Vad har ni på er under jeansen när ni tränar?

Bowman

Trådstartare
Hittade ett engelskt galoppforum där det fanns rätt mycket bra tips rörande canterjobb. En kul grej att läsa var vad man brukade ha på sig under jeansen för att undvika skavsår och få bra stöd. Det handlade om allt från stövlar och shortchaps till tajts. Vad brukar ni andra ha på er?
Mvh. Bowman

Sv: Vad har ni på er under jeansen när ni tränar?

Jag har de avklippta benen från ett par gamla skidbyxor av någon form av skumgummimaterial som jag fick av ett gammalt ex när han såg hur insidan av mina knän såg ut när jag började rida igen på våren efter en vinter då jag bara åkte skidor.

Dom är helt överlägsna men blir väldigt varma och ger en väldigt ful gång eftersom jag knappt kan böja på knäna med dem på. Sen har jag knästrumpor, cowboyboots och långa chaps. Men sen kan jag rida hur långt som helst hur mycket hästarna än pullar.:cool:

Jag brukade ha knästrumpor och shortchaps under jeansen på den varma delen av året och nylonstrumpbyxor,knästrumpor och shortchaps under den kalla delen.
När det är blött eller jättekallt åkte det på ett ornella prosperi (regn eller vinter) ställ antingen utanpå jeansen eller istället för jeansen.

Har sett att det finns ankelstöd eller ankelskydd att köpa. Men jag har aldrig sett eller hört om någon ridit här i Sverige med det.
Tror Gibson´s i England säljer det. Själv hittade jag ett par fotbollsbenskydd som jag växlade vänster/höger ihop med långa strumpor eller tajts/superunderställ. Spred ut trycket mot smalbenen så att jag orkade rida längre.

Gibson's säljer annars svarta och mörkblå jockeybyxor för träning i samma snitt som ornella prosperi. Skulle gärna kunna tänka mig ett par att växla med jeansen...

Långa strumpor och boots.. Ibland stövlar under, men för det mesta chaps ovanpå jeansen.

Hur många hästar rider du då på en dag? Jag rider mellan två och fem hästar per pass. Blåmärkena kommer fort om jag slarvar med klädseln. Och att rida med korta läder och skavsår är inte roligt...

Långa strumpor och shortchaps under jeansen. Men kan få blåmärken ändå, klarar mig dock för det mesta utan skavsår. Vintertid blir det termoridbyxor och termostövlar när det är riktigt kallt, annars underställ, jeans och samma som ovan eller eventuellt fleeceunderställ och ornella regnbyxor om det är väldigt fuktigt!

Älskar dock min urgamla ridtermobyxor på vintern eftersom jag alltid fryser! :p Väldigt behagligt med bara underställ under också! :D

Och naturligtvis rider jag i Wrangler Original utan dubbla sömmar på insidan av benen. Pro Rodeo Cowboy Association special.:D

På den tiden jag red ute på galoppen lindade jag benen m hästarnas lindor o drog över jeansen.

Kör med vanliga korta strumpor bara. får man skav får man helt enkelt bita ihop o rida iallafall :p

Mmm...
Skavsår som man sliter upp hela tiden är inte bra. Infektionsrisken är stor. Speciellt i en stallmiljö. Och då blir det inte mycket ridet...
Sen handlar det om bra stöd med. Inte utan anledning att jockey stövlar ser ut som de gör med förstärkningar på insidan...

Mmm...
Skavsår som man sliter upp hela tiden är inte bra. Infektionsrisken är stor. Speciellt i en stallmiljö. Och då blir det inte mycket ridet...
Sen handlar det om bra stöd med. Inte utan anledning att jockey stövlar ser ut som de gör med förstärkningar på insidan...

Men jockeystövlar ger å andra sidan inte speciellt mkt stöd!
Men skavsår är hemskt, går inte att koncentrera sig på annat än smärtan när man cantrar då! :p

Får sällan skavsår men ofta blåmärken av sadelgjordsspännen eller själva stiglädret. Mindre kul på våren när man ska börja visa sina bleka ben! :o Får å andra sidan blåmärken av att någon tittar på mig så... :grin:

Men jockeystövlar ger å andra sidan inte speciellt mkt stöd!
Men skavsår är hemskt, går inte att koncentrera sig på annat än smärtan när man cantrar då! :p

Får sällan skavsår men ofta blåmärken av sadelgjordsspännen eller själva stiglädret. Mindre kul på våren när man ska börja visa sina bleka ben! :o Får å andra sidan blåmärken av att någon tittar på mig så... :grin:

Ja, skavsår inverkar menligt på ridningen. Så det är bra att undvika dem...
Stövlar skall ge både stadga o stöd. Skiljer en del mellan olika stövelmärken. Sen handlar det väl om vilken stil och anatomi man har när man rider. Jag föredrar stövlar då jag känner av stiglädren mindre då. Men håller på att lägga om ridstil så det är bara när jag börjar bli trött som jag känner av stiglädren...

Efter att ha suttit på galoppörer i åtskilliga år, har jag bara fått sår vid två-tre tillfällen.
I min bok är paddade shortchaps eller jodhpurs skodda upp över knärna grejen.
Jodhpurs verkar hopplöst omoderna, men, fasiken, va bra de är att rida i.

Efter att ha suttit på galoppörer i åtskilliga år, har jag bara fått sår vid två-tre tillfällen.
I min bok är paddade shortchaps eller jodhpurs skodda upp över knärna grejen.
Jodhpurs verkar hopplöst omoderna, men, fasiken, va bra de är att rida i.

Har inte fått skavsår av ridandet. Men fick ett par sår på insidan av vänsterbenet o knät då jag störtade under en hopplektion. Var smärtsamt, tog en stund att få dem att läka och fick mig att ändra ridstil. Jag kände inte av dem när det blev allvar av. Men innan och särskilt efter...
Undviker skavsår efter det... ;-)

Nu rider jag bara mina egna men förut red jag 5-6 om dagen. Blir bara lite svullen om jag inte ridigt på ett tag, annars märker jag ingenting.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 535
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 915
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka