Vad har ni för strö till era maghästar?

Fenestra

Trådstartare
Vet inte om det redan finns en sådan här tråd men jag skulle vilja veta vad "era maghästar" står på för strö och ni som haft kolikhästar vad de stod på just då de fick kolik.

Sv: Vad har ni för strö till era maghästar?

Shamora stod på papperströ på Ultuna, det hade de till kolikhästar för att de inte ska få i sig nåt. Annars antar jag att det är spån som är bäst.

Hej!

Min är ju inte en maghäst men hon är ruskigt glupsk. Jag misstänker att hon äter av ströet när höet är slut, nu står hon på spån(pellets) och det försvinner verkligen mängder av det varje natt!

Beroende på om det är att undvika mat eller se till att magen ska må bra hade jag nog stått på antingn halm (för att hålla magen igång) eller nåt annat (om hästen inte får äta).

/Lavinia

Det ska tytdligen vara vanligare än man tror att hästarna äter spån :cautious:

Min ena häst fick kolik en kall februaridag och jag misstänker han hade ätit av halmpelletsen som låg i botten av ligghallens bädd. Det låg rejält med halm över men jag såg att på vissa ställen hade de rotat fram halmpelletsen.

Men det gick rätt så bra, tack och lov för fy vad ynklig han såg ut, veterinären kom ut och sedan så var jag ute och ledde honom i hagen så han skulle få röra på sig lite, sen fick han stå på bara halm inne i boxen och små höportioner under ett dygn.

Det var förrförra vintern, denna vinter inga kolikhästar tack och lov och numera är det torv i ligghallen under halmen

Vad är en maghäst ? Aldrig hört uttrycket/diagnosen ?

*KL*

Kan detta vara ett alternativ?

Österlenhampa

STRÖ TILL HÄSTAR

Hampaströ har en isolerande förmåga
Bra för hovarna ,minskar risken för hovröta.
Dämpar ammoniak lukten
Lägger en ströbädd och tar bara bort det som har klumpat sig, silar igenom det andra, låter bädden ligga och fyller bara på
Mindre tid går åt för mockning, mer tid till hästen
Fastnar inte på väggarna
Fast den ser våt ut så suger den fortfarande
Mindre gödselstack
Om inte det understa lagret inte är vått så är det bara till att vända upp och ta ut det som behövs
Blir ett bra gödselmedel som är lättare att erbjuda lantbrukare i närheten.
Slipper problemet med att ingen vill ta emot "halmgödseln"(Mest halm) eller träspån som bara förbrukar näringen i jorden
Hampaströ / gödseln är bra för jorden ,ökar mullhalten
Tar man närings prov på hampa gödselen så kan man få betalt efter NPK innehållet
Ca 400kg /häst/år. enl. en hästägare som har använt hampa strö en tid
Slipper deponi avgifter

Rolle
IpL

Absolut inte spån! Mitt sto åt spån tillsammans med sitt hö och fick kolik på grund av det. Ställde henne på halm. Koliken var som bortblåst.

Det ska tytdligen vara vanligare än man tror att hästarna äter spån :cautious:

Japp, jag har träffat en handfull. Lika fascinerad varje gång - hur gott kan träspån vara, liksom? :cautious:
Träffade ett glupskt fjordsto som mumsade i sig mängder om/när höet var slut. Hon åt sand i hagen också när hon inte gick på bete, så är rätt säker på att torv skulle gått ner, det också. Hästen fick inte kolik medan jag var där (medryttare på stoets syster/kusin), men det kan inte vara hälsosamt i längden heller.

Min maghäst stod på halm (helst) för det mesta.
När han var inlagd på Ultuna för kolik, en vecka = pappersströ.

Om du med "maghäst" menar en extra kolikbenägen häst, så har jag en sådan i mitt stall, ett riktigt glupskt halvblod.

När hon stod på spån fick hon ofta kolik-känning, men det var den typen av kolik som släppte efter en långpromenad.

Bytte till halmpellets. Fungerade bra i flera månader, men sen fick hästen ett mycket kraftigt kolikanfall. Fick hämtas med djurambulans och köras upp till Helsingborg.

Nu använder jag hackat halmströ sedan ett år tillbaka, och än är det lugnt på kolikfronten ...

Sen kan ju kolik bero på många olika orsaker, men när det gäller just pelletsen, så är jag ganska övertygad om att de var orsaken till det kraftiga anfallet. Hästen älskade att vräka i sig nyströdda pellets trots att hon hade hösilage i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka