Vad har ni för bilbarnstol?

Mirre

Trådstartare
Funderar på en Britax multi-tech till mini, någon mer som har den som kan ge lite åsikter?

Vad är bra resp dåligt med den stol ni har?

Vad har ni för bil?

Sv: Vad har ni för bilbarnstol?

Vi har en Britax Multitech 2 i vår Saab 9-5 kombi och är supernöjda! Dottern sitter jättebra i den och den går att vända framåt sen när det är dags för det så honkan förhoppningsvis ha den länge :) Enda minus kan vara att den är rätt stor, men vi har inga problem med det i vår bil och passageraren fram sitter helt okej också trots bilstolen bakom.

Vi hade en Maxi Cosi från början, men sonen (3,5 år) började växa ur den (o vi behövde en till stol i andra bilen) så vi köpte en Britax two way.

Han har gott om plats i den, trots att han är 109 lång o väger runt 20 kg. :)

Vi har en ford Mondeo, stolen sitter bakom passagerarsidan eftersom den inte fick plats bakom föraren med rimligt benutrymme för honom.
Men detta gör att det är trångt i framsätet, det går att sitta där men vid långresor gör man gärna inte det. Men eftersom vi än så länge (väntar syskon i oktober) bara är 3 st i familjen så funkar det. En får sitta bak med sonen. Vi prioriterade att han hade bra med benutrymme. Detta går juh att justera beroende på hur man väljer att sätta stolen.

Enda nackdelen jag hittat med den är att den blir ganska rak, han faller oftast fram med huvudet när man sover. Detta skulle kunna gå o fixa, men eftersom man då ska köpa någon special kil från britax för att ha under stolen och detta medför också att det absolut inte går att sitta i framsätet utan att behöva luta sig framåt, så vi har inte gjort det.
Detta är också beroende på hur sätena i bilen ser ut, vi har ganska skålade säten och lutar mot ryggstödet.

Detta gjorde han aldrig i Maxi Cosin eftersom det går att justera lutningen på den.

Jag skulle inte köpa Britax multi Tech eller two way till ett barn under 1-2 år. Den är så stor, och små barn sitter inte bra i den...

Multi Tech tar ganska stor plats i bilen och är otymplig tycker jag. Då är two way bättre, även om dom är lika stora. Sen är multi Tech mycket dyrare...
Sen skulle jag inte vända den framåt (eller någon annan kombistol heller) :)

Senast ändrad:

Vi har en Britax Multitech 2 i vår Saab 9-5 kombi och är supernöjda! Dottern sitter jättebra i den och den går att vända framåt sen när det är dags för det så honkan förhoppningsvis ha den länge :) Enda minus kan vara att den är rätt stor, men vi har inga problem med det i vår bil och passageraren fram sitter helt okej också trots bilstolen bakom.

Psst.. Stolen ska INTE vändas framåt när det är dags för det. Stolen är på tok för tung för det och barnet riskerar nacke- och ryggskador vid en krock framåtvänd. Även om den är godkänd för det så är det inget som rekommenderas.

Utan när barnet är minst 4 år och det är dags att vända barnet framåt så är det bättre att köpa en ren bältesstol då. :)

Sen är den urväxt bakåtvänd så är den det även framåt. :)

Kan tilläggas att sonen är 20mån och är strax under 90cm lång.
Stolen kommer främst användas i en jeep (Grand cherokee), någon stol ni skulle rekommendera då? Det är inte så jättemycket plats i baksätet, så någon som inte är jättestor behövs ( och då går ju multi tech bort kanske )

Hur är acta graco? Fast den stolen hade fått dåligt omdöme i tester.

Håller med om vad som redan sagts: kombistolar bör inte användas framåtvända eftersom de är för tunga och ofta inte leder bältet på ett optimalt sätt. Dessutom ska ju barnet sitta bakåt så länge som möjligt och när stolen är urväxt bakåt är den det även framåt.

Sonen som snart är 9 månader har en britax hiway (i en golf -10) och en akta graco belogic (i en passat -01).

Hiwayen är vi mycket nöjda med. Han sitter perfekt och med stolen i mitten av baksätet kan man reglera både förar- och passagerarsätet nästan helt fritt. Nackdelen med den stolen är att han kommer att växa ur den innan det är dags att vända honom framåt. Men eftersom vi planerar fler barn så kommer han att få en större bakåtvänd (troligtvis axkid minikid) när nästa är stor nog att ta över hiwayen.

Belogicen tar lite större plats i bilen och jag upplever att sonen är lite för liten för att sitta riktigt bra i den men det funkar. Den är ganska hög i ryggen och han kommer förhoppningsvis att kunna använda den länge. Den går att justera lutningen på under färd men det är inget vi har något behov av att använda än eftersom han behöver ha den max lutad även när han är vaken.

Mitt tips är att titta på en axkid minikid. Jag har inte provat den själv men den ska ta ganska liten plats men samtidigt vara en av de stolar som är högst i ryggen så att barnet kan sitta bakåtvänt länge.

Acta graco är värdelösa. Det tar enorm plats, o sonen växte ur en sån för 1,5 år sen, han får inte plats på bredden o nackstödet tog emot... Detta var en acta graco cosmic comfort.

Vi har Britax Hi-Way till båda våra, 6 mån resp 2,5 år. Båda sitter bak (en i mitten och en bakom föraren) i vår Saab 9:5 kombi. Jag får plats att köra (och det är bara jag som kör), men ingen längre kan sitta där. Det funkar bra för oss!

Finns det dåligt med plats är väl Britax Hi-Way den stol på marknaden som tar absolut minst utrymme?

Vi har också en Hi-Way bakom förarstolen i vår 9-5:a, och även min man som är 195cm lång kan köra obehindrat? I en drömvärld hade han väl önskat några cm till, men han känner sig inte begränsad på något vis? Funderar på om vi monterat stolen annorlunda än ni...

TS:
I Hi-Way:en sitter vår 18-månaders, och bakom passagerarsätet sitter storebror i en bakåtvänd Multi-Tech. Han är 4 år och 3 månader och 109cm lång och ryms med god marginal i den stolen. Vår tanke är att lillebror skall ta över Multi-Tech:en när storebror så småningom får framåtvänd bältesstol, om Hi-Way:en börjar kännas trång då.
Vi valde en Hi-Way åt lillebror för att det var den som gav överlägset bäst plats åt föraren i vår bil, utan att tumma på säkerheten.

Vi har tva stolar, en akta graco cosmic comfort S och en Britax Hi-way II

Aktan: I den aker dotten som blir 3 i oktober, hon är ca 93 cm lang och väger 12-13 kg. Gillar stolen för att den är mjuk, rejäl och ombonad, den känns säker. Giller den inte för att den är svar att fa fast ordentligt, nackstödet gör att stolen blir urvuxen langt innan öronen är över kanten pa stolen, klädseln är kranglig att ta av för att tvätta.

Hiway- I den aker 4,5 aringen och hon har fortfarande bra med plats, hon var 103cm/16kg pa 4arskontrollen. Gillar den för att det är lätt att montera, väger lite (lätt om man flyttar den), lätt att ta av klädseln och att ändra bälteshöjd. Men den är mycket hardare och inte alls lika mysig com Aktan.
Det tog ett tag innan vi kom pa hur vi skulle fa den att sitta fast ordentligt men nu gar det snabbt och lätt.

Vi har en Fiat Dublo, en stor bil sa vi far nog plats med alla stolar.

Om vi skulle köpa en ny nu skulle jag tittta pa Axkid minikid.

Alla Acta Gracostolar är inte värdelösa såklart...

Vi har Duologic II och Ella 4½ år sitter fortfarande riktigt bra i den stolen, med mycket plats för benen och kommer med all säkerhet kunna sitta i stolen ett halvår till om inte mer.

(Kan lägga in en bild om någon är intresserad, Acta Gracos; Belogic har samma utformning som Duologic).

KL

De största på maknaden är i denna ordingen: Klippan Triofix (Dock bara till 20 kg), Britax TwoWay (25 kg, bra extra stol), AKta graco belogic (plustestad till 20 kg, går lutaunder färd), Axkid stolarna (till 25 kg, skiljer lite mellan dem, rekomenderar minikid då den är plustestad). Besafe Izi Plus (plustetsad till 25 kg, lutas under färd och passar små som stora. Bra benplats)

Multitech är en av de stolar som tar mest plats i bilen och ger ingen eller dålig benplats. Ingen stol jag rekomenderar alls.

Till ett mindre barn rekomenderar jag akta graco belogic eller besafe izi plus. Iom de går luta under färd och är mer ombonade. Axkid minikid är en bra stol till större barn.

Bilder: http://bilbarnztolar.se/2013/07/28/vi-aker-pa-utflyckt/

http://bilbarnztolar.se/2013/07/17/118-cm-lang-provsitter/

Vi har Britax Hi-Way till båda våra, 6 mån resp 2,5 år. Båda sitter bak (en i mitten och en bakom föraren) i vår Saab 9:5 kombi. Jag får plats att köra (och det är bara jag som kör), men ingen längre kan sitta där. Det funkar bra för oss!

Finns det dåligt med plats är väl Britax Hi-Way den stol på marknaden som tar absolut minst utrymme?

Minst plats tar klippan triofix. Dock bara till 20 kg bakåtvänd.

Kan tilläggas att sonen är 20mån och är strax under 90cm lång.
Stolen kommer främst användas i en jeep (Grand cherokee), någon stol ni skulle rekommendera då? Det är inte så jättemycket plats i baksätet, så någon som inte är jättestor behövs ( och då går ju multi tech bort kanske )

Hur är acta graco? Fast den stolen hade fått dåligt omdöme i tester.

Akta har bju flera:)

Cosmic comfort upplevs som svårmonterad och en stol barnen växer ut runt 3-3½ år.

Belogic fick lägre siffor pga kemikalier i plasten (flamskyddsmedel). Dock sitter detta på baksidan av plasten och inget barnet kommer i kontakt med. Jag har de. Min 4 åring på 107 cm har gott om plats kvar. Bra plats för benen, lättmonterad och sitter bra i de bilar jag testat.

(Är bilstolsnörd så har testat en hel del stolar och har justbnu 5 bakåtvända till 2 barn;))

Glömde svara på din ursprungsfråga!

Jag har:

Akta Graco Belogic:
Positivt: går luta under färd, lättmonterad, passar de flesta barn, lång användningstid, bra benplats, Plus testad till 25 kg. Höga sidoskydd.
Negativt: Tar stor plats i bilen. Bara tre bälteslägen.
Axkid Minikid
Positivt: Tar liten plats i bilen, självspännande förankringsband. låsbart nackstöd (Som dock åker upp ibland!)Passar bäst till barn över 1.5 år. Lång användningstid. Bra benplats beroende på montering. Lätt monterad.
Negativt: Passar inte i alla bilar. Nackstödet åker upp om man inte drar åt bältet hårt.

Axkid Kidzofix:

Positivt: Isofix stol som går montera med bälte. 18 kg med isofix, 25 kg med bälte. Självspännande förankringband och nackstöd. Lång användningstid, bra benplats. Lutbar i tre lägen.
Negativt: Vassa axelskydd som kan skava. Tung! Kombi stol som absolut inte ska användas framåt.

Besafe iZi Plus
Positivt: Plustestad till 25 kg. Tar hyfsat lite plats i bilen, Lätt moterad. Går få mycket benplats eller mindre. Mycket stor komfort och barnen sitter högt. Passar även den minsta. Går luta under färd. Lång användningstid.
Negativt: Svårt att komma ¨åt knappen för lutningen i vissa lägen. Något kort bälte.

Klippan Triofix
Positivt: Tar mycket liten plats i bilen! Superlätt att montera (Inga förankringsband) Går ha framåt när de passerat 20 kg (Ej med internbältet) Den stol med längst rygg. Isofix stol som går montera med bältet.
Negativt: Kort bälte, Bara till 20 kg, Smal i sitsen. Lite benplats.

Britax Multitech
Positivt: Lång användningstid, bra sidoskydd. Till 25 kg.
Negativt: Svårt att få den fast monterad, dåligt med benplats. Tar stor! plats i bilen. Kombi stol som inte ska användas framåt.

Britax TwoWay
Positivt: Tar lite plats i bilen, passar de största barnen. Bra reserv stol/sista stol.
Negativt: Passar ej barn under 2 år. (De sitter dåligt ovch får inget stöd). Sidoskydd/huvudskydd är minimalt. Stödben saknas. Svårt att få den fast i framsätet. Hård.

Dessutom 2 stolar som är för gamla, AKta Graco Comfort och AKta Graco comfort XTP (Tror den heter så). Har haft en Kidzofix, Britax Multitech och Britax TwoWay.

Kommer inte åt hemsidan nu så kan inte länka till bilderna men kan ordna det senare! Detta är personliga åsikter!

Vi har också en Hi-Way bakom förarstolen i vår 9-5:a, och även min man som är 195cm lång kan köra obehindrat? I en drömvärld hade han väl önskat några cm till, men han känner sig inte begränsad på något vis? Funderar på om vi monterat stolen annorlunda än ni...

Det är mycket möjligt! När du skriver det så har stolen på förarsidan mer lutning än den i mitten. Det för att det är lillebror som sitter bakom mig och "tappar huvudet" när han somnar om lutningen är mindre. :)

Hugger en knapp.
Vi har multi-Tech, bytte till den direkt efter babyskyddet vid ca 7-8 mån minns inte riktigt. Han har alltid suttit jättebra i den, aldrig problem med att huvudet faller fram, och vi kör ca 90 mil t o r några gånger varje år. Verkligen supernöjd med stolen! Men som fler har sagt tar den rätt stor plats, vi har en passat och kommer skaffa en lite mindre stol (lutar åt hi-way eller max-way) till lillebror som han får ha tills storebror vänder framåt så får lillen multi-techen då.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 413
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar