Vad har ni för bil i er familj för att få plats med två st bilbarnstolar?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Är lite nyfiken på vad folk har för bilar när man har två barn som är ganska nära varandra i ålder och kräver bilbarnstol i storleken efter babyskyddet. Alltså två sånna stolar i en bil+två föräldrar.

Vi letar ny bil eftersom våran 9-3:a sport kombi inte rymmer två Be Safe (easy kid 3) stolar.

Det funkar om jag skulle köra hela tiden (165 cm lång). Men när min man (183 cm lång) ska köra så går det inte, han får inte plats om han har en stol bakom sej, i fram får vi inte in någon stol om vi har en stol bakom. Babyskyddet går in fram men det kommer vara jobbigt att få ut och in det varje gång, Be Safen är på gränsen till att det ska funka att ha där framme då barnet nästan slår i vindrutan med sitt huvud.

Vi har provat sätta in våran stol i en V70 och det funkar bakom förarstolen så min man får plats.
Var och testade en Passat idag men den var lika trång i passagerarutrymmet som våran Saab. Det var typ bagageutrymmet som skiljde dom åt

Sv: Vad har ni för bil i er familj för att få plats med två st bilbarnstolar?

Jag har en 9-5 Combi och är rätt säker på att det skulle få plats. Vi har precis satt i dotterns nya stol som är i storleken efter babyskydd och upp till 15 kg. Den får plats utan problem i baksätet och det går utmärkt att få plats i framsätet även för sambon (183 cm lång).

Vi har en Saab 9-5 med två bilbarnstolar bak. En Britax Secura bakom passagerarsätet och en be safe easy kid på mittplatsen. Visst, lite trångt blir det i framsätet men det funkar definitivt. Min man är 185 och jag är 172 och vi får lätt plats fram. Sen är det en stor fördel att ha en plats ledig bak också så att man i vissa lägen kan välja att sitta bak med barnen, eller ta med en extra passagerare.

Vi har en Akta Graco Cosmic (till ettåringen) bakom förarsätet och en Britax Multi-Tech (till fyraåringen) bakom passagerarsätet, som får plats i baksätet i vår Volvo V70. Som vi för övrigt är väldigt nöjda med, rymlig bra bil, hunden får plats i mitten bak, och barnvagnen och packningen i bagaget.

Vi har en Toyota Corolla kombi och bytte så sent som i dag ut babyskyddet mot vår BeSafe Izi Kid X1. Den sitter bakom förarsätet, lite trångt åt benen blir det om maken ska köra (190 lång) men det går utan att få kramp iaf :D På passagerarplats är det lite småtrångt också men inte direkt så det stör, där bakom sitter en Britax Hi-Way.
Trodde inte vi skulle få in BeSafe'n så det var en positiv överraskning att det inte blev mer trångt åt benen än så :-)

Be Safe är ju riktigt stora stolar, iaf Izi Kiden vi försökte baxa in i våran stora BMW 5-serie.

Har en Britax HiWay och då funkar BMW 5-serie bra. Sambon har en Volvo 945 och det är galet mycket plats i den, man kan nog ha tre barnstolar bak utan att det stör folk i framsätet :p Men så gammal bil kanske inte är aktuellt? Men Volvo är ju kända familjebilar, V70 är stora och rymliga. Mercedes E-klass är också rymliga bilar.

Har kanske slarvläst, men vill du ha båda stolarna bak?

Vi har en Ford S Max och en Nissan Note. Våra 2 Maxi Cosi Mobi får plats superbra i båda bilarna.

Mvh Miks

Vi har tvillingar och behover alltsa tva barnstolar. Det har funkat utmarkt i BMW X5, Volvo XC90 och Volvo V70 - och en (liten) vuxen har dessutom fatt plats mellan stolarna utan problem.

Vi har en Ford Mondeo -03
Och just nu har vi en Britax Hi-Way bakom passagerarsätet och där är gott om plats fram.
Vi räknar kallt med att få in ett babyskydd bakom förarstolen :) och sedan byta ut det mot en typ Two-Way till stora tjejen när lillebror är redo att överta hennes Hi-Way...
Vi har dock inte testat något än för vi ska ännu köpa babyskydd.
Fram kan vi inte ha då där är airbag.

Vi har en Mazda 5 och en Britax Hi-way och en AG cosmic comfort s. Det är dom enda stolarna somvi provat som har fungerat i våran bil som har väldigt djupa säten bak (går alltså bara med stolar som får stå uppe på sätet). Men nu har jag och sambon (162 cm och 183cm) helt ok med plats i framsätet. Dock går det inte att använda mittenplatsen bak vilket jag tycker är lite dumt när vi åker långt och barnen är gnälliga.

En sak som jag älskar med vår bil är att den har skjutdörrar bak, väldigt smidigt på trånga parkeringsplatser.

Kl
Vi,har en toyota corolla combi, med två britax hi-way. I dagsläget sitter en fram o en bak, men vi hade båda bak en period oxå. Nu ska vi prova sätta bak båda stolarna igen då maja börjat tycka det är ok att åka bil.

Tycker att det fungerar bra med stolarna, men både jag omin man är korta :)

Be Safe är ju riktigt stora stolar, iaf Izi Kiden vi försökte baxa in i våran stora BMW 5-serie.

Har kanske slarvläst, men vill du ha båda stolarna bak?

Be Safe var den ända som gick in i våran bil, dom andra var alldeles för stora och satt inte något bra. Men BeSafe är väl gjorda för Saab?

Du har läst rätt, jag vill kunna ha bägge bak.

Oj, är BeSafe så pass stora? Jag trodde nog att vår stol ( Actas Duologic 2 ) var stor och tog plats. Vi får lätt in två sådana i vår Passat (07:a) och då har vi mycket plats över. Vi kan ha den bakom förarstolen med helt okej plats i fram, står stolen bakom passagerarstolen (fram) är det mycket utrymme kvar för den som sitter i framsätet. Jag är 164cm, sambon 175cm. Men även min pappa som är 183cm kan köra.

När vi provade BeSafen i 5-serien så fick vi dra fram framstolen allra längst fram, inte aktuellt... Iofs var det en stol med isofix men ändå, den var verkligen gigantisk.

Vi har precis stoppat i vårat babyskydd i vår 9-5 kombi, där vi redan har en Britax Multitech och det fungerar bra.

När vi bytte bil för ett år sedan så var det bara 9-5:an, Volvo V70 och BMW 5-serien som fungerade för min man (195cm) att sitta "hjälpligt" på passagerarsätet med Multitech:en bakom. Att ha den bakom förarsätet var bara att glömma bort i samtliga om han skulle kunna köra (vi har dock inte provat i de största SUV:arna då de var bortom vår budget och krav för övrigt), så vår räddning just nu är att bebisen kommer att ha vuxit ur sitt babyskydd lagom till ettan fyller 4år, och då får flytta över till bältesstol (han är dessutom lång), så tvåan får ta Multitech:en.

Vi har precis stoppat i vårat babyskydd i vår 9-5 kombi, där vi redan har en Britax Multitech och det fungerar bra.

När vi bytte bil för ett år sedan så var det bara 9-5:an, Volvo V70 och BMW 5-serien som fungerade för min man (195cm) att sitta "hjälpligt" på passagerarsätet med Multitech:en bakom. Att ha den bakom förarsätet var bara att glömma bort i samtliga om han skulle kunna köra (vi har dock inte provat i de största SUV:arna då de var bortom vår budget och krav för övrigt), så vår räddning just nu är att bebisen kommer att ha vuxit ur sitt babyskydd lagom till ettan fyller 4år, och då får flytta över till bältesstol (han är dessutom lång), så tvåan får ta Multitech:en.

Vi har en Citroën C5 kombi och får plats med två solar utan problem. Nu sitter en stol fram och den andra bakom den. Man får dessutom plats två vuxna i baksätet.
Vi har akta graco cosmiq comfort xp (?)

Vi har en V70 och en besafe izi kid och jag tycker den tar skitstor plats i vår bil (sitter bakom passagerarsätet). Vi har dessutom flyttat fram Miltons stol så att han ska få bättre plats med benen och därmed flyttat fram passagerarsätet en hel del = jag kan sitta bekvämt där men inte sambon..
Jag är 169 lång och sambon runt 180, alltså inga jättelånga personer här. Tycker det borde vara mer plats i framsätet för oss, med tanke på bilens storlek, men det är det inte.
Ni andra som har denna stol, hur mycket plats finns det för passagerarsätet?

Ursäkta ett litet trådkap!

Är det mellanV70:n? 00 - 09(?)

Det är ingen "stor" bil, även att väldigt många tror det. Den är byggd på S60ns kaross.

Det nyaste är ännu mindre.
Däremot den gamla fram till 00 är mycket större.

Jag har en lång karl, det hade aldrig gått o sätta en bakåtvänd stol bakom honom i V70'n vi har. I Land Rovern går det däremot utmärkt, baksätet är grymt stort, man får plats med tre bakåtvända stolar i baksätet om man vill. Men vill man ha en vanlig kombi, är nog inte del bilen ett alternativ.

Liknande trådar

Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
9 377
Övr. Barn Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens...
Svar
19
· Visningar
6 322
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
2 105
Senast: MaRomer
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 698
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar