Vad har ni för sängar till era barn?

doglover

Trådstartare
Var kommer sängarna ifrån?
I vilken ålder fick barnen sängarna?
Varför valde ni just den sängen?
Och slutligen, hur gamla är barnen?

Behöver lite inspiration när ja ska köpa säng till Loke. Fyller 2 år nästa månad.

Sv: Vad har ni för sängar till era barn?

VI hade bara spjälsängen tidigare och där sov han minimalt :angel:
Annars har han haft en madress av enklare modell.

Nu funderar vi på att köpa Kura sängen på det stoora Svenska varuhuset :p
Just för att den kan göras lite ombonad och han har visat på andra ställen att han gillat sådana typer av sänger.
Visst hade det varit mycket skojigare att gjort den själv
och inte så svårt heller.

Egentligen skulle jag velat gjort en i en "båt" eller något annat tokigt :o

Men efter först en skit jobbig graviditet och sen kom det ut en kolik eller ont i magen dotter som tärde på energi som vi inte hade så har vi bestämt oss för att köra den lite enklare varianten just nu.
Nog mycket annat som behöver fixas ändå här.

Så efter allt svammel;
*Vidar 2 år
*Kura säng från I..A
*Borde skaffat tidigare men han sover helst hos oss
så han har fått den närheten.

Lovis 6 mån
* spjälsäng och vår säng ;)

Finns det inte någon KURA säng på IKEA?
Jag tänkte på den från IKEA, men så ser den inte så säker ut för en 2åring direkt.

Nu funderar jag på KRITTER.

Det finns en inbyggd säng i Sagas rum.
Nästa projekt är att måla om inne i den, nu är det mörkblått, det skall bli lila med svampmålade moln..
Och ett rulla ur-stopp skall sättas upp.. Det skall vara klart inom det närmsta har jag tänkt mig.. Hon är 22 månader.

Lova fick en vanlig säng (madrass) på ben när hon var ca 2 år... en gammal säng vi fått, den är jätteskön. Men ful som stryk... och jag vill köpa en annan med sängram. Blir en 90*200 mest troligen då också... så den går att ha tills hon blir vuxen =)

Vår son har en vanlig 120 cm säng, resårmadrass på ben, som han fick när han var ungefär 2 år. Gott om plats när det ska läsas godnattsaga, och kommer det monster på natten kan mamma eller pappa också få plats i sängen om det behövs :grin:

Jepp den sängen,
men den går att bädda nere.
Vändbar på något vis,
skulle aldrig tordas ha honom
i en övervåning på en säng ännu.
Han må ha god motorik men fullt så galen är jag inte ;)

Tanken är att den ska inköpas imorgon och förhoppningsvis under helgen sättas upp.
Lite beroende på höskörd, köksfixning, stängsling osv :crazy:

Senast ändrad:

Pysse är inne på sin tredje säng och han fyller snart tre år.

Som nyfödd till 6 mån sov han i en vagga gjord av pappa och farfar :love:

6 mån till ca 1,5 år hade han pappas och hans syskons spjälsäng. Varför köpa nytt när det finns gammalt och gediget att tillgå?

Nu har han en växasäng som han fick av mina vänner när dom skulle flytta och inte hade plats.

Ekonomiskt barn när det gäller sovbiten iallafall ;)

Jag hade en vanlig spjälsäng till Adrian tills han var 6 månader men har fått byta till en vanlig resesäng då mitt söta barn gärna klättrar i sin säng som resulterade med många många blåmärken på kinderna och huvudet..
Mitt barn är bara 10 månader för tillfället, men tiden går fort så hoppas man kan få lite tips på bra sängar när det är dags och byta...

Elivia har en kritter säng.

Hon fick den när hon var 1½ ungefär eftersom lillasyster kom och tog över spjälsängen. hade dock en reservspjälsäng ifall det inte hade funkat med hennes nya säng (dock hade den inte behövts då Sagas tid i spjälsängen är lätträknad;))

Varför vi köpte just den var för att vi hittade en billigt på blocket med madrass och allt:D.

Lilltösen sov i spjälsäng i vårat rum till strax innan hon blev ett år. Vi blev oerhört störda under natten osv. Ingen sov riktigt bra. Efter sin morfars vistelse började hon sova i en vit växa-säng från IKEA med madrass Sultan Drömma och den bäddmadrass som finns i sitt rum. Vi köpte till på madrassen så att hon ska kunna ha den när hon blir större också. Nu sover hon oerhört bra i sin säng med sidenlakan. :p Sidenlakan har hon sovit på sedan hon var en vecka gammal! Hon älskar dessa!
Vi la en av våra gamla bäddmadrasser som var rätt tjock, under hennes säng och fram, så att om hon trillade ur sängen att hon skulle ramla mjukt. Ett par gånger ramlade hon eller gick åt fel håll när hon ville ur. Nu sover hon oerhört bra och har på ett par veckor lärt sig ta i och ur själv hur bra som helst. Klättrar även upp i soffa osv. Hon blir tretton månader nu i aug. Jag, min partner och lilltösen sover numera oerhört bra om nätterna. Tjejen har förändrats otroligt. Blivit en stor tjej. Tidigare accepterade hon inte vanlig mat utan skulle bara ha mosad burkmat, sedan hon börja sova i växa-sängen kom förändringen med maten. Hon vägrar burkmat, ska bara ha vanlig mat med bitar. :p:D :cool:

Rasmus sov i spjälsäng och vi har inga planer på att byta än, vi ska lämna iväg växasängen mina föräldrar sparat på målning och så kommer han få börja bekanta sig med den när den är färdigmålad.
Vi har inga planer på att köpa en ny spjälsäng till lillasyster. Så Rasmus kommer nog få sova i sin spjälsäng tills strax över 2 år.

Han trivs ju i den och han gör inte ens försök till att komma ur den. Så då kan han likagärna ligga kvar. För plats har han ju fortfarande!

William, nu 2 år och 2 månader, sover fortfarande i sin ärvda spjälsäng. Han kommer antagligen få ligga i den tills bebisen kommer i januari. Om han nu inte blir för lång eller får för sig att krypa ur den innan dess... Han har aldrig provat att ta sig ur den men skulle säkert klara det, för han klarar nästan att ta sig i den om han vill sova.

Eventuellt blir det någon växa säng, KRITTER-säng eller en vanlig sen när han byter. Får se hur det blir.

En vanlig 90 säng som vi tidigare hade som gästsäng.

Var kommer sängarna ifrån?
Vet inte. Vi fick den från farmor när hon flyttade till mindre och inte fick plats med den.

I vilken ålder fick barnen sängarna?
Han var ca. 18 månder då han började sova i den. Tills han var 2 år hade vi den utan ben så att den var lägre.
Han tyckte aldrig om spjälsängen och sov mellan mamma och pappa tills han på eget intiativ flyttade in i sin säng som då stått i hans lekrum ett par månader.

Varför valde ni just den sängen?
Vi hade den hemma och den passade bra i storlek. Vi ville ha en säng som vi kunde ligga bekvämt i brevid barnet. Därför ville vi inte ha en liten barnsäng.

Och slutligen, hur gamla är barnen?
4 år.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 314
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 579
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 538
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 396
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka