Vad har ni för hästar?

En 16-årig val Kaliber-Nepal som gått några debutant + några lätt i år. ca 164 hög och ganska ädel.

Ett 4-årigt sto e. Chess-Electro som är lite åt det grövre hållet och ganska liten, runt 160cm.
Ska förhoppningsvis gå Ft längre fram.

(Skönt att höra att så många FT-ryttare hade 'små' hästar...
Var lite rädd att 4-åringen är för liten & grov... :crazy: )

Jag har en valak som är 11 år. han är 75% fullblod. Jag har ett 6.årigt sto som är 50%
Valaken är super i FT, men stoet är mer som en dressyrhäst. Det spelar ingen större roll vilken sorts häst det är och om det är något fullblod i det, det viktigaste är att hästen är positiv till hinderna och glad för att springa i terrängen. Det kan dock vara en fördel med en häst med minst 50% fullblod om du ska satsa på de högre klasserna (CNC** och uppåt)

Hej!
Jag har tävlar fälttävlan med två av mina hästar, båda är fullblod. Den ena var 158 cm hög (eller låg..) och min nuvarande häst är 161 cm.
I fälttävlan är det ju extra viktigt att kunna kontrollera sin häst , så det känns bra att ha en häst som inte är för stor och tung för mig som ryttare.
Min förra lillhäst var som sagt 158 cm hög, älskade att hoppa, speciellt i terrängen. Hoppade allt jag styrde på med bra teknik och en riktigt bra spänst. Han hatade dock tyvärr dressyr, så vi hamnade som högst 7:a i en debutant med 132 startande. Vanligt med honom var att han helt plötsligt bjöd mot dressyrstaketet och tog ett skutt ut från banan... :o. Väldigt pinsamt för mig..
Min häst som jag har idag är trots sin ålder (10 år) väldigt "grön" då det gäller hoppning. Jag hoppade in honom när jag fick honom förra året. Han har dock en väldigt bra galopp och framåtanda så jag tror nog att tekniken kommer om ett tag.. Han visar mest talang för dressyren som det ser ut nu, så jag får väl skola om mig! :bump:

Höjden på hästen har nog ingen betydelse alls även om hindren blir högre. Du vet väl att dubbel guldmedaljör i OS Carisma var 156 cm. William Fox-Pitts häst, Tamarillo 2:a Badminton-02 158 cm. Båda ryttarna långt över 190 cm... Själv gillar jag stora hästar, men tror att begränsningen är mental. Titta på Niklas Lindbäck, alla hans hästar är nog under 165, förutom den nya han har, Keep Clapping som är 170. Sen har du Linda A som bara har stora hästar fast hon är liten, men så går alla på jätteskarpa bett. Inget fel, för det går ju rätt bra... men lösningen sitter nog inte i storleken på hästen, utan mellan öronem på ryttaren

Sv: Re: Vad har ni för hästar?

Har tidigare tävlat deb och lätt med min ny pensionerade travare 154cm. Hennes son som är en bastard (tjuvbetäckning min travare och haflinger) gick sin första debutant nu i höstas , ettoturspet (jag slarvade) i hoppningen och 0 fel terrängen. Dressyren är som den är, men det beror på mig och inte på hästen. Man kan nog tävla fälttävlan med vad som helst som har nog stort hjärta och vettig hjärna. Håller även med workaholic att det sitter mellan öronen på ryttaren

Sv: Vad har ni för hästar?

Vi har 2 ston.
1. e Zansibar, 153 cm, 14 år. Plac i Lätt Fält, 120 hoppning och LB dressyr. Skall starta LA/D och *-ig nästa år.

2. e Flemmingh-Wellington, 175, 4 år ( ej tävlad)

Ha ha! Vilken gammal tråd :rofl:
Jag ska nog göra en uppdatering på mina hästar kanske!
jag har fortfarande kvar Cortezaren men han är nu (såklart) 5 och har gått en godkänd lätt och flertalet felfria 1.10 hoppningar.
Har just nu ett superhäftigt fullblod som är bara är riden engelskt i år. Han har gått 5 starter (2 lätt) och varit placerad i 4 :banana: Som en smidig tiger i terrängen men halvmesig i banhoppningen. Går just nu i skogen och vilar inför uppbyggnadsarbetet som drar igång om en månad!
De andra är sålda!

Mina hästar:

en D-ponny skäck imp danmark som tävlar MSV Fälttävlan och Hoppning han heter Prins Rollo. Blir tyvärr för gammal för att rida ponny nu!

Har ett rutinerat Fälttävlans sto som gått *** internationellt med förra ägaren, har inte hunnit tävla henne ännu. Hon är född -92 och heter Jatza.

En 6 åring efter levantos som gått debutant. Chryss Level

En 15 årig newforest e: Silverleabuckskin har tidigare lätt klass. Är pensionerad nu.
Magic Stallion

Själv har jag då en fånig fux :love:

Michelob heter han och vi har bara tränat ft hittils, ska debutera nästa år :D

Han är 10 år, 163 cm i mkh och hoppar ALLT (bara matte vågar så...) :banana:

Nu tävlar vi hoppning och dressyr (med sikte på LA/LA)

Har en valack född-92, Import från holland e.El Rosso xx-Le val Blanc , 75% fullblod
jag tcyker han är rätt stor, men relativt är han nog rätt liten , 164. Har gått 1.10 hopp, LA Dressyr och *-stjärnig fälttävlan.
Angående huruvida mindre hästar hoppar sämnre så tror jag att det sitter till stor del i huvudet på hästen. Har man en hinderklok och försiktig häst får man bra språng, även om tekniken eller storleken kanske inte finns.

Sv: Re: Vad har ni för hästar?

Varför svarar du på din egen tråd och ger dessutom två HELT olika beskrivningar om dina hästar???

jag har ett sto e:Electro ue:Billion xx
hon är 8 år och hela 158 cm i mankhöjd liten och bussig sak. haft henne i ett halvår och börjar väcka min gamla drömmar om att tävla FT när jag rider henne. tror att huvud betyder mer än storlek i den här grenen. har jag fel??? hoppas inte det för då är det ute för oss :confused:

Är det du som har Jatza?
Hoppas det går bra för er, jag håller en tumme under säsongen!

Jag önskar jag kunde uppdatera med nya och helst sålda hästar men det är dom gamla vanliga fortfarande :D

Din Lukas är ju så himla läcker. :)

Själv har jag idagsläget och sedan lång tillbaka noll fälttävlanshästar :( men man får väl följa de fd pållarna på banan istället. :)

Japp, har haft henne i ett par månader nu. Kämpar på med dressyren just nu inte helt lätt på henne..... :smirk:

Liknande trådar

Avel Min 2-åriga hingst ska visas på rådgivande bedömning i NWB i slutet på Augusti. I samband med det känner jag att det skulle vara...
Svar
2
· Visningar
1 217
Senast: sorbifolia
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 585
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok :eek:....man tycker man kortat stiglädren så att man sitter med knäna under hakan och ridläraren säger åt en korta för dom är för långa...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cewe
·
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka