Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vi promenerar i skogen. Jämten och taxen är alltid kopplade när vi promenerar, petit basseten är lös då hon inte förstått det här med jakt än :smirkär snart 6 mån) plus att hon lämnar oss inte. När jämthunden blivit äldre ska vi börja cykla med honom också.
Usch, vad dålig jag är på konditionsträning och liknande. Jag brukar försöka gå en del i skogen med hunden lös. Då motionerar hon sig bäst och jag slipper anstränga mig så mycket. I sommar tänkte jag släpa fram cykeln och cykla med henne och nästa vinter blir det skidor.
Tre stycken stora vinthundar som går som gårdshundar= lösa för det mesta, långa promenader vid bra väder annars är dom ganska lätta att "stojjaupp" ute på ängen och då jädrar i min lilla låda blir det springa av.
Jag har en perfekt runda jag går nästan varje morgon. Den tar en timme och jag har hunden lös nästan hela tiden. Han jagar nämligen inte och kommer alltid vid inkallning. Det är en schäferkille. Om jag har bråttom (eller försovit mig) kortar jag ner till 40 min.
För några år sedan sprang jag regelbundet med honom. Han kan följa med kopplad ungefär en halvmil, men sedan tycker han det är för tråkigt och jag får dra runt honom. Om han får vara lös går det mycket bättre, men tyvärr kan man ju inte springa på löparrundor och elljusspår med en lös hund.
Annars har jag gärna med honom när jag rider. Det gillar han. Fast då motionerar ju hunden mer än mig...
Vinter: promenader efter upplogade vägar, både "ödsligt" och på allmäna platser. Brukar även sparka med honom och då får han dra litegrann om det är bra underlag. (fast han skenade med mig sist )
Sommar: då går vi i skogen, har obegränsat med stigar/skogsvägar här.
Den fysiska motionen brukar i tid bli 1,5-2 timmar per dag.
Koppel har vi bara på allmän plats.
Det blir lite mindre nu när jag har en valp på 4 mån att ta hänsyn till. Men i vanliga fall så får min schäfertik ca 4-5 h promenad i skog och mark, lös. 2-3 h av dessa timmar leker hon med andra hundar som också är lösa.
På kvällarna så kör vi lydnad, spår, rapport eller annat skoj. Lite variation efter mattes hoppande intresse för de olika bruksgrenarna.
Nu har jag tänkt satsa på rapport, tror jag. Det gillar min vovve skarpt. Lydnaden ska vi fortsätta att tävla i. Men med lite mer seriös nu när vi har valpkullen klar.
Schäfertiken som är 4 mån. Är med lös på gården nästan hela dagen. Hon går med lös på en liten runda med andra hundar 1 ggr/dag. Sen busar hon med andra i stor inhägnad.
På kvällarna så blir det oftas att hon får åka hem och sova, men några dagar/v så kör vi spår och lydnad. Lydnad på mkt lått nivå. Vi tränar mest kontaktövningar. Eller så åker vi på något spännande för att träna miljö.
jag har dåligt med natur här, så det blir mest gångpromenader i bostadsområdena här omkring. ett par ggr/vecka cyklar vi och ibland tar vi långturer och går ut en sväng på landet. är det fint väder händer det att vi kör några mil till närmaste skog. och så får dom leka i någon av hundrastgårdarna någon gång/vecka.
Jag går inga direkta promenader med lillen än. Rund området här, upp i skogen men ofast så får han springa lös i skogen och göra av med energin där. Men han är betydligt mer trött efter 30 minuter på klubben än 1 timmes utevistelse
Vuxna hunden följer med på alla våra ridturer och gubben brukar dessutom ta en runda med honom varje dag runt gården (tar en halvtimme).
Valpen får inte motioneras då han är bara 4 månader och skall bli ordentligt stor. Han växte 1 dm i mkh-höjd på 10 dár så där får vi ta det försiktigt just nu. Han får lulla runt här på gården i egen takt och leka lite lagom med den vuxna hunden.
Mycket bus med andra hundar i stallet. Promenader i skog och mark Samt lite lydnads och försök till agility träning. Min lilla tjej sover gott när hon är inne.
Ibland så blir det inte så långa promenader dock men det uppvägs av att vi är längre i stallet där hon har många hundar att busa och leka med samt hennes favoritsak i hela världen..... Halm....
lite olika men försöker att vara mest i skogen då min hund älskar att springa i skogen....
min hund e med mej nästan överallt så det e lite olika vart man e...
Promenerar runt här blandat på gångvägar, elljusspår och i skogen blir ca 1,5 timmar/dag sedan blir det ju tid i stallet också. Då taxan ej går att ha lös så får hundarna dagligen springa lösa i en rasthage, ibland så får dom kompisar där att leka med.
Hundavel & Ras Jag har tre i min närhet och ingen av dem hårar speciellt mycket. Det är dessutom mjuka, längre hår som är lätta att få bort. Inte de...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.