Vad har ni för kriterier när ni väljer hingst?

Jag föder upp NF-ponnyer, och använder tävlingsmeriterade hingstar till mina ston. Accepterar en lägre exteriörpoäng om hingsten har visat sig användbar på tävlingsbanan. Exteriören är förstås viktig, både för rastypen och hållbarhetens skull, men jag anser att en funktionell exteriör är bättre än en estetiskt vacker... Ridbarheten och samarbetsviljan är något jag också sätter mycket högt, och det får gärna vara lite "tryck" i hingsten.

* Bryr mig inte alls om färgen, men då jag inte är dödsförtjust i fuxar så väljer jag i allafall bort kombinationen fux+fux. Har dock gjort en sådan parning en gång.
* Avlar bara med tanken att jag skulle vilja behålla avkomman själv - även om jag sedan säljer avkomman. Då målet är att få fram en tävlingsponny vill jag att hingsten antingen har höga egna meriter, har förärvt sig synnerligen väl när det gäller poängtagande tävlingsavkommor, eller att hingsten är ur en förärvningssäker stam när det gäller tävlingsmeriterade ponnyer.
* Modehingstar går oftast bort, har provat någon nygodkänd då den uppfyllde flera av mina andra kriterier, men jag vill gärna se vad de kan prestera på riktiga tävlingsbanor och hur de förärver sig först.
* Om jag skall använda en nygodkänd hingst mäste den vara synnerligen intressant härstamningsmässigt.
* Har aldrig valt bort en hingst för att jag inte gillar hingsthållaren - men valt bort hingstar då jag varit rädd för att hingsthållaren inte varit särskilt kunnig/intresserad av avel. Då de bästa tävlingshingstarna finns hon "tävlingfamiljer" är det lätt hänt att de prioriterar hingstens tävlande före betäckningarna. Betäckte ett sto med en aktivt tävlande hingst för några år sedan, och stoet löpte om. När jag ringde och talade om att jag skulle komma tillbaka var hingsten bortrest på träningsläger... Inte särskilt kul...
* Jag väljer bort hingstar som har t ex Burton Starlight i härstamningen. Vackra ponnyer men med låg ridbarhet och hoppförmåga. Däremot använder jag gärna hingstar med Smedhults Cavat, Leede's Boy och Dennie i härstamningen, samt gärna hingstar ur stofamilj 12 (Bridgelea Blue Haze).
* Naturlig betäckning är det enda valet...
* De flesta NF-hingstar har språng+levande fölavgift, så det är inget problem.

Hlsn Helena

Jag har också enbart hört att han är så otroligt snäll, men har lite energi när man rider!

Precis så tänker jag när jag betäcker att jag ska behålla avkomman själv, fast jag kanske säljer den.

Jag har valt bort en hingstägare, fast hingsten är underbar då hon uppförde sig så idiotiskt oförskämt, inte direkt mot mig men generellt. deras hingst skulle aldrig få betäcka ett triangelmärkt sto och få dåligt "ryckte". Mitt sto var triangel märkt p.g.a skada, jag sa aldrig detta till hingsthållaren, men hon var så stöddig så jag ville inte lägga mina pengar på deras hingst utan valde annan hingst! :cool: :D

Bridgelea Blue Haze, mmm väcker minnen till liv. Hon var en av ridlägerhästarna på ett ridläger i Harbonäs på Viby säteri när jag var barn. Har t.o.m. fotograferat henne.

Det är väl det ni kallar för lite spänd som jag inte gillar. En häst som är så mycket tränad och tävlad som han ska inte behöva bli "lite spänd" på en bana som andra hästar klarar. Jag tycker inte det känns rätt att sälja unghästar till vad som kanske är medelryttare (det vet ju inte jag när jag säljer hästen) och sedan ska få problem för att deras häst blir spänd vid olika situationer.
Sedan är ju inte Magini inte en ängel precis heller. Råkar bo väldigt nära hans ägare och har sett många avkommor som inte faller mig i smaken på grund av sitt temprament.
Därför och det faktum att han fick en 6:a på skritten gör att han faller bort för mig.

Jag har varit avelsintresserad i 25 år, men har inte förrän i år haft möjlighet att skicka ett sto till betäckning.

Jag vill använda en hinsgt som jag sett och som jag sett åtminstone en förälder till. Helst vill jag ha sett ättlingar till hästarna längre bak i stammen också.

Sen vill jag ha en hingst som har egna prestationer och vars avkommor också har det. Jag vill ha träffat ett antal avkommor till hingsten.

Men jag gillar inte skimlar ;)

En modehingst skulle jag inte välja bara för att den är inne, i såna fall skulle det vara för att han uppfyller mina grundkrav. Exempel är Briar och Feliciano.

Personligen har jag inte de kunskaper som behövs för att kunna värdera en nygodkänd hingsts egenskaper. Jag är jätteintresserad av Lambourghini, men tänker vänta tills hans äldsta avkommor är ridna.

Hingsthållare har jag ingen tidigare erfarenhet av, men jag har blivit väl bemött av den jag valt och också av de jag var i kontakt med innan valet var klart.

Den ende hingst jag kan komma på att jag undviker är Brabant, precis som någon tidigare.

Eftersom mitt sto inte har blivit betäckt tidigare kan jag inte tänka mig en hingst som inte har levande-föl avgift. Vill ju veta att jag får något för pengarna :D

Åh, vad roligt att du känner till Bridgelea Blue Haze, "Grållan" från tidiga år! Här hittar du lite bilder på henne och några av hennes avkommor:
http://www.stuterimicla.com
Jag anser att Grållan är det absolut mest förärvningssäkra NF-stoet som har funnits i Svensk avel. Har själv en dotterdotter dotterdotterdotter :D till Grållan, och har använt flera hingstar där Grållan ligger i härstamningen t ex Fredriksbergs Dalí, (hon är mormorsmor till honom) och Miclas Activ (som hon är mormor till).
Du har möjligtvis inga gamla bilder som du vill dela med dig av? :angel:
Här hittar du fler Grållans ättlingar, t ex hennes dotter Courbette och Courbettes avkommor.

Hlsn Helena

I första hand ska hingsten och stoet komplettera varandra och härstamningsmässigt vara "åt samma håll", dvs ingen ren hopphingst på ett gångartsstammat sto. Hingsten får inte ha samma fel och brister som mitt sto. På hennes svaga punkter ska han vara korrekt. Och som någon sa här ovan, det är bra om de har gemensamma bra sidor. Det ökar chanserna att det blir lika bra på avkomman.
Sedan väljer jag mycket på min egen känsla. Jag måste gilla hingsten och han måste ha utstrålning.
* Hingsten får inte vara skimmel för ni gillar inte skimlar och vill absolut inte få ett skimmelföl eller fux, eller svart etc. Jag har valt skimlar flera gånger. Jag gillar dem personligen, men önskar helst "färgade" föl eftersom de är lättare att sälja. Numera finns det så många bra skimmelhingstar i avel att folk börjar vänja sig...
* Fölet måste vara relativt lättsålt och väljer därför en gångbar hingst. Jag väljer hingstar med bra stam och/eller prestation som är populära och som matchar mina ston. Det ger lättsålda föl.
* Ni vill ha en modehingst resp. ni vill inte ha en modehingst. Jag har valt både modehingstar och gamla fd modehingstar som visat sig vara bra, men ändå inte får så mycket ston längre. Jag har även valt yngre hingstar med bra stam/bruksprovsresultat.
* Ni vill inte ha nygodkända hingstar utan vill först se hur de nedärver sig. På en del ston kan man ta vad som helst, man vet vad de lämnar ändå, så på en sådan törs jag det och har även gjort det flera gånger. Det är lite kul att testa! Fast helst vill jag ha lite resultat att gå på. Tex gamla Elit-hingstar på bra ston.
* Ni gillar inte hingsthållaren och sållar därför bort dennes hingstar p.g.a det. Det finns några som går bort...
* Ni gillar inte en viss hingst som förekommer i stamtavlan (ex. Utrillo). Har nästan inga sådana tankar, men det är klart Brabant tex går bort. Är inte heller förtjust i Napoleon och andra av den äldre tunga modellen. (Dock har jag använt tex Bernstein och Amiral på ett sto som enbart lämnar lätta eleganta avkommor.) Eleganta och moderna modeller ska det vara.
* Ni vägrar naturlig betäckning (även om avståndet är överkomligt). Naturligt = mindre kostnad = OK, men oftast är det inga av de hingstar jag vill ha som betäcker naturligt, så det är några år sedan det var aktuellt.
* Ni vägrar hingstar utan levande föl-avgift. Nej. Fast jag föredrar levande föl-avgift. Det går att avtala med många om detta, iallafall har jag lyckets med det flera gånger. Kanske till en ngt högre kostnad, men ändå.

Björnvarps Gård

Jag har bilder men allt är magasinerat för tillfället eftersom vi har flyttat till Tyskland. Om vi blir kvar här kommer vi att flytta till större bostad och då tar vi ner ett flyttlass med resten av våra saker :)

De bilder som jag har är gamla Instamatic bilder tagna av en 11-12 åring så de är kanske inte så intressanta :)

Men jag minns att man var mycket stolta över henne på stuteriet, det är därför som jag minns henne så tydligt. Det pratades mycket positivt om henne redan då. Just tack vare Grådask. Jag räknar ut att det var 1972 som jag var där.

Bertil Sandberg i Ransta, men vad kul! Jag har ridit på deras hästar på ridläger när jag var barn!

Vallrum Whiteface hade jag ett år och Scilla det andra året.

Jag sysslar med ponnyavel (welsh) och där är avelsbasen tyvärr ganska så smal och man har inte så mycket att välja på. Men å andra sidan blir selektionen så mycket mer slagkraftig. :)

* Sto och hingst måste komplettera varandra, annars ser jag ingen vits med parningen, har de också samma positiva egenskaper så ger det fölet förhoppningsvis en större homogenitet vilket enbart är ett plus i rastypsavel.
* Mina tankegångar är att lägga A- eller Elit-premierade hingstar på unga ston, och unga lovande hingstar på beprövade ston, men nu finns det tyvärr inte varken några A eller Elit bland hingstarna så jag får ta den hingst som ligger "närmast på skalan".
* finns enbart naturlig betäckning med ett undantag, därför vill jag att hingsthållaren skall veta vad h'n håller på med och betäcker med förstånd.
*bryr mig inte om huruvuda det är 90-dygns avgift eller lev. föl av nämnda skäl att hingstarna är så få så det inte får lov att styra.
*Har inga större problem med några färger, undviker dock gula hingstar av personligt tycke.
*jag vill att hingsthållaren skall behandla stoet efter vad man betalar, har fått hem vrak till ston och det är inte skoj...(flugbett, skador, infektioner, svullnader mm)
*oavsett jag behåller avkomman själv eller tänker sälja den väljer jag aldrig mode hingstar av den anledningen att dom är poppis så att fölet går att sälja, men kan givetvis välja den ändå om den matchar mitt sto.
*Vill ha en bra stostam på hingsten då det är halva receptet på kakan.
på rak arm har jag inte så mycket mer att tillägga! :D

* Jag vill inte har skimmelföl, men ändå har jag bara valt skimmelhingstar hittills.. :o
* Denna gången kvittar det om det är lättsålt eller inte, då jag ska behålla det själv.
*Modehingst eller ej, det kvittar för mej! *haha, det rimmade juh,, :D*
* Jag vill hellre ha äldre hingstar, men inte för gamla, pa spermakvaliteten som ju då kan vara sämre.
* Behandlar han stoet och de andra hästarna bra, då är dt OK. Annars inte.
* Bara den hingst jag inte tycker om, inte ligger för långt fram i stammen är dt ok.
* Nej. Jag ser hellre Naturlig, än semin (även om dt blev semin denna gången!)
* Nej, dt gör jag inte! Dt kvittar, bara man får ut på försäkringen om nåt händer.!

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar