Vad har ni för hästar?

Mirre

Trådstartare
Finns det nån här som rider och tävlar med nån annan ras än tex quarter och paint? Vilken ras har ni?

Sv: Vad har ni för hästar?

Har gått från varmblodig travare till nordsvensk brukshäst till halvblod och nu snart till Welsh Cob :cool:

Camilla_H: oki skulle vilja ha en arab men verkar svårt att hitta stora araber. Dom flesta har varit för små

Piraja: Såg en på en tävling förut som hade en nordis också. Jättefin var den. Whels cob :love:

Det finns stora araber men inom westernridningen är det bra om den inte blir för stor. Coben jag ska jobba med blir ca 1.50 eller strax under och det är perfekt för min del. Jag ska betäcka henne sen med Derwen Gladstone är det tänkt, om ett par år. Jag har några bilder på coben när hon är ett halvår ca på hemsidan: http://www.larka.se
:cool:

Senast ändrad:

snygg! jo fast jag är ju rätt lång så behöver en rätt stor häst
för att inte ha fötterna under magen :D

Har precis börjat med western, har en vamblod valack....

Min arab är 156 cm... Och han är av egyptisk stam, vet inte om de kanske blir lite högre men i gengäld är han rätt kort och spenslig i typen. Fast många säger att min är grov - jag lever nog kvar i den tiden då han ännu inte var så musklad. Det är förresten han på avataren och här finns fler bilder: http://hulkki.z.se/spirre

En korsning jag skulle kunna tänka mig skulle bli kanon för western är arab/halvblod, och de är inte alltför ovanliga och dessutom ofta inte så dyra. Jag höll nästan på att köpa en sån en gång och den såg riktigt bra ut.

/Camilla

Har ett arabiskt fullblod.. Och är helt frälst i min pålla..=)
Gör allting rätt hela tiden *rutinerad dam o lär matte ;)*

Ingen av er som månne rider Islandshäst? Eller känner nån som gör? Har funderingar att pröva Western med min Islänning nämligen... :-)

Jag rider ett halvblod och tycker att det funkar alldeles utmärkt, han har ju inte lika lätt för sig som en quarter när det gäller stoppar och spinns men han gör sitt bästa :)

MVH Frida

Jag har ett vbl fast han går bara skogspromenader och lite dressyr med medryttaren från i år. Om 3 veckor kommer min nya häst, en quarter som jag har tänkt börja tävla lite med.

Har en sv. ridponny 154cm. Pappan är angloarab, morfar halvblod, mer arab längre bak.

Appaloosa!!
Min är 155cm, är det verkligen ingen mer som rider den rasen än jag??
Tinker(140cm) också :love: , hon har varit skadad (hov problem)och vi trodde inte det skulle gå och tävla henne mer, men nu är hon frisk och piggare än någonsin...

Är nyfiken på appaloosa, berätta!!!

jag har en korningsponny (d-ponny) hon har ca 50% exmore, resten är en häxblandning av norsk dölehäst, nordsvensk och travare typ :D hon är världens vakraste :love: :rofl:

Zindy16 skrev:
snygg! jo fast jag är ju rätt lång så behöver en rätt stor häst
för att inte ha fötterna under magen :D

Hm, jag är 1.74 i strumplästen...
Min häst kommer nog att bli strax runt 1.50 och den hingsten jag sett ut åt henne är 1.56. Lagom höjd enligt min mening. Fast QH och App. m.fl. är ofta lägre men det är inte det du ska titta på. Bärigheten är långt viktigare. Deras kroppar är mer åt arbetshästhållet om man kikar på omfång och muskulatur så tro mig, det ser inte konstigt ut även om man är lång för hästens kropp är så pass välbyggd. Sen är det träningen som ger hästen bärighet.

:cool:

Liknande trådar

Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: __sofia__
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
493
Senast: Mirre
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka