vad har ni för täcke ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gizzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 146
G

gizzan

hej jag e nybörjare på täcke fronten, men nu när min pålla blivit gammal vill jag att hon ska varm....hon ska gå ute ett tag till innan vi stallar in. Här varierar temperaturen mellan +9 - 1- på natten, vad ska man ha för täcke nu?

Sv: vad har ni för täcke ?

våra hästar har inga täcken alls. Men de är inte heller klippta och de rids ej heller för den delen, så de blir ej svettiga. De har ett skjul att gå under vid regn. De är araber. De klarar sig till ungefär +-0 grader ute dygnet runt. Men sedan är det dags att få komma in-

hästen är ett varmblod o hon är inte klippt. hyffsat pälsad.

Jag använder fodrat regntäcke på min gamla tant när hon är ute på dagarna just nu. Hon står iofs inne på nätterna, och då har hon fleece.

Ett fleecefodrat regntäcke skulle jag nog föreslå.

Så länge det inte regnar/snöar bör hästen kunna gå utan täcke. Det är när de blir våta o kalla som de kan börja frysa, inte av kylan i sig.

Så länge hon inte fryser behöver hon väl inget täcke. Det kanske är så att hon klarar sig fin fint utan täcke tills du stallar upp henne. Det är ju bara att ta fram ett täcke om du ser henne frysa.:)

Jag har ett ofodrat regntäcke på min häst så här års.
Hon är inte klippt än.

När hon är klippt så har jag ett ulltäcke under som foder när det börjar bli lite kallare. När det är riktigt kallt så åker vintertäckena fram. Alternativt ett varmt stalltäcke under regntäcket.

Just eftersom du skriver att hon är äldre så tycker jag att du gör rätt i att sätta på henne ett fodrat regntäcke. Det behöver ju däremot inte vara så tjockt men det får inte vara ofodrat när det finns risk för minusgrader (för det är sämre för hästen att gå med ett ofodrat regntäcke då än utan eftersom att täcket hindrar hästen från att resa pälsen). Ett fleecefodrat regntäcke, som många redan rekommenderat, är nog det bästa.

Äldre hästar är ju mer känsliga för kyla och blir lätt stela i muskulaturen så jag tycker absolut det är motiverat att börja sätta täcke på henne.

hej jag e nybörjare på täcke fronten, men nu när min pålla blivit gammal vill jag att hon ska varm....hon ska gå ute ett tag till innan vi stallar in. Här varierar temperaturen mellan +9 - 1- på natten, vad ska man ha för täcke nu?

Hej, ja har oxå ett varmblod o han e 18 år gammal. JUst nu har han e fleece fodrat regntäcke på sig o de har han även om de regnar för han e superkänslig mot regn. E de soligt o fint så låter ja han va ute utan täcke. På nätterna nu så har han vanligt fleecetäcke el samma regntäcke, tycker man ska va rädd om dom gammla för dom blir ju me frusna precis som vi människor när vi blir gammla:) Lycka till...

På min äldre häst (arabvalack, 21 år gammal), har jag just nu fleecefodrat regntäcke. Han är oklippt och har börjar sätta lite päls.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 777
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka