Vad har ni för stallströ?

Sv: Vad har ni för stallströ?

Vi använder torv därför att:

1. Binder kvävet som annars avgår som ammoniak, andra strömedel kommer inte ens upp 1/5 av torvens förmåga att binda ammoniaken.

2. Den bundna ammoniaken omvandlas till nitrater som blir fin-fin gödning på åkern.

3. Lättbrunnet, går att sprida på åkern direkt från box.

4. Drygt, en bal i veckan räcker som regel mer än väl och många hästar kan klara sig på så lite som 1/2 bal i veckan.

5. Bra luftkvalitet, råspån avger fenoler, terpener m.fl ämnen (det är det som folk tycker luktar "fräscht" :crazy:) som inte är bra för luftvägarna och torvdammet är snällare mot lungorna än många andra damm.
Halm ska vara av väldigt god kvalitet så att man inte sprider mögelsporer i stallet med ströt.

6. Torvdyngan tar som regel väldigt lite plats på dyngstacken, att man inte behöver tömma lika ofta samtidigt som ammoniakavgången är minimal främjar både miljön och plånboken.

just nu har jag spån, sågat av min svärfar :) När de tar slut funderar jag på andra alternativ. Funderar skarpt på spånpellets som i upplöst form borde bli ungefär samma? Eller? Nån som har provat?

Maria, hästbutiken nere i Åkersberga har spånpellets så hör med dem!

Hej
Vi anväder Halmströ tillverkat i sverige fr ett företag som heter Jl's Halmströ.
Vi är mkt nöjda då det suger mkt bra 5-7 ggr sin vikt, spån suger bara en gång sin vikt.
Urinet absorberas på en liten yta då det gör det lätt mockat.
Det är värmebehandlat så det är helt torrt och sen packiterat i balar på ca 25 kg.
Det är mkt drygt 1/2 till 1 hel bal i veckan om man har växelströ. Man lägger in 3-4 balar i en box på 9-12 kvm.
Har inte änvänt det som bädd än men har en kompis som har det under som bädd och sen halm över och hon tycker det fungerar mkt bra.
Det komposterar mkt bra och tar inte stor plats på gödselstaken.
Är bra till att använda till rabbater och åker mm.
Det är inga tillsatser.

Om ni vill läsa mer gå in på hemsidan www.jlshalmsrto.se

jag har halm till mina hästar, halmen jag har nu suger upp kisset super bra och är inte det minsta dammigt :love: + att det är billigt (100kr stor bal:rofl:.) Har haft spån innan och det var lätt mockat, ljust, luktar gott och dyrt. + att det inte blev nån bädd av det :(.
torv hade vi i ca en halv dag. mockade ut spånet och la in massor av torv, släppper in små pollarna som genast börjar äta av torven :O! slängde ut hästarna igen och öste över spånet igen så att torven inte syntes + gav massor av loppfrö i maten :(. dock så blev det en fin bädd av det ^_^.

Som regel äter hästarna rötter som finns i torven, vilket är tämligen ofarligt i de begränsade mängder som det rör sig om.

ja men en av mina hästar har haft sand kolik och vill inte riskera att hon får det igen :/

Spån, tyvärr...:mad:
Har en tjock bädd av spån, sedan ett tjockt lager löst spån över.
Varken pålle eller jag är förtjusta i spån.
Halm är bäst:love:

Jag använder hackad halm/halmströ och tycker det fungerar mycket bra, betydligt bättre än spån eller torv. Jag har använt den varianten som heter Hippogold i ca 1 års tid, och vill absolut inte byta tillbaka till spån som jag använde innan.

Nu har jag köpt hem JL:s halmströ, ska bli intressant att testa!

(cassandrah - litet stavfel i hemsidesadressen?)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel