gräva upp och beställa hem grus (som också ska användas till att grusa en fin plats till soptunnan)
Täckestork i gamla torvrummet. Borra hål till ut-fläkt, sätta upp krokar i taket, ordna lyse + värmeelement.

Det är väl en realistisk plan även om man har fler projekt man gärna vill göra ;)
 
Sv: Vad har ni på G?

haha, såklart glömde jag att fota :p imorrn SKA jag banne mig komma ihåg det! :devil:

gummimattorna var rejält skitiga, är nog inte rengjorda på några år :o hann bara med att göra rent en i fredags, så imorrn blir det till att jobba :D

inser att jag behöver sammanställa en lista på vad som behöver göras, o lite mer långsiktiga projekt. även en inköpslista..
 
Sv: Vad har ni på G?

här kommer lite bilder, varning för bildbomb :angel:

_090923010.jpg

entreedörrarna (som ska bytas ut nästa år). tavlan ska flyttas till höger om sadelkammardörren (till hö i bild). till vänster ovanför pallen tänkte jag att man kunde sätta upp krokar att hänga grimmor på, för att underlätta när man ska hämta in hästarna.

_090923009.jpg

längs med väggarna till hö funderar jag på om man kan sätta upp täckeshängare, prylkorgar mm för varje häst.

_090923008.jpg

galgarna för täcken ska eg hänga i sadelkammaren. det får bli ett projekt till nästa år att bygga ett torkrum. :)

http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Stallet/_090923013.jpg
stallgången. boxskyltar ska monteras upp, ev ngn krok för att hänga grimma+ grimskaft på.

http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Stallet/_090923014.jpg
här har vi haft grepar o skottkärra (pga att vi har utkörning av gödsel genom lilla boxen till hö). funderar på om man kan hänga upp färdigvägt hö här, så blir det enkelt att fodra o inte så mkt kassar överallt.

http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Stallet/_090923015.jpg
här har vi nu alla grepar + skottkärra, ev ska utkörning av gödsel ske genom hagdörren. skulle vara mkt enklare!

http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Stallet/_090923016.jpg
här vore det bra att utnyttja ytan.. kanske sätta dit korgar för diverse saker? eller bara ha det rent o snyggt.

i vårt stall finns det mycket att göra.. :angel:
 
Sv: Vad har ni på G?

Ett tips - kan ni inte hitta nånstans att hänga upp grepar etc på väggen? Mycket säkrare och enklare att hålla reda på allt. Vi satte bara upp spikar på lagom avstånd. T.ex. två spikar håller uppe en grep. Sen får det plats två grepar också, så de hänger två och två så det tar ännu mindre plats.

Annars var det ju många idéer och möjligheter du hade :)
 
Sv: Vad har ni på G?

*kl*

Kul att se allas projekt, man får själv jättemånga bra idéer när man ser hur andra har det...

Jag har hittills bara hunnit med 2 1/2 sak på min lista, nämligen byta ut plank i boxväggarna, fixa en ny hage och måla utsidan av ytterdörren. Inatt kommer hästarna sova inne för första natten, men lite mer pyssel ska jag hinna med innan vintern är här...
 
Sv: Vad har ni på G?

nu är äntligen min täckesgarderob klar, stor och rejäl blev den! :bow: ingen ikeaskit som knäar efter en månad. :p
här uppbevaras alla tvättade täcken som inte används för tillfället (förutom fin och ridtäcken).

DSC00061.jpg


DSC00062.jpg


DSC00063.jpg


har grusat väg+grind i ena hagen också. nu blir det att fixa golvet i sadelkammaren.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Anläggning Vi har tegelväggar i hela stallet. Någon gång i världen har det varit sånt där vitt på dem, vad heter det? Sånt där de lade på väggarna...
Svar
8
· Visningar
1 934
Senast: tanten
·
E
Utrustning Ja, som frågan lyder, hur noga är ni? Jag känner mej som en hysterisk pedant... En tjej i stallet har lånat min transport för att...
2
Svar
21
· Visningar
3 127
Utrustning Hejsan, Nu är det så att "vi" bygger stall, det väntas bli klart om ca 1 månad.. (Skulle egentligen varit klart i Oktober :smirk: )...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: jezzscar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp