Vad har ni för erfarenhet av foderstrupsförstoppning?

Sanette

Trådstartare
Hjälper det att blöta fodret? Har för mig att de har lättare att få foderstrupsförstoppning av torrt foder. Stämmer det? Vad är era erfarenheter? Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Vad har ni för erfarenhet av foderstrupsförstoppning?

Min häst fick det av hö..därför ger jag alltid kraftfoder innan han får hö. Han får endast hö i hagen med då är han inte lika girig som på kvällen så därför har det gått bra. Jag ger alltid ganska blöt betfor tillsammans med kraftfodret så att det ska glida lättare i strupen. Foderstrupsförstoppning får de om de är glupska och kastar sig över maten, och inte hinner poducera tillräckligt med saliv för att maten ska glida i strupen. Att ge blötat foder kan därför hjälpa enligt min erfarenhet. Sen är pelleterat foder sämmre för hästar som har tendens till foderstrupsförstoppning, eftersom det lättare stoppar. Förebyggande saker man kan göra är att fodra flera gånger per dag eller ha fri till gång på hö så hästen inte är vrålhungrig vid utfodring. Detta var iaf min erfarenhet av foderstrupsförstoppning. Hoppas det var till någon hjälp!

Det måste ha varit en väldigt hungrig häst om den fick det av hö!
Min erfarenhet och teori säger att hö är bättre att ge först, eftersom den sätter fart på salivproduktionen. Sedan ge kraftfodret, när salivproduktionen är igång. Har haft hästar som fått foderstupsförstoppning när de fått havre först (inte jag som fodrat då), men tack gode för att det alltid har slutat väl! :bow:

Pellets ger jag som det är, men krossen (havre/korn) ger jag tillsammans med riktigt mycket betfor, mest för att den blir lite dammig. Visst kan det hjälpa att blöta fodret, men det är inget jag har erfarenhet av.

Den enda gång vi haft det var det av kraftfoder i grötkonsistens (!!), och det var helt mitt fel. Grejen är den att hästen där var stressad, och skulle inte fått maten då den fick det.

Tror att vettiga matrutiner för att minska stress är mycket viktigare än att leta foder som funkar.

Jag har en 1 åring som är tokig i mat. Tänkte ge honom kra**t grov och hackat lusern. Tycker ni att man kan ge det som det är eller ska man hälla lite vatten på det? Jag fodrar 4 gånger per dag.

Klockan 7 kraft foder och hö
12:00 hö
15:30 kraft foder
19 kraft foder och hö.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka