Vad har ni för stallströ?

A

Anlitri

Hej

Jag är nu på jakt efter alla olika typer och varianter på stallströ som finns ute i Sverige.

Vad står era hästar på?
Vad är för och nackdelar?
Är det någonting annat som ni har erfarenheter av?

Jag och en kompis ska hålla en "kunskapskväll" på klubben och jag känner att jag behöver mer kött på benen om just strö...
Så tveka inte att skriva!

Tack på förhand!

Sv: Vad har ni för stallströ?

hej.
Jag använder torv, då det är det stallströ som suger upp mest och luktar minst. Halm och spån, t.ex. brinner inte och blir inte till någon bädd.
Det är mest ekonimiskt och snällast mot hästen :bump:

Hej

Jag är nu på jakt efter alla olika typer och varianter på stallströ som finns ute i Sverige.

Vad står era hästar på?
Är det någonting annat som ni har erfarenheter av?

Vi har torv, spån, halmpellets och halm hos oss.

Fördelar med torv är att de suger upp bra och har lätt för att binda ihop sig till en bädd

Nackdelar med torv är att det är mörkt, dammar fruktansvärt mycket och fryser på vintern så det är svårt att fördela ut i boxen om de inte står frostfritt.

Fördelar med spån är att det är ljust, suger upp kisset bra och dammar lite.

Nackdelar med spån är att det inte binder ihop en bädd så bra sen innehåller det något som jag inte minns namnet på just nu men det är inte jätte bra om man vill använda gödslet tex i trädgårdsland med grönsaker.

Fördelar med halmpellets är att det är ljust, blir relatrivt lätt en fin bädd och dammar inte.

Nackdelar med halmpellets är väl att det inte känns så mysigt och är även lite drygt innan man fått till bädden.

Fördelar med halm är att det är billigt, ljust, mysigt att ligga i och dammar inte så mkt.

Nackdelar med halm är att det suger upp kiss dåligt och är svårmockat.

Jag personligen föredrar att blanda torv och spån så att det blir en fin bädd, dammar lite mindre och blir lite ljusare och känns därmed mer trevligt.

Jag tycker även att halmpellets är okej. Sen strör jag gärna på halm ovanpå för att det ska bli mysigt att ligga i.

hej.
Jag använder torv, då det är det stallströ som suger upp mest och luktar minst. Halm och spån, t.ex. brinner inte och blir inte till någon bädd.
Det är mest ekonimiskt och snällast mot hästen :bump:

Halm är väl det enda som egentligen brinner ihop ordentligt.

Jag tycker bäst om torv till min egen häst för att det är lättmockat och luktfritt, och det är lätt att göra en bädd av det. Hästen är världens största skitgris så jag behöver förenkla så mycket det går.
Personligen föredrar jag halm men min häst äter så mycket av den trots rejäla portioner hösilage.

För tillfället står min häst på spån och det har jag efter en månad inte upptäckt något positivt med förutom att det är ljust. Precis när man lagt in det... Det blir ingen bädd av det som jag vill ha och hästarna (sto med föl) river upp allt och geggar runt. För tillfället går det åt två balar i veckan och det tar nästan dubbelt så lång tid att mocka som torven.

Använder torv av samma skäl som flera här redan har svarat. Det är luktfritt, blir bra bädd och lätt att mocka i. Dock har jag kallstall och kommer snart gå över till spån eftersom torven fryser på vintern.
Halm fungerar bra i kombination med tex spån, men min gödselstack ser ut som mount everest om jag strör med det, tycker det blir alltför stor "volym" på det.

Jag använder halmpellets :laugh: Tycker det är jättebra! Luktar inte, ser fräscht ut och är billigt! Har haft spån/torv förut men har aldrig varit riktigt nöjd...

Malin

Halm. Det ingår i stallhyran så för mig är det överlägset billigast ;)

Fördelar är att hästen har något att pilla med och jag tycker man undviker ev träätning lättare. Jag gör permanentbädd och om man sköter den luktar det inte så illa som många påstår. Tycker det är lätt att mocka i om man har en riktig halmgrep i kombination med vanlig spångrep.

Nackdelar: Kan vara svårt att få tag i fräsch halm :( Spån gillar jag me, det är fräscht och lättmockat men för dyrt för mig just nu.

Permanentbädd!

Jag har kört med samma variant i 25 år och tycker det fungerar jättebra.

I botten lägger jag 3-4 säckar trädgårdskalk, sedan 4 balar torv och så toppar jag med mycket halm (minst 2 småbalar.) Mockar bara ut skitarna och strör på med ny halm varannan till var tredje dag.

Araberna förbrukar på detta sätt ca 15 kg halm/ vecka, medan kallblodet gör av med 30... Men han skiter som en elefant och äter en hel del av halmen.

Bäddarna bränner bra, är varma på vintern och rätt skött har hästen det alltid rent och snyggt.
Jag tycker att det är väldigt lätt att mocka, men det kräver en bra grep som inte har för stora mellanrum.

Min tumregel är att det skall vara så rent och så bekvämt i boxarna att jag utan tvekan skall kunna lägga mig ner och sova där själv.

Har oxå halmbädd, och tycker att det är kanon.
Fast jag använder spade att ta upp bajset med. Jättesmidigt.
Trycker in spaden under bajshögen och duttar med den tills allt ramlar i.
Fast mina lämnar sina högar orörda och sprider inte ut dem i boxen.

Vad står era hästar på?
Min häst står på halm på vintern och spån på sommaren.
Kompisens häst på halm vintertid och halmpellets sommartid. Kompisen har dessutom halmpellets under halmen på vintern.

Fördelen med halmen är att det är billigaste alternativet samt att hästarna har något att plocka i.
Nackdelen är att min vita häst som går in för att grisa ner sig kan grisa ner sig rejält i halmen! :crazy:

Spånet är ur "grissynpunkt" bättre men dubbelt så dyrt.
Halmpelletsen är kanon arbetsmässigt tycker jag, det är helt otroligt lättmockat! :bow:
Min häst avskydde halmpellets, vägrade lägga sig ner på flera dagar! När hon till slut la sig var hon så överj-igt grisig, typ 2/3 av kroppen nerpissat! Dessutom började hon stöka runt i boxen, något hon inte gör annars. Så jag gav upp halmpelletsen.
Kompisens häst funkar däremot kanon på halmpelletsen. Jämfört med halm är det rejält mycket dyrare, men däremot samma pris som spånet.
Halmpelletsen dammar ungefär som torv också, ligger en dammhinna i stallet.

Vad står era hästar på? kutterspån
Vad är för och nackdelar? Fördelar: Det är ljust och trevligt med spån tycker jag. Det är ganska lättmockat (lätt och smidigt att få ut allt blött), suger upp bra. Går ofta att få/köpa billigt på något sågverk.
Nackdelarna är väl att det kan vara rätt dammigt ibland. Det blir även mycket att sopa, för spånet flyger runt lite överallt.
Är det någonting annat som ni har erfarenheter av? Har lite erfarenhet av halm, och det är ju bara vedervärdigt enligt mitt tycke. Otroligt svårmockat, svårt att få ut allt blött, luktar illa. Ofräscht helt enkelt.

Vi har spån till våra boxar. Men vi har även halm hemma om ifall att någon häst skulle bli sjuk, då är det skönast att ligga på halm.

Spån är ju lättmockat, det suger upp så bra och så blir det så ljust. Men visst ser halm finast ut men det är dålig uppsugningsförmåga. Man kan ju ha ett litet lager med spån under och halm över.

*kl*
Jag föredrar råspån. Jag tycker att det suger upp bra, ligger still och ser trevligt ut. Nackdelen är att det ibland är svårt att få tag på, men när man väl får det är det ofta i stort sett gratis. :p
Annars använder jag kutterspån. Kan både vara dyrt eller gratis har jag märkt, man får ha lite tur ibland....

Torv ser inte alls trevligt ut och det blir mörkt och dammigt tycker jag, sen som någon annan skrev, på vintern när det är kallt så är det otroligt svårmockat eftersom det fryser, har dock haft det i andra stall där det varit varmt och där har det funkat jättebra.

Halm är svårt att få tag på i nån kvalitet där jag bor, jag har heller inget utrymme att förvara halm så det löser sig bra ur den synvinkeln. ;)

Har dock kikat lite på halmpellets, verkar intressant, men också som någon skrev, det ser inte så mysigt ut att ligga i, men det kanske det är....

Jag har torv både i stallet och i lösdriften. Skulle haft halm om det gått att få tag på lämpligt vis men här i norr är det en bristvara. Inte ens pelletsen är särskilt mycket förekommande, tyvärr. Torven är bra då det går att köra ut direkt på åkrarna och lägga i landen om man vill det. Spån behöver ligga i flera år för att det ska gå att använda.

Jag kör på torvmix, tycker det är bra. Nu står inte min häst på bädd så ang. det kan jag inte uttala mig, men jag tycker att blandningen gör att det suger upp bra, men ändå inte blir så tungt som jag tycker att bara torv kan bli ibland. Fast jag kanske bara haft otur med dåligt torv. :)

Jag har haft kutterspån, det blev dyrt och var svårt att mocka, grymt svårt att få tag på i perioder.
Bytte till råspån, billigt som attans men krångligt eftersom man fick säcka själv, gick lätt hål på säckarna. Vi körde vanliga svart sopsäckar.

Hamnade i ett torvstall med bädd och det har jag haft i flera år. Ganska billigt men det är alltid fuktigt och grymt trist med allt svart damm. Dessutom trist att städa bort på sommaren. En annan nackdel med torven är att hantera den om den inte står frostfritt, då är det grymt svårt att fördela ut den i boxen. Jag använde femkilos slägga när det var som kallast i vintras och det var jobbigt ska jag säga dig.

Har nu bytt till spånpellets. Vi har testat den dyra varianten och det blir sjukt dyrt för att få upp en bra höjd på bädden. Skulle gissa tolv säckar a 16 kg för 150 kr styck. Det var lite väl dyrt så vi bytte ut en del mot billiga eldningspellets som är helt obehandlade så de inte innehåller gifter vilket jag tycker är giftigt. Hästarna verkar sova bättre, extremt lätt att mocka, 4 boxar på 13 minuter tycker jag är helt ok o då mockar jag petigt och har både renliga hästar och skitgrisar. Valet blir alltså spånpellets!!!

Jag kör halm och St. L kartongströ lite blandat så det blir en bra stuns i 'bädden'.

just nu har jag spån, sågat av min svärfar :) När de tar slut funderar jag på andra alternativ. Funderar skarpt på spånpellets som i upplöst form borde bli ungefär samma? Eller? Nån som har provat?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 277
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka