vad har ni för täcken på vintern?

Sv: vad har ni för täcken på vintern?

**kl**
Har ett ulltäcke som jag tycker är jättefint, men min nya häst är större och täcket passar inte denna, funderar på när det är bätte att använda ull än fleece,( som är lättare att tvätta.. ;)) Behöver jag köpa nytt ulltäcke?
U

Hästen har ett Eiger 300 gram från three crown horseline vid minusgrader, annars 100 grams tornado från samma märke.

Monis är nakenfiis! :D
... förutom när det regnar. Då är det ett ofodrat regntäcke som gäller! :)

37.jpg

förra vintern va bebbs utan täcke för att få igång vinterpäls och allt. i vinter kommer hon aktiveras lite så om det är dåligt väder kommer hon ha fodrat täcke på tippar på att det e 150-200 g kanske i stallet kommer det va fleece täcke om hon e blöt eller svett annars utan.

Använder vanligtvis ett 300gramstäcke på vintern. Vid extremt väder ett 400g med helhals.

Oftast bara ett ofodrat regntäcke på min lilla arab. Eller ett fleecefodrat regntäcke. I stallet har han ett fleccetäcke, eller ylletäcke om det är mycket kallt och han är frusen, dvs blöt.

Han klipps inte, och sätter egentligen ingaväldiga mängder päls. Nu är han skadad så det finns ingen anledning att klippa heller. Om han blir bra från skadan, så ska han klippas nästa år. Hoppas hoppas..

Min häst är oklippt men får inte nån kraftig päls eftersom han täckas rätt tidigt (pga känslig rygg). Vintertid har han haft ett ThermoMaster Outdoor, men i år kommer han få på sig det nya Hansbo 300 g. Det blir ju inte jättekallt här hos oss, men det kan blåsa rätt rejält och länge. I stallet är han naken, om det inte kryper ner mot minusgrader inomhus, då får han ett fleecetäcke på.

Hej!

Min tjej är spårklippt och går naken så länge det är sol o inte under ca 15-grader.
Vid regn och/eller blåst antingen regntäcke (plusgrader) eller 100 grams utetäcke (minusgrader).
400grams-täcket åker på vid extrem kyla, typ 15-20 minusgrader. Hon bor i utebox och kommer ha utetäckena i boxen också, för att underlätta för stallpersonalen. Är de riktigt kallt får hon eventuellt ett thermotäcke utanpå utetäcket.

/ lavinia, vars häst ibland fryser vid regn och blåst, men hittills inte vid sol.

min häst är helklippt har ett macpro vinter täcke är det riktigt kallt har han ett termotäcke under han går ute mellan 05,00 -19,00

är det inte lite mycke för en oklippt??? min häst är aldrig klippt, och går utan täcke, hon fryser inte du håren reser rig och bilder ett varmt och gosigt lager

En del täckar tidigt och med lite mer än bara "regntäcke", det gör att du inte behöver klippa din häst i lätt träning då pälsen hålls tunn och fin.

Min häst har ett Horseware Rhino 370 g med hals som hon har större delen av vintern när det är kallt ute.

Är det inte så kallt har hon ett 200 g Horseware Amigo med hals.

Inne i stallet har hon ett 150 g Horseware Amigo insulator när det är bara lite kallt, och ett 300 g Horseware Amigo insulator när det är mer kallt.

Är det riktigt tokkallt (-25) ute och blåser och sådant samtidigt kan hon få ett stalltäcke under sitt tjocka Rhino.

Min häst är helklippt.

Nu har pollan ett HW Rhino 200g.
Till vintern blir det ett HW Amigo 350g med hals,
Hansbo 400g med hals.
HW Amigo Insulator 300g ska ev. också inhandlas.

Köpte ett grått täcke med 400 g som hästen kommer få ha i vinter. Ett flice eller stall täcke under om det blir riktigt kallt.

Min häst har tre vintertäcken:
Riding House täcke
WeatherBeeta Landa Combo (Jättebra täcke!)
Kimberly

Manne är en oklippt travare men väldigt tunn päls. Han går med ett 400g vintertäcke med 300g hals, när det är lite varmare går han med ett 300g vinteräcke. När det var 10+ häromdan så gick han med ett tunnt stalltäcke med fleecefoder.

Grundtäcket är ett Shire 300 g med helhals, eller ett 400 g med helhals. Beroende på väder och vind så har hon antingen ylletäcke under, eller 2 olika tjocklekar på HW termotäcken. Funkar bra tycker jag till min frusna pålle:D

Jag har till min vbl-valack ett fleecefodrat regntäcke, kallare dagar har han ett regntäcke med 100 g foder.

Syrrans häst som är lite mer frusen har 200 g på vintern, men jag ska köpa ett fleecefodrat regntäcke till henne med inom den närmaste veckan typ.

kl

HW rambo supreme,shires och trend alla ca 400g.Nu går han med supreme täcket...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka