vad har ni för mattor?

Milosari

Trådstartare
vi ska köpa en ny vardagsrumsmatta men står i valet och kvalet om vilken sort vi ska ha. en tjock och tät matta går ju bort, har haft en sån matta i ett halvår, sedan var den täckt av hundhår trots ihärdigt borstande med schäferkarda. en riktigt dyr känns inte heller lönt, blir hundarna magsjuka är det garanterat mattan som de kräks och eventuellt skiter på. dessutom kommer jag förhoppningsvis höra ljudet av små valptassar här nästa år, med allt vad det innebär.

samtidigt vill jag ha en matta som är snygg och skön att gå på. så ni som har hundar som fäller, vilka mattor har ni? någon som vågat sig på att köpa en rya? funkar det?

Sv: vad har ni för mattor?

Jag har enbart trasmattor, som svärmor, svärfarmor har vävt. Snygga och enkla att tvätta + att de passar bra in i vårat gamla "bonnhus".

I vardagsrummet har jag ingen matta alls.

Det enda som fungerar i ett hundhem är trasmattor tycker jag. Man måste ju kunna tvätta dem och det går väl knappt med någon annan sort? Dessutom fastnar det inget hundhår, och är lätta att skaka av eller dammsuga.

men trasmattor kasar bara runt hela tiden. jag tycker det är ett evigt tillrättaläggande med de två trasmattor vi redan har. jag har en typ persisk matta med ganska kort lugg och den har varit enkel att rengöra. men den passar inte in med resten av möblemanget tyvärr.

Jag har faktiskt en rya, en svart. :-O

Det funkar bra mycke bättre än vad tidigare mattor gjort faktiskt :laugh:, den känns fräsch och luftig och all päls följer med i dammsugaren. Jag upplever att i tidigare "vanliga" mattor har pälsen kilat sig ner och fastnat, men i ryan ligger de mer ovanpå.

Jag har också en rya, röd, och den funkar bra ur hundhårsynpunkt. Jag har relativt långhårig hund (spets) och mattan "sväljer" hundhåret så även om det säkerligen sitter en ansenlig mängd hår i den även efter dammsugning så syns det inte. Däremot håller den inte så bra att gå mycket på, fransarna blir platta och slitna, så tänk på det om mattan ska ligga så att den blir mycket trampad på.. Jag bor väldigt litet så därför är det ofrånkomligt att det blir en hel del trafik på min matta.

kul att det funkar med rya. det är ju så himla modernt just nu och varenda mattaffär svämmar över av ryor.

vi bor pyttelitet, men det kommer troligtvis inte bli så mycket trampande på mattan där den ska ligga :)

Vi kör med mattor från Rusta, både gångmattorna i hallen, vardagsrumsmattan (under soffbordet) och mattan under köksbordet är därifrån. Hyfsat bra priser; inte värre än att vi kan byta ut gångmattorna (som är de mattor som slits hårdast) när de blir för fula - inte så mycket pga. slitage utan mer pga. fläckar från märgbensätande, indragen smuts, kräk etc. ;)

Mattorna är ganska tåliga och bra och lätta att dammsuga rena, de är mjuka och sköna för hundarna att ligga på och de ligger bra kvar och kanar inte omkring, förutom när nån hund gör allra värsta rivstarten... :D

jag har en ryamatta, funkar jättebra!
min förra hund blev sjuk och bajsade och kräktes på mattan, det gick ganska bra att få bort med sån här mattvätt faktiskt.
gruset/sanden som blir ramlar ner under och då är det lätt att dammsuga bort det. pälsen är ingenting jag stör mig på heller, syns inte och försvinner lätt!

Jag har också en rya. Svart matta och vit hund:D
Har man inte damsugit på ett tag så ser den ganska dassig ut, men blir fin igen efter städning.

Vi fick en plastmatta i julklapp till vår hall och jag är grymt impad av den. Den glider inte och katten kräktes nästan direkt på den vita delen och det syns ingenting. Hundhår har jag inte så mycket av men kattpälsen fastnar inte alls och den är behaglig att gå på. Man kan tvätta den i maskin också sa de i affären. Jag är helnöjd :D

Jag har en rya i vardagsrummet, funkar bättre än jag trott. Och då har daghunden kräkts på den, var inte alls svårt att plocka upp/rengöra.
Lätt att "sära" på trådarna.:idea:

Såhär ser det ut;
IMG_9516.jpg

Innan hade vi en sån här, från IKEA. Funkade också väldigt bra, bara att den blev snabbt smutsig om man inte torkade av blöta/skitiga tassar. DOCK så är den vändbar och mörkare på den andra sidan (Tvärtom mönster alltså)
Men ett stort plus är att den är hur enkel som helst att rengöra
(Ignorera röran på balkongen;) )
IMG_8925.jpg

Sovrummet har en äkta Persisk matta.
Absolut bästa mattan, har några år på nacken men är Väldigt slitstark och lätt att rengöra.

I hallen har jag en plastmatta från Rusta, superbra och den ligger still på golvet också. Var rädd att den skulle glida omkring men det gör den inte. Trasmattor i de flesta rummen. Gamla och vävda med tunna trasor = lätta att tvätta och de är enormt slitstarka. Tjockare trasmattor som jag köpt har bara varit att slänga för de såg ut som skit när de var tvättade.

Annars har jag en ärvd persisk matta (tror jag att det är) och den är jättebra, lätt att hålla ren faktist och håren som fastnar går lätt att dammsuga bort. Har även ullmattor som kelim och rölakan, om de inte är allt för ljusa så smutsiga tassavtryck syns direkt så tycker jag att de är jättelätta att hålla fina. Fläckar tar jag bort med olivtvål, galltvål eller såpvatten. Hår dammsugs lätt bort och de ligger still på golvet, inte några veck eller någonting. Men jag har förstås haft turen att ingen hund har varit magsjuk och hamnat på mattorna då. För lätta att heltvätta är de inte kan jag tänka mig. Även om jag en gång, en tokvarm sommar hivade ut en rölakanmatta på gården och gick på med milt såpvatten och borstade försiktigt med mjuk borste. Den blev jättefin även om den tog en evighet att torka :crazy:

KOm på att jag ju har pappelinamattor i kök och hall, dom är också riktigt bra! Men kanske inte så aktuellt i ett vardagsrum?:p

Ullmatta är väl det bästa man kan ha, men det är DYRT!
Jag tycker såna hårda mattor är bra ( en sådan som Nikkis hade). Har en liknande själv.

Mina föräldrar köpte en dyyyr tjock ullmatta. Sen sov min hund där en natt och tyckte den var jättegod, för han hade tuggat stora hål i den under natten.

Glad hund, inte lika glada föräldrar!

Jag har bara persiska ullmattor, kan inte tänka mig nåt annat. Slitstarka, lätta att rengöra, passar de flesta möbelemang. Så här års åker de ut i snön.
Fast jag vet inte om jag skulle vilja kombinera det med valpar.

tack allihopa för svaren! fortsätt gärna skriva och bilder är aldrig fel :)

kom på att det var en sk wiltonmatta som jag har erfarenhet av, den var verkligen ingen höjdare. syntetfiber?

I hallen har jag en i ull också kom jag på, jättebra!

Ryan i vardagsrummet.

Sen så har jag en rund liten rya i vardagsrummet också, och lite andra sånnadär små runda i sovrummet, dom kan man maskintvätta.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka