Vad har ni för täcke på?

gloiredor

Trådstartare
Hej!
Vad lägger ni på era hästar nu när det är kallt ute? Vid -10 grader, vad har ni på då?

Skriv gärna: gram på täcke, grader, klippt-oklippt :-)

Tack i förhand :heart

När det är -10 eller kallare har mitt gamla sto på som är klippt och går på lösdrift 300 g vinter täcke. Min oklippta unghäst har 100 g. :)

Känner att jag är lyckligt lottad som bor i skåne och inte har hela 10 minus :banana:
-5 är det atm!
Min ponny är helklippt och går med 350g med hals som viks ned inomhus

Hej!
Vad lägger ni på era hästar nu när det är kallt ute? Vid -10 grader, vad har ni på då?

Skriv gärna: gram på täcke, grader, klippt-oklippt :-)

Tack i förhand :heart

Oklippt, dock fällt ur en hel del vinterpäls redan :crazy:
300 gr med helhals. I natt var det -17.C här. Han står i kallstall.
Dock bara 100 gr med helhals om det är ca. -5 -7.C och varmare (om det inte är fullkomlig snöstorm)

Inne: 50 gram stalltäcke alt. Bucas Celtic ofodrat med Staydryfoder (det senare är något varmare än 50 gramstäcket). Det är några varmgrader i stallet men tyvärr märkligt placerade luftintag i boxarna som blåser kallluft rätt ner på hästarna... Annars skulle hon stå otäckad inne.
Ute: 50 gram med halvhals.150 gram om det blåser mycket eller är neråt minus 20.
Häst: Halvblod med mycket kort men tät vinterpäls. Oklippt. Hage utan vindskydd, men fri tillgång på halm.
Tänkte att jag äntligen skulle få användnin för det fina wugtäcket på 250 g som sitter så bra på henne, men när det var minus 18 kom hon in och var kokhet, så det får jag väl packa ner igen... Med 50 gram har hon varit lagom sval under täcket vid intag nu senaste dagarna då det varit runt minus 8-10 grader.

Min oklippta pensionär har 100 grams och min halsklippta ridhäst har 250 gram med helhals.
De går ute dygnet runt, fått extra mat nu när det har varit kallt.

Min nyss helklippta 6 åring har haft 400g utan hals nu när det varit riktigt kallt (haft ner till -20) och extra mat. Blir det mer humant och några grader mildare än -10 får han ett 200g med hals på sig. Min halvklippta 11 åring går alltid utan täcke. De går på lösdrift och alltså ute dygnet runt oavsett väder. Kompisen 2 åriga halvblod (mina är islandshästar) går också utan täcke. Han får på sig ett ofodrat regntäcke om det är både blött och kallt, men inte om det bara är kallt då gör pälsen sitt.

370 g hw rhino utan hals. Just nu är de väl runt -6 men samma täcke vid allt från -0 till -20. Kallare än så har vi inte o de är extremt sällan. Oklippt men gammal och känslig rygg så måste hållas varm.
Shettisen är alltid oklippt och otäckad.

200g med halvhals ute, oklippt ponny med känsliga muskler. Inne är det ett par plusgrader, där har han ett gammalt termo som var 200g som nytt, men nu motsvarar det nog 100-150g.

Mitt oklippta normalbyggda varmblod har ett 100 g med halvhals nu - det blåser inte särskilt mycket och ingen nederbörd, igår var det -10. Fram tills denna veckan har han haft ofodrat regntäcke hela vintern.

I hans fall spelar enbart temperaturen inte så stor roll, mer avgörande är om det regnar och blåser samtidigt. Hade jag haft bättre möjligheter att själv välja täcke i varje stund så hade han förmodligen gått utan täcke även i -10 så länge som det är fint väder och inte blåser.

I mitt stall blir det väldigt varmt på nätterna så inne har han bara ett ofodrat rambo helix. Ute har han ett 150gramstäcke med halvhals. Har haft ner till 10 minus.
Vid plusgrader har han ett 100gramstäcke.
Han klipptes senast i november.

Min Fröken är tydligen gjord av spunnet socker. -10 utan nederbörd 300g+ helhals. -10 med nederbörd 400g + helhals.

Nån form av mellanting mellan filt och spårklippning. Ganska kort och tunn vinterpäls (jag har sett hästar med tjockare sommarpäls än vad hon vinterpäls).

Min oklippta new forest med björnpäls har ett ofodrat regntäcke på sig, här är väl runt sex minus på natten nu. Hon har ett som är lite tjockare också, kanske 100 gram, men som idag när solen sticker till så blir det för varmt. Shettisen är naken.

Kallstall, oklippt men med kort päls.
17-årigt svenskt halvblod.

Inne
Plusgrader > naken
Kallare än 0 > 200 g termotäcke
Kallare än -5 > 300 g termotäcke

Ute (ovanpå ev innetäcke)
Varmare än +5 > naken
Kallare än +5 eller Ihållande regn > ofodrat regntäcke
Kallare än -10 > 100 g vintertäcke
Kallare än -15 > 100 g vintertäcke + 200 g liner

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
324
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
780
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 159
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
934
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2